۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83127745
T T
۰ نفر
مصرف بی رویه كود شیمیایی زمین های كشاورزی را آلوده كرده است

اردبیل - ایرنا - رییس گروه حفاظت و حاصلخیری خاك معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی گفت: آلودگی منابع خاك به عناصر سنگین ناشی از كاربرد بعضی از كودهای شیمایی مهم ترین چالش پیش روی حفاظت از خاك به عنوان سرمایه ملی است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل، رمضانعلی ابراهیم پور در آیین بزرگداشت روز جهانی خاك افزود: كمبود مواد آلی ، شوری و فرسایش نیز منابع خاكی كشور را تهدید می كند.
وی بیان كرد: تغییر كاربری غیر مجاز اراضی كشاورزی ، زمین لغزش های ناشی از فرونشست سطح آب زیر زمینی در اكثر دشت های كشور و همچنین از بین رفتن پوشش گیاهی به سبب قطع بی رویه درختان باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.
او اضافه كرد: حفظ ، احیاء و بهره برداری بهینه از منابع خاك كشاورزی بر اساس اصول توسعه پایدار ، حفظ و ارتقای حاصلخیزی خاك كشاورزی ، كاهش آلودگی منابع خاك و آب و كاهش و جلوگیری از شور شدن اراضی و جلوگیری از تغییر بی رویه كاربری اراضی كشاورز و منابع طبیعی می تواند نقش موثری در حفاظت از خاك داشته باشد.
رییس جهاد كشاورزی استان اردبیل نیز در این آیین گفت: جلوگیری از فرسایش خاك و حفاظت از این سرمایه ملی از اهداف بلند مدت مسئولان بخش كشاورزی استان است.
خلیل نیكشاد افزود: حفاظت از میكروارگانیسم‌های زنده خاك، ترویج فرهنگ استفاده درست از كودهای دامی، اصلاح ساختار و بهبود تهویه خاك سبب تولید حداكثری محصول زراعی در واحد سطح می‌شود.
به گفته وی ، بخش قابل توجهی از طرح‌ های پژوهشی مراكز تحقیقات كشاورزی استان با رویكرد دستیابی به موثرترین شیوه‌ های نوین علمی در راستای كشاورزی حفاظتی و حفاظت از خاك اجرا می‌ شود.
وی اضافه كرد: به همین منظور مدیریت ترویج كشاورزی استان برای افزایش اطلاعات بهره برداران و اهمیت كشاورزی حفاظتی، با برگزاری كلاس ‌های آموزشی كوتاه مدت و بلند مدت در پی نهادینه كردن فرهنگ كشاورزی حفاظتی در بین كشاورزان است.
نیكشاد گفت: ترویج روش‌ های مبارزه زراعی با آفات و ارتقای سطح آگاهی بهره‌ برداران در خصوص حفاظت از خاك با جدیت دنبال می‌ شود كه در همین راستا فعالیت ‌های شركت‌ های دانش‌ بنیان برای مبارزه بیولوژیك با آفات و امراض و كاهش استفاده از سموم شیمیایی با هدف جلوگیری از آلودگی منابع آبی و خاكی صورت می‌گیرد.
6016

سرخط اخبار استان‌ها