۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82221176
T T
۰ نفر

جایگاه پایین ایران در نوآوری؛ رتبه 120 بین 143 كشور

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82221176
جایگاه پایین ایران در نوآوری؛ رتبه 120 بین 143 كشور

كرج - ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان آموزش وترویج كشاورزی گفت: ایران از لحاظ نوآوری دچار مشكل جدی است و از بین 143 كشور در این زمینه در رتبه 120 قرار دارد.

به گزارش ایرنا، اسكندر زند روز چهارشنبه در هفتمین كنگره ملی علوم دامی در پردیس كشاورزی افزود: از لحاظ تولید علم جزء رتبه های برتر دنیا، اما در نوآوری دچار ضعف هستیم.
وی افزود: برای اینكه آینده كشاورزی ایران را از ابهام خارج كنیم تنها راه تامین غذای جمعیت رو به رشد كشور، دانش بنیان كردن كشاورزی است.
زند افزود: اكنون سالانه جمعیت جهان حدود 78 میلیون نفر رشد می كند و ظرف 13 سال آینده یك میلیارد به جمعیت جهان افزوده می شود كه جمعیتی معادل جمعیت ایران است.
وی اظهار داشت: این افزایش جمعیت نیازمند تامین غذا است كه بخش كشاورزی متولی تامین امنیت غذایی این جمعیت است كه باید به خودكفایی در تولید بعضی از محصولات برسیم.
وی با اشاره به اینكه در بخش تحقیقات برای پاسخگویی به این نیازها و برنامه ها باید عزم جدی تری داشته باشیم، گفت: الزامات كشاورزی و عوامل موثر بر كشاورزی تحت یكسری عوامل طبیعی و انسانی است.
زند با بیان اینكه در سال 1350 در سراسر ایران 50 هزار چاه وجود داشت و اكنون 16 برابر شده، بیان داشت: در همان سال 26 سد داشتیم و اكنون به حدود 600 سد رسیده و این در حالی است كه تعداد زیادی هم در دست ساخت است، در حالیكه كشاورزی كه وابسته به آب است، اكنون وضع خوبی ندارد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی به عوامل انسانی موثر در كشاورزی اشاره كرد و گفت: سهم سرمایه كشاورزی در دهه های گذشته هیچوقت از 4 درصد بیشتر نشده و 96 درصد این سرمایه دولتی به بخش صنعت و خدمات رسیده است.
زند به میزان مهارت نیروی انسانی بخش كشاورزی تاكید كرد و اظهار داشت: ما در بخش كشاورزی 4 میلیون بهره بردار داریم كه 55 با سواد هستند كه از این میزان 67 درصد دیپلم و زیر دیپلم هستند.
وی همچنین به سهم آموزش نیروی انسانی در كشاورزی اشاره كرد و گفت: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه متوسط آموزش كشاورزان به 20 دقیقه نرسیده است.
زند همچنین با اشاره به موضوع فناوری در كشاورزی، افزود: طرح كشاورزی خانوادگی در سال گذشته ارایه شد ولی متاسفانه آن را به رسمیت نشناخته ایم و تكنولوژی ما در این بخش بسیار پایین است.
وی گفت:نرم افزار كردن بخش كشاورزی ودامی را جدی بگیریم و به جای اینكه از بازو و دست بیشتر استفاده شوداز فكر استفاده كنیم.
2098/6156/1535
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد