۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82429823
T T
۰ نفر
دولت برای توسعه زراعت چوب تسهیلات اعطا می كند

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را به ارایه تسهیلات لازم برای توسعه زراعت چوب و واردات مواداولیه صنایع سلولزی به صاحبان صنایع و كشاورزان مكلف كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در بررسی مواد اعاده شده از سوی شورای نگهبان در لایحه برنامه ششم توسعه ماده 48 مكرر را اصلاح كردند.
با تصویب نمایندگان در بند 1 ماده 48 هرگونه بهره‌ برداری چوبی از جنگل‌های شمال كشور از ابتدای سال چهارم برنامه ممنوع است. دولت در ارتباط با قراردادهای طرح‌های جنگل‌ داری مذكور كه مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، مجاز به تمدید قرارداد نیست.
در تبصره این بند نیز بهره برداری چوبی در طرح های جنگلداری طی سال های اول تا سوم برنامه توسعه صرفا از درختان شكسته، افتاده و ریشه كن در چارچوب قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
همچنین نمایندگان در بند 2 دولت را مكلف كردند نسبت به اصلاح آن دسته از طرح ‌های جنگل‌ داری كه مدت اجرای آن تا پایان سال سوم برنامه به اتمام نمی‌رسد، تعیین خسارت كارشناسی نموده و خسارت حاصله را در بودجه سنواتی درج كند.
در تبصره 1 این بند نیز بهره برداری از درختان ریشه كن، افتاده، خشك سرپا و آفت زده غیرقابل احیا تا بیش از ارایه طرح جایگزین و حداكثر تا پایان سال سوم برنامه صرفا با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور مجاز می باشد و پس از تصویب طرح و جایگزین صرفا براساس این طرح صرفا با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور مجاز خواهد بود.
در تبصره 2 نیز برداشت درختان جنگلی برای طرح‌های عمرانی در صورت داران بودن ارزیابی زیست محیطی و شناسه شناسایی با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بلامانع اعلام شد.
همچنین بهره‌برداری از درختكاری و جنگل‌كاری‌های دست‌كاشت به ‌منظور زراعت چوب با تشخیص و مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور مجاز است.
نمایندگان مجلس در تبصره 3 و به منظور تحقق بند 1، دولت را مكلف كردند با اختصاص ردیف اعتبار مستقلی نسبت به پیش بینی اعتبارات و امكانات در بودجه سنواتی جهت ارتقای پوشش كامل و موثر حفاظت از جنگل های كشور، مهار عوامل ناپایداری، جلوگیری از تغییر كاربری، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مدیریت پایدار جنگل و اجرای تعهدات اقدام نماید.
در تبصره بند 3 نیز دولت مكلف شد تسهیلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع سلولزی در اختیار صاحبان صنایع و كشاورزان طرف قرارداد آنان قرار دهد.
سیام**9103** 1336 خبرنگار:حمید شهریاری** انتشار: مهرنوش خانزائی
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست