۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82113986
T T
۰ نفر

خط و نشان جهادكشاورزی برای سم فروشان

۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82113986
خط و نشان جهادكشاورزی برای سم فروشان

همدان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی همدان گفت: سم فروشی های فاقد مجوز فعالیت به زوی پلمپ می شوند.

شهرام پرورش روز چهارشنبه در شورای پدافند غیرعامل افزود: یكی از مولفه های تولید محصول سالم، سموم گیاهی هستند كه ساماندهی آنها در دستور كار جهادكشاورزی قرار گرفته است.
وی اضافه كرد: سم فروشی های عضو صنف باید دارای مسئول فنی بوده و هر نوع سمی وارداتی را در سامانه ثبت كرده تا توسط كارشناسان جهادكشاورزی كنترل شود.
وی بیان كرد: تاكنون 80 درصد سم فروشی های موجود در استان ساماندهی شده اند و سم فروشی های فاقد مجوز هم به زودی پلمپ می شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی همدان از بالا بودن میزان سموم بی كیفیت هندی و چینی در كشور خبر داد و افزود: با توجه به اثرگذار نبودن این سموم چندین نوبت در مزارع پخش می شد.
پرورش اضافه كرد: به منظور كاهش مصرف سموم و اثرگذاری بهتر دنبال تغییر فرمول تولید سموم هستیم تا شاهد بهبود سموم باشیم.

***ضرب العجل جهاد برای عرضه كنندگان كود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی همدان گفت: یك هزار واحد تولید كننده كود در استان فعال هستند كه شمار كودهای شیمیایی نسبت به دیگر كودها كمتر است.
پرورش افزود: سازمان جهاد كشاورزی با اجرای طرحی دنبال این است كه مواد عرضه شده با برچسب الصاق شده بر روی كود تطابق داشته باشد.
وی افزود: اخطارهای لازم به عرضه كنندگان كود در استان داده شده بنابراین با پایان مهلت تعیین شده در صورت عرضه كودهای آلوده با افراد خاطی برخورد می شود.
وی اظهار كرد: 80 درصد بذر نیز در داخل كشور تولید می شود همچنین بذرهایی كه از مبادی رسمی وارد می شوند دارای گواهی قرنطینه و استاندارد هستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی همدان گفت: این استان دارای سه نهالستان است كه سعی شده نهال های شناسنامه دار توزیع شوند.

*** 80 درصد سبزی مصرفی همدان از خارج استان تامین می شود
پرورش گفت: برای تولید مواد غذایی بویژه محصولات كشاورزی در سال 87 دورنمایی برای استان در مجموعه های مختلف ترسیم شد كه به علت بروكراسی اداری اجرای این طرح مشمول زمان شد.
وی افزود: بررسیها گویای این است كه در پنج شهرستان كبودرآهنگ، بهار، اسدآباد، رزن و فامنین مشكل تولید سبزی با آب فاضلاب وجود ندارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی همدان افزود: سبزی در 188.3 هكتار از اراضی شهرستان همدان كشت می شود كه 79 هكتار از آب سالم و 109 هكتار از آب فاضلاب استفاده می كنند.
پرورش افزود: 50 درصد از 35 هكتار اراضی زیر كشت سبزی شهرستان نهاوند از فاضلاب برای آبیاری استفاده می كنند.
وی اظهار كرد: 121 هكتار از راضی ملایر سبزی كشت می شود كه با توجه به نصب لوله و هدایت نهر آب فاضلاب به مكان دیگر، مشكل این شهرستان رفع شده و هم اینك 93 درصد از آب سالم استفاده می كنند.
پرورش درباره وضعیت شهرستان تویسركان نیز گفت: 92 درصد از اراضی زیر كشت سبزی نهاوند با آب سالم آبیاری می شود.
وی گفت: در این راستا با شناسایی سبزی كاران برای آنها دوره های آموزشی برگزار شده و ضررهای اینگونه آبیاری حتی برای كشاورزان و فعالان در اینگونه مزارع مطرح شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی همدان تاكید كرد: هرساله 16 هزار تن سبزی معادل 20 درصد مصرف استان در همدان تولید می شود و مابقی از خارج استان وارد می شود.
پرورش بیان كرد: با توجه به قرار نگرفتن مزارع سبزی همدان در مسیر پساب كارخانه ها، طبق آزمایشهای صورت گرفته آلودگی ناشی از فلزات سنگین در سبزیها مشاهده نشده است.
وی خرد بودن اراضی و ضرورت هماهنگی با تمامی بهره برداران، دسترسی نداشتن به آب سالم، ورود آبهای آلوده به قنوات و مسیرهای آبرسانی، فصلی بودن رودخانه ها، نبود اراضی با مجوز برداشت آب و همكاری نكرده بهره بردارن بخصوص آنهایی كه زمین را اجاره كرده اند از عمده مشكلات است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی همدان تاكید كرد: با این وجود به كشاورزان تولید كننده سبزیهای آلوده تذكر كتبی داده شده است.
پرورش اضافه كرد: جهاد كشاورزی از ارائه هر گونه خدمات و نهادهای كشاورزی به كشاورزان تولید كننده سبزی آلوده ممانعت می كنند.
وی با ذكر اینكه مزارع آلوده شناسایی شده اند اظهار كرد: بهره بردارن تولید كننده محصولات ناسالم به معاونت بهداشتی برای پیگیری قضایی معرفی شدند.
7526/6993

سرخط اخبار استان‌ها