نجوای عاشقانه روزه اولی‌ها با خدا/ راهکارهای رفع تشنگی در اولین آزمون روزه داری

زاهدان- ایرنا- همه ما تجربه شیرین روزه کله گنجشکی را داریم؛ اما برای سلامت جسمی افراد روزه اولی که چندین ساعت تشنگی و گرسنگی را تحمل می‌کند، باید برنامه تغذیه‌ای در یک ماه روزه‌داری داشته باشیم تا این مهمانان ویژه درگاه الهی نیز تجربه «مثل آدم بزرگ‌ها» روزه کامل گرفتن را بیاموزند.

به گزارش ایرنا، جثه‌شان کوچک و ضعیف است؛ اما چون به سن تکلیف رسیده‌اند می‌خواهند بزرگی خود را به رخ بکشند و هر طور شده ادای دین کرده و روزه‌داری کنند.

با آمدن ماه مبارک رمضان سر از پا نمی‌شناسند اگر چه بیدار شدنشان در وقت سحر و وادار کردن آنها به خوردن سحری برای والدین در هر بامداد حکم عبور از هفت‌خان رستم را دارد؛ اما چاره‌ای نیست چرا که فرزند روزه اولی آنها با آن ذوق و شوقی که دارد باید خود را مقوی نگاه دارد تا بتواند چندین ساعت تشنگی و گرسنگی را تحمل کند، بر این‌ اساس باید برنامه تغذیه‌ای در یک ماه روزه‌داری فرزندشان داشته باشند تا سلامت جسمی آنها محفوظ بماند.

همه ما تجربه «روزه کله گنجشکی» را داریم؛ تجربه‌ای شیرین که در آن سنین کودکی به ما احساس بزرگ شدن می‌داد؛ بیشتر از بزرگترها، برای رسیدن ماه رمضان هیجان داشتیم و انتظار روزی را می‌کشیدیم که بتوانیم «مثل آدم بزرگ‌ها» روزه کامل بگیریم.

نجوای عاشقانه روزه اولی‌ها با خدا/ راهکارهای رفع تشنگی در اولین آزمون روزه داری

خوشحالی یعنی روزه اولی باشی

نازنین زهرا کیخا که تکلیف روزه برای اولین بار را در زندگی خود تجربه می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از اینکه امسال توانستم به صورت کامل روزه بگیرم بسیار خوشحال هستم چرا که روزه داری یک تکلیف دینی و فریضه مهم است.

وی با بیان اینکه از خوشحالی روزه گرفتن تا سحر بیدار می مانم، افزود: پس از اینکه به سن تکلیف رسیدم نماز خواندن و روز گرفتن مانند بزرگترها برای ما هم واجب است؛ بنابراین طبق صحبت‌های مادرم باید در ماه رمضان روزه بگیرم و کارهای واجب را انجام دهم و از انجام کارهای زشت دوری کنم.

این دختر روزه اولی ادامه داد: در طول روز سعی می‌کنم با خواهر کوچکم بازی کنم تا مادرم کمتر اذیت شود، هنگام استراحت بزرگ‌ترها قرآن می‌خوانم و اگر خیلی گرسنه شوم خودم را با رفتن به خانه مادربزرگم سرگرم می‌کنم تا گذشت زمان را متوجه نشوم.

نجوای عاشقانه روزه اولی‌ها با خدا/ راهکارهای رفع تشنگی در اولین آزمون روزه داری

تغذیه روزه اولی‌ها

یک کارشناس تغذیه به بیان توصیه‌هایی برای روزه اولی ها پرداخت و گفت: هر ساله عده‌ای از کودکان و نوجوانان به لحاظ شرعی به سن تکلیف می‌رسند و فرایض دینی برایشان واجب می‌شود.

مسعود فیروزکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آن دسته از نوجوانانی که همه ساله والدین را در وعده های افطار، شام و سحر همراهی و حداقل بخشی از روز را حتی برای چند ساعت از خوردن و آشامیدن امتناع کرده و یا جثه ای با ذخیره بدنی مناسب دارند قطعا آمادگی بهتری نسبت به نوجوانانی که این تجربه را کسب نکرده، برای روزه گرفتن دارند.

وی ادامه داد: والدین باید به کیفیت تغذیه و وعده غذایی فرزندان روزه اولی خود توجه بیشتری داشته باشند.

کارشناس تغذیه اظهار کرد: وعده‌های غذایی در ماه رمضان باید حتما در نظر گرفته شود یعنی علاوه بر وعده‌های غذایی افطار، شام و سحر یک میان وعده قبل از خواب هم داشته باشند، همچین در هنگام سحری حتما فرزندانشان را با فرصت زمانی کافی تا اذان صبح بیدار تا از مایعات کافی و غذای مناسب و به اندازه استفاده کنند.

وی گفت: مصرف میوه‌های آبدار فصل مثل هندوانه و خربزه و حتی سیب، شربت تخم شربتی و خاکشیر، آبمیوه‌های طبیعی و دمنوش های مورد علاقه تهیه و در دسترس روزه اولی‌ها باشد.

فیروزکوهی با تاکید بر این مطلب که وعده افطار را باید با یک مایع ولرم آغاز و از نان و پنیر، فرنی و شله زرد و گردو بهره برد، ادامه داد: باید از پرخوری، پرنوشی و مصرف مایعات سرد در این وعده پرهیز کرد تا معده و سیستم گوارش که برای ساعت‌ها فعالیت مختصری داشته، دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه شام را باید به عنوان وعده اصلی یک تا ۲ ساعت بعد از افطار صرف کرد، افزود: ساعتی قبل از خواب آبمیوه، میوه یا شربت‌های کم شیرین مناسب و ترجیحا شیرین شده با عسل مصرف شود.

کارشناس تغذیه تاکید کرد: افراد روزه اولی باید استراحت بیشتر و تحرک کمتری و از تردد در محیط گرم و آفتابی خودداری تا احساس گرسنگی و تشنگی کمتری داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha