۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82073625
T T
۰ نفر

برداشت گل محمدي در آذربايجان غربي آغاز شد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82073625
برداشت گل محمدي در آذربايجان غربي آغاز شد

اروميه- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: برداشت گل محمدي از سطح 47 هكتار از اراضي زير كشت اين محصول در استان آغاز شد.

اسمعيل كريمزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سالانه افزون بر 320 هزار ليتر گلاب از گل محمدي در مناطق مختلف آذربايجان غربي از جمله اروميه، مهاباد ، خوي و پيرانشهر استحصال مي شود.
وي با بيان اينكه متوسط توليد برگ گل در هر هكتار 2200 كيلوگرم در هكتار است، اضافه كرد: سالانه افزون بر 127 تن گل تر در استان برداشت مي شود.
وي اظهار كرد: ارقام مورد استفاده براي كشت اين محصول در سطح استان اغلب گل محمدي خوي بوده و از ارقام محلي كاشان نيز به صورت محدود براي كشت استفاده مي شود.
كريم زاده گفت: هر چند اين محصول در شهرهاي مختلف استان برداشت مي شود، ولي عمده توليد اين محصول مربوط به شهرستان خوي و اروميه به ترتيب با 25 و 13 هكتار است.
وي با اشاره به مصارف گل محمدي اضافه كرد: از 60 درصد اين محصول براي عرق گيري، 30 درصد به صورت گلبرگ خشك براي تهيه گل قند، مربا و ساير مصارف خوراكي، پنج درصد براي مصرف تازه خوري و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشك به منظور صادرات استفاده مي شود.
كريم زاده اظهار كرد: گل محمدي توليدي آذربايجان غربي به صورت خشك به كشورهاي همسايه اين استان از جمله تركيه، جمهوري آذربايجان و نيز ساير استان هاي كشور صادر مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: جايگاه كشوري استان در توليد اين محصول در رتبه 27 است.
وي اظهار كرد: شهرستان خوي از جمله شهرهاي مهم توليدكننده گل محمدي در استان است كه برداشت اين محصول همه ساله از اواخر ارديبهشت ماه آغاز و تا پايان تير ماه به طول مي انجامد.
كريم زاده ادامه داد: بر اساس شناسنامه تهيه شده از گلستانهاي اين شهرستان، در بيش از 30 هكتار از باغات منطقه گل محمدي كشت شده است كه پيش بيني مي شود 50 درصد محصول استان از گلستانهاي اين شهرستان برداشت شود.
گل محمدي در آذربايجان غربي به قيزيل گول مشهور است و مشتريان فراواني در استانهاي همجوار و كشورهاي همسايه دارد به طوري كه مقدار زيادي از آن به ميزان 40 درصد به صورت خشك يا تر به تبريز، مرند و كشورهاي جمهوري آذربايجان و تركيه صادر مي شود.
60 درصد محصول گل محمدي خوي نيز به گلاب تبديل شده و بقيه در صنايع شيريني سازي و تهيه مربا مصرف مي شود.
گل محمدي خاصيت گرمايي دارد و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است و در درمان زخم معده و وضعيت عمومي بدن موثر بوده و براي تقويت قلب بسيار مفيد بوده و غم زداست.
صبح ها باغداران و پرورش دهندگان گل محمدي در خنكاي صبح غنچه هاي تازه شگفته گل را مي چينند و تا آغاز گرماي روز، گل هاي تازه شكفته شاداب و مشتري پسند را به بازار عرضه مي كنند.
7125/1905

سرخط اخبار استان‌ها