۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۲
کد خبر: 82106683
T T
۰ نفر
مقام صربستاني بر همكاري تحقيقاتي و دانشگاهي با ايران تاكيد كرد

بلگراد- ايرنا- معاون رئيس موسسه بذر و دانه نووي ساد صربستان در امور پژوهش هاي علمي در نشستي با رايزن اقتصادي و سياسي سفارت جمهوري اسلامي ايران در بلگراد بر همكاري تحقيقاتي و دانشگاهي با ايران در امور كشاورزي بخصوص در بخش دانه هاي روغني تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا، «سانيا واسيليويچ» روز پنجشنبه در ديدار با «محمد جواد ايزدي» با توجه به همكاري هاي طولاني صربستان و ايران در زمينه كشاورزي گفت: در هماهنگي هاي بعمل آمده با سفارت ايران در بلگراد توانستيم كه در چند سال اخير همكاري هاي كشاورزي بخصوص در بخش دانه هاي روغني را افزايش دهيم.
وي همچنين با ارايه توضيحاتي در رابطه با فعاليت موسسه بذر و دانه نووي ساد صربستان در زمينه اقدام هاي تحقيقاتي براي اصلاح بذر ذرت به كار جديد تحقيقاتي اين موسسه در امور كشت و پرورش دانه هاي آفتاب گردان اشاره كرد و افزود: اكنون اين موسسه در تلاش براي توليد روغن از آفتابگردان است به اين دليل كه آب كمتري براي رشد و پرورش آفتابگردان نياز است و در ضمن به لحاظ اقتصادي نيز به صرفه مي باشد.
واسيليويچ به علاقمندي دانشكده كشاورزي نووي ساد براي همكاري هاي تحقيقاتي و آموزشي با دانشگاه هاي ايران اشاره كرد و افزود: در اين زمينه گفت و گوهايي با دانشگاه كشاورزي در شهر كرج صورت گرفته و قرار است كه در سال 2017 اين همكاري ها اجرايي شود.
وي همچنين تبادل هيات هاي كشاورزي از ايران به صربستان در سال گذشته و همچنين سفر هاي مقامات صربستان به ايران را براي آشنايي با امكانات و توانايي هاي دو كشور بسيار مهم دانست و گفت: انتظار داريم كه با امضاي تفاهم نامه همكاري بين بلگراد و تهران در زمينه همكاري هاي كشاورزي در آينده نزديك بتوانيم همكاري در اين زمينه را به سطح مطلوبي ارتقا بدهيم.
مسئول امور پژوهشي موسسه دانه و بذر نووي ساد به هشتاد و سومين نمايشگاه بين المللي كشاورزي نووي ساد كه در 25 ارديبهشت ماه امسال برگزار شد، اشاره كرد و ابراز علاقمندي كرد كه ايران در اين نمايشگاه نيز مانند نمايشگاه كتاب و گردشگري بلگراد، حضور فعالي در آينده نزديك داشته باشد.
رايزن اقتصادي و سياسي سفارت كشورمان در بلگراد نيز در اين ملاقات به تلاش هاي سفارت ايران در بلگراد براي گسترش روابط سنتي و همكاري هاي ايران و صربستان در تمامي زمينه ها از جمله امور كشاورزي اشاره كرد و ديدار هاي مقامات دو كشور در سال گذشته را گامي مهم براي آشنايي از امكانات يكديگر دانست.
«محمد جواد ايزدي» براي توسعه همكاري بين ايران و صربستان درحوزه كشاورزي، برگزاري همايش هاي مشترك بين مراكز تحقيقاتي و تجاري و همكاري بين دانشگاهي و همچنين موسسه هاي كشاورزي بين ايران و صربستان را گامي بسيار مهم براي تبادل دانش هاي يكديگر عنوان كرد.
وي همچنين در اين نشست توسعه همكاري هاي علمي، فناوري و كارهاي تحقيقاتي درحوزه هاي كشاورزي را عنوان كرد.
اروپام**436**3404

سرخط اخبار جهان