۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81689712
T T
۰ نفر

موادغذايي آسيب رسان به سلامت افراد را بشناسيم

۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81689712
موادغذايي آسيب رسان به سلامت افراد را بشناسيم

همدان-ايرنا-امروزه بسياري از افراد در تغذيه خود بدون توجه به ماهيت يك ماده غذايي تنها به طعم و مزه آن توجه مي كنند غافل از اينكه بسياري از اين مواد جزو موادغذايي آسيب رسان به سلامت هستند و طعم تلخ انواع بيماري ها تنها ارمغان مصرف اين خوراكي ها است.

غذا خوردن يكي از نيازهاي ذاتي و دائمي هر فرد و مهمترين عامل بقاي زندگي و طول عمر به شمار مي رود.

هر موجود زنده براي حفظ حيات خود براي به دست آوردن غذا تلاش مي كند اما در اين بين تغذيه و انتخاب غذا براي انسان بيش از هر موجود زنده اي اهميت دارد چرا كه تغذيه صحيح پديده رشد او را فراهم كرده و موجبات سلامت جسم و روان او را فراهم مي كند.

در عين حال غذا موجب تامين انرژي براي بدن شده و حفظ سلامتي بافتها و بهبود عملكرد ارگان هاي مختلف بدن مي شود ورعايت برنامه غذايي خوب و متعادل مي تواند طول عمر انسان را افزايش داده و بر شادابي فرد نيز تاثير گذار باشد.

امروزه، تغذيه بيش از هر زمان ديگري در زندگي اهميت پيدا كرده است چرا كه مطالعات نشان داده‌اند كه عامل بسياري از مرگ و ميرها و بيماري‌هاي مختلف از جمله بيماري‌هاي قلبي، عروقي، سرطان‌ها و ديابت ريشه در تغذيه افراد دارد.

با توجه به اين كه در حال حاضر تكنولوژي و زندگي ماشيني روزبه‌ روز در حال پيشرفت است، تحرك و فعاليت فيزيكي افراد كمتر شده كه پيامد آن چاقي و اضافه ‌وزن است كه خود منشا بسياري از مشكلات جسمي است.

انتخاب ناآگاهانه بر اثر بي اطلاعي يا تاثيرپذيري از تبليغات يك ماده غذايي مضر مي تواند تاثير بسزايي در تغيير گرايش هاي مردمي و ذائقه افراد به مصرف غذاهاي ناسالم داشته باشد.

نمونه اين مثال ها تبليغات آبميوه هاي صنعتي و انواع تنقلات شور و داراي رنگ هاي مصنوعي با تبليغات زيبا و فريبنده است كه همين امر نيز توانسته است جاي غذاهاي صنعتي را در سفره ها باز كند.

اين در حالي است كه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي اخيرا ليستي از غذاهايي كه سلامت انسان را به خطر مي اندازد منتشر كرده و به معاونت هاي بهداشتي و غذا و داروي استان ها ابلاغ كرده كه طبق آن فرآورده هاي گوشتي و غذاهاي آماده مصرف، انواع سوسيس ،كالباس، ژامبون، انواع همبرگر و كباب (شامل كباب هاي كوبيده و لقمه) صنعتي و صنفي با چربي بيش از 20% به عنوان غذاهاي آسيب رسان به سلامت افراد معرفي شده اند .

بر اساس اين ليست منتشر شده انواع ساندويچ، پيتزا و كنسروهايي كه داراي سوسيس، كالباس و ژامبون هستند،غذاهاي آماده مصرف شامل سالاد الويه صنعتي و صنفي، انواع سمبوسه و فلافل آماده شده با روش غوطه وري در روغن،كنسرو كله و پاچه و فرآورده هاي لبني، انواع ماست با چربي بالاتر از پنج درصد،انواع پنيرهاي خامه اي پرچرب با چربي 28 درصد و بالاتر و انواع پنيرهاي پرچرب (با چربي بيش از 45 درصد در ماده خشك) نيز غذاهاي آسيب رسان به سلامت افراد اعلام شده اند.

انواع كره، خامه هاي معمولي و نيز طعم دار،سرشير و فرآورده هاي مشابه،دوغ هاي معمولي با ميزان نمك بالاتر از دو درصد،انواع فرآورده هاي شيرين و نوشيدني ها،انواع نوشابه هاي گازدار معمولي و انرژي زا به استثنا نوشيدني مالت،فرآورده هاي يخي خوراكي (در انواع و اوزان مختلف بسته بندي)،انواع نكتار و نوشيدني ميوه اي ( گازدار و يا بدون گاز) با محتواي آب ميوه كمتر از 50درصد،انواع شربت و نوشيدني هاي غيرميوه اي،انواع پودر نوشيدني فوري،انواع فرآورده هاي شور با نمك بيش از پنج درصد،انواع خيارشور و شورهاي سبزيجات (مخلوط و يا جز) با نمك بيش از پنج درصد نيز جرو غذاهاي ناسالم براي سلامت بدن معرفي شده اند.

همچنين در اين ليست انواع آجيل هاي شور با نمك بيش از پنج درصد،موادشيميايي با كاربرد در مواد غذايي،انواع نگهدارنده هاي شيميايي شامل انواع اسانس هاي مصنوعي و از جمله اسانس دود،انواع طعم دهنده هاي مصنوعي،انواع رنگ هاي مصنوعي در مواد غذايي نيز مضر سلامت انسان شناخته شدند.

روغن هاي حيواني و پيه گوسفند و غذاهاي تهيه شده از آن ها،انواع سس هاي پرچرب (مايونز و سس سالاد و سس هاي سفيد) با چربي بيش از 30 درصد،انواع فرآورده هاي سرخ شده در روغن برپايه سيب زميني و غلات (چيپس سيب زميني و غلات)،انواع فرآورده هاي حجيم شده بر پايه ذرت مانند پفك، انواع دسرهاي پرچرب و انواع شيريني، شكلات، زولبيا و باميه نيز جزو مواد غذايي زيان آور معرفي شده اند.

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي همدان در اين خصوص گفت:عادات بد غذايي افراد الگويي است كه بيشتر شهروندان از خانواده هاي خود به ارث مي برند كه بايد اين الگو پيش از آنكه تاثير خود را نشان دهد اصلاح شود.

دكتر محمد كاظم زاده با بيان اينكه همه اين مشكلات تنها با تغيير عادات غذايي اصلاح پذير است ادامه داد: دانش غذايي مردم نياز به اصلاح و بازنگري دارد.

وي با بيان اينكه سرانه مصرف شكر، نوشابه، روغن و نمك در بين مردم كشور ما بسيار بيشتر از ميانگين مصرف آنها در جهان است گفت:اين موارد همه زنگ خطرهايي هستند كه در صورت بي توجهي به آنها عواقب جبران ناپذيري بزودي گريبان گير جامعه ايراني به ويژه نسل جوان خواهد شد.

وي افزود: تغيير عادت هاي تغذيه مردم كشور، با توجه به اينكه اين مساله در ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي به عنوان نخستين عامل مرگ و مير در ايران تاثيرگذار است از اهميت بسياري برخوردار است.

وي تاكيد كرد: بهتر است به عنوان گام اول، عادات غذايي غلط را تغييرو ورزش را مهمان خانه ها كنيم.

وي آموزش صحيح، افزايش آگاهي جامعه نسبت به تغذيه خود و عوارض ناشي از تغذيه غلط و پيشگيري از تبليغات مواد غذايي كم ارزش را بهترين راهكار ارتقا عادت هاي تغذيه اي مردم دانست.

7530/1181

سرخط اخبار استان‌ها