۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82429827
T T
۰ نفر
روند تغییر كابری زمین های كشاورزی در بخش ننور بانه كند شده است

سنندج- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی بانه گفت: روند تغییر كاربری زمین های كشاورزی متوقف نشده اما از گذشته كندتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كریم شریفی روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیر جهاد كشاورزی شهر بوئین مركز بخش ننور كه در بخشداری این شهر برگزار شد، افزود: بخش ننور با توجه به جاذبه های گردشگری كه دارد یكی از بخش های مهم شهرستان بانه است.
وی خاطر نشان كرد: تغییر كاربری زمین های كشاورزی در این بخش نسبت به سال های گذشته كُندتر شده و روند برخورد با متخلفان با قاطعیت ادامه خواهد داشت.
شریفی گفت: با توجه به اینكه در تغییر كاربری اراضی كشاورزی بخش از اراضی كه در زیر كشت و تولید هستند از زیر كشت خارج می شود و به ضرر كشاورزان است با آن مخالفت می شود.
وی تاكید كرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی این بخش، به لحاظ گردشگری و توریستی نیاز به مدیر قانونمند و توانا دارد كه از تغییر كاربری زمین های كشاورزی جلوگیری كند و با متخلفان این تغییر كاربری های طبق قانون عمل كند.
وی افزود: مبارزه با تغییر كاربری اراضی كشاورزی نیازمند حمایت و پشتیبانی دستگاه قضایی، بخشداری ها و سازمان های دیگر است و باید با افراد سودجو قاطعانه برخورد شود.
مدیر جهاد كشاورزی بانه به نحوه برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز اشاره كرد و گفت: باید این ساخت و سازها را شناسایی و ساماندهی كنیم و به این ساخت و ساز در چهارچوب قانون و ضوابط موجود خدمات ارائه شود.
وی با بیان اینكه افراد می توانند تنها در 40 متر زیربنا ساخت و ساز كنند اما از لحاظ طبقات محدودیت كمتری وجود دارد، افزود: باید برای جلوگیری از تخلف و حفظ محدوده 40 متری ساخت و ساز نقشه های خانه كارگری با داشتن شرایط تهیه و اجازه ندهیم بیشتر از محدوده مشخص شده ساخت و ساز كنند.
وی خاطر نشان كرد: در یك برهه از زمان به تعدادی از این ساخت و سازها خدمات ارائه شده كه مانعی برای اجرای قوانین شده است اما ساخت و سازهای غیر مجازی كه قبلا شكل گرفته باید ساماندهی شود.
شریفی افزود: خانه كارگری برای حمایت از باغ ضروری است اما باید طبق ضوابط مشخص شده ساخته شود.
وی ادامه داد: خانه باغ های كه در گذشته در این بخش شكل گرفته با قوانین و ضوابط مشخص شده مطابقت ندارند.
وی بخش ننور بانه را قطب كشاورزی شهرستان خواند و گفت: با اتمام پروژه سد عباس آباد در این بخش كشاورزان بخش ننور دسترسی بیشتر به آب خواهند داشت و سبب رونق بخش كشاورزی می شود.
او كشاورزی را عامل اصلی توسعه هر منطقه عنوان كرد و ادامه داد: اقتصاد بانه در حال تغییر است و رونق تجارت در بانه بستگی به شرایط خاص دارد كه باید برای جلوگیری از مشكلات به بخش كشاورزی بیشتر توجه شود.
شریفی خاطر نشان كرد: بسیاری از افراد نسبت به قوانین ساخت و ساز خانه باغ ها آگاه نیستند كه در آینده با برنامه ریزی و نسب بنر و پلاكارد، این قوانین و ضوابط به اطلاع افراد رسانده می شود.
در ادامه این جلسه بخشدار ننور گفت: مهمترین مشكل بخش ننور موضوع خانه باغ ها است كه مشكلاتی را برای این بخش ایجاد كرده است.
محمد رحیمی بخش ننور را یكی از بخش های مهم شهرستان بانه بیان كرد و افزود: از سال 85 ساخت خانه باغ ها در این بخش سرعت زیادی گرفت و قیمت زمین های این بخش در یك دوره زمانی به متری بیش از یك میلیون و 500 هزار ریال رسید.
وی اظهار كرد: تاكنون بیش از 600 خانه باغ در این بخش ساخته شده است كه هم اكنون با همكاری ارگان های مرتبط روند شكل گیری ساخت سازها به حداقل رسیده و با متخلفان برخورد جدی و قانونی می شود.
رحیمی افزود: هم اكنون افراد در ساخت و سازها تاحدود زیادی به ضوابط توجه می كنند و ما نیز آنها را موظف به رعایت ضوابط و شرایط می كنیم.
وی گفت: به افرادی كه ضوابط و مقررات ساخت و ساز خانه های كارگری را رعایت كنند مجوز ارائه خدمات داده می شود.
در این نشست كامران طاهری به عنوان مدیر جهاد كشاورزی بخش ننور انتخاب و از زحمات عثمان بهداد مدیر جهاد كشاورزی این بخش تقدیر شد. طاهری پیشتر كارشناس مركز جهاد كشاورزی شهر 'كانی سور' بود.
شهرستان مرزی بانه در 242 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلائی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان كردستان در كانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

سرخط اخبار استان‌ها