كاهش پوشش بيمه‌اي داروهاي گران مورد تاييد وزارت بهداشت است

تهران - ايرنا - مديركل نظارت بر داروي سازمان غذا و دارو گفت: بيمه‌ها هميشه از داروهاي ارزانتر و در دسترس حمايت مي‌كنند، بنابراين اين سياست كه با توليد انبوه يك داروي ايراني، داروي برند و گرانتر از پوشش بيمه خارج مي‌شود، مورد تاييد وزارت بهداشت است.

مهدي پيرصالحي روز سه‌ شنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت ايرنا درباره كاهش سطح پوشش بيمه ها از برخي داروها بعد از ورود داروهاي ارزانتر افزود:‌ بيمه ها در اختيار وزارت بهداشت نيستند اما اين سياست كه هميشه از داروي در دسترس و ارزانتر حمايت بيمه‌اي شود، كار درستي است و مورد تاييد وزارت بهداشت است.

وي ادامه داد:‌ در دنيا نيز همين طور است كه بيمه‌ها هميشه از ارزانترين داروي در دسترس حمايت مي‌كنند نه اينكه هميشه ارزانترين دارو مورد حمايت بيمه باشد، چون ممكن است داروي ارزانتر در دسترس همگان نباشد اما هميشه ارزانترين داروي در دسترس، بيشترين حمايت بيمه‌اي را دارد.

مديركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت:‌ سياست نظام دارويي ايران اين است كه مصرف داروهاي برند را كه گران هستند كم كنيم، البته داروهاي برند در داخل كشور وجود دارند و هر فردي مي‌خواهد از آن استفاده كند بايد هزينه‌ آن را خود تقبل كند.

وي افزود:‌ بطور قطع بيمه ها از داروهاي برند حمايت نمي‌كنند و اكنون هيچ داروي برندي تحت پوشش بيمه‌هاي كشور نيست و هميشه از داروهاي ژنريك ارزانتر حمايت مي‌كنند. اين سياست نيز درست است كه اگر يك داروي ژنريك ارزانتر و با كيفيت در دسترس بيماران قرار گرفت، حمايت بيمه‌اي از داروهاي قبلي به داروي جديد تغيير مي‌كند.

پيرصالحي گفت: در مورد داروي سل سپت براي بيماران پيوندي(پيوند عضو) همچنان حمايت بيمه‌اي وجود دارد و مشكلي نداريم اما در مورد داروي دسفرال بيماران تالاسمي، داروي ايراني آن بطور رايگان در اختيار بيماران است و حمايت از داروي خارجي كم شده است.

وي افزود: شكايت بيماران تالاسمي اين است كه مي خواهند داروي دسفرال خارجي نيز بطور كامل تحت پوشش بيمه و رايگان باشد، قيمت اين دارو براي هر ويال (هر آمپول) 12 هزار و 500 تومان است كه اكنون با پوشش بيمه‌اي، بيماران براي هر ويال دارويي بايد 500 تومان بپردازند.

مديركل نظارت بر داروي سازمان غذا و دارو ادامه داد: داروي دسفرال خارجي در گذشته و قبل از توليد داروي ايراني براي بيماران تالاسمي رايگان بود و بعدتر براي هر ويال 250 تومان از هر بيمار گرفته مي‌شد كه اكنون به علت مشكلات مالي دولت، قيمت هر آمپول و ويال دارويي آن براي بيماران 500 تومان شده است.

پيرصالحي گفت: تلاش اين است كه بتوانيم حمايت بيشتري از داروي دسفرال خارجي براي بيماران تالاسمي داشته باشيم اما اكنون نمي‌توانم قولي به بيماران بدهم.

اجتمام(4) ** 3063 ** 1071

سرخط اخبار جامعه