غذاهای چرب و شیرین باید گران شوند/پیشنهاد حذف یارانه سوخت به دولت

تهران-ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت خواهان گران شدن مواد غذایی چرب و شیرین، حذف یارانه سوخت و اعمال عوارض بر سیگار است و این پیشنهاد را به دولت ارائه كرده است.

رسول دیناروند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: كالاهای متعددی مانند غذاهای چرب و شیرین، سیگار و سوختهای فسیلی هستند كه برای سلامت انسان مضر و آسیب رسان هستند و برای كاهش مصرف آنها باید اقدامات مختلفی انجام شود، اولین اقدام ممنوعیت تبلیغات است كه تا حدی در كشور اجرا می‌شود.
وی اضافه كرد: اقدام دوم این است كه عوارض ارزش افزوده به این كالاها به نحوی اعمال شود كه قیمت آنها برای مصرف كننده گران شود و به این ترتیب تمایل مصرف كننده، برای خرید این كالاها كم شود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف كننده‌ای كه می‌خواهد یك نوشابه پر شكر مصرف كند، یا غذاهایی كه را كه نمك، شكر یا چربی بالا دارد مصرف كند، باید بداند كه این كالاها گرانتر است بنابراین برایش بهتر است كه همان كالا را از نوع كم شكر، كم چربی و كم نمك خریداری كند.
دیناروند ادامه داد: ساده‌ترین كار برای كاهش محصولات مضر سلامت این است كه عوارض ارزش افزوده آنها را بالا ببریم تا گران شوند، لازم نیست مالیات تولید كننده را بالا ببریم، هیچ جای دنیا مالیات تولید كننده را افزایش نمی‌دهند بلكه مالیات و عوارض كالاهای مضر را از مضر كننده می‌گیرند تا تمایل مصرف كم شود.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود: اگر این عوارض اعمال شود، یك مصرف كننده بیشتر تمایل پیدا می‌كند كه مثلا ماست كم چرب مصرف كند تا اینكه از ماست پر چرب مضر استفاده كند.
دیناروند گفت: مسئله دیگر در مورد كالاهای مضری است كه جزو غذای مردم نیست،‌مثل سیگار، اقلامی از این دست حتما باید گران شوند، تا مصرفشان كم شود، راه حل آن نیز اعمال عوارض است.

*11 هزار میلیارد تومان درآمد از عوارض سیگار
وی افزود: اعمال عوارض بر سیگار برای این نیست كه یك منبع درآمدی برای دولت حاصل شود، بلكه در گام اول برای كاهش مصرف آن است، البته طبق محاسبه و توصیه سازمان بهداشت جهانی از این محل می‌توان طی پنج سال 11 هزار میلیارد تومان درآمد پایدار برای سلامت مردم به دست آورد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برخی در مقابل این پیشنهاد وزارت بهداشت كه به طور رسمی ارائه شده است، این نگرانی را مطرح می‌كنند كه گران شدن سیگار، قاچاق آن رابه كشور افزایش می‌دهد، در حالی كه به راحتی می‌توان با تعریف مراكز مجاز عرضه سیگار و اعمال كد رهگیری و ردیابی، سیگارهای قاچاق را شناسایی و از بازار حذف كرد.

**یارانه سوخت باید حذف شود
معاون وزیر بهداشت افزود: مسئله بسیار مهم دیگر، سوخت است، این اقدام بسیار اشتباهی است كه دولت به سوخت مصرفی مردم یارانه می دهد، این كار غلطی است، نه تنها یارانه سوخت باید حذف شود بلكه باید از آن مالیات هم گرفته شود تا برای مصرف كننده گران تمام شود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بنزین یك كالای مضر است و علت عمده آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ هم،‌سوخت است كه همه می‌دانیم كیفیت آن پایین است.
دیناروند افزود: سوخت باید گران شود و حداقل 10درصد عوارض نیز باید برای سوخت گذاشته شود.

**یارانه شیر و سبزی، شاید وقتی دیگر
دیناروند در پاسخ به این پرسش كه چرا به كالاهای مفید سلامت مثل شیر و سبزی و میوه یارانه داده نمی شود،‌گفت: چون دولت منبعی برای این كار ندارد، اگر بر كالاهای مضر سلامت، عوارض بسته شود و منبع درآمدی پایداری از این محل حاصل شود، می توان با استفاده از آن به شیر و سبزی و میوه یارانه دارد.
اجتمام(4)**3063 ** 1418
۰ نفر