تدوین برنامه پنج ساله امنیت غذایی با اولویت با ۴ محور اساسی

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: در این موسسه توانستیم برنامه ۵ ساله در زمینه امنیت غذایی را در ۴ محور تدوین کنیم.

دکتر آرام بستان عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به گفت: امنیت غذایی مفهومی پویا، وابسته به شرایط اقلیمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است و می‌بایست همواره مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همچنین باید در این راستا، سیاست‌گذاری‌ها و راهکارها در کشور با توجه به شرایط به روز رسانی و یکپارچه شود، گفت: در بازه ده ساله (۱۳۹۱-۱۴۰۱) بیش از ۵۰ طرح در زمینه امنیت غذایی در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به انجام رسیده که منجر به تاسیس تعدادی شرکت دانش بنیان، معرفی محصولات جدید و کاهش ضایعات در واحدهای تولیدی فعال، ایجاد ارزش افزوده از ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی، شناسایی و کاربرد منابع بومی و ... شده است.

به گفته عضو هیات علمی موسسه، تدوین برنامه پنج ساله با محوریت امنیت غذایی در حوزه‌های توسعه پایدار مواد اولیه، توسعه غذای سالم و دستیابی به امنیت تغذیه‌ای، طراحی و فرمولاسیون جیره‌های غذایی خاص و کاهش میزان ضایعات و تولید مواد با ارزش افزوده از آن، از برنامه‌های در حال انجام و آتی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به شمار می روند.

وی با بیان اینکه این موسسه درصدد است که اقداماتی در راستای توسعه امنیت غذایی را به سرانجام برساند، گفت: همچنین لازم است در کنار اینها، جهت رصد وضعیت امنیت تغذیه ای در کشور، زنجیره تامین مواد اولیه، قیمت تمام شده محصولات غذایی، قدرت خرید مصرف کنندگان و میزان و شیوع فقر، گرسنگی و سوء تغذیه باید بصورت پیوسته مورد ارزیابی قرار گیرد.

بستان ادامه داد: کشورهای مختلف، سیاستگذاری برای امنیت غذایی را از اولویت‌های اصلی خود قرار می‌دهند چراکه عدم توجه به این مهم سبب ناپایداری منابع تولید، وابستگی بیشتر کشور، کاهش دسترسی و قدرت خرید افراد جامعه، کاهش کیفیت و سلامت غذا، افزایش سوءتغذیه و فقر و در نهایت کند شدن روند توسعه کشور خواهد شد.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در زمینه ارزیابی امنیت غذایی کشور اظهار داشت: براساس گزارشات فائو در حوزه فقر و ناامنی غذایی، تعداد افراد دارای سوء تغذیه و شیوع سوء تغذیه در کشور در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته و به کمترین میزان طی ۱۵ سال اخیر رسیده است همچنین در این گزارش بر ثابت نبودن پایداری سیاسی، اقتصادی و تولید طی این سال‌ها تاکید شده است.

بستان افزود: با نگاهی دقیقتر به بحث ارزیابی امنیت غذایی کشور، می بایست تحریم‌های طولانی مدت بین‌المللی، افزایش قیمت موادغذایی، کاهش قدرت خرید مردم، بلایای طبیعی، بی ثباتی سیاسی کشورهای همسایه، جنگ روسیه و اوکراین، شیوع بیماری ها و سایر موارد مورد توجه و پایش قرار گرفته شود.

پژوهش‌های حوزه امنیت غذایی کشور نظام مند نیستند

وی با انتقاد از نظام‌مند نبودن پژوهش‌های حوزه امنیت غذایی کشور گفت: تاکنون پژوهش‌های بسیاری در این حوزه و در سطح داخلی و بین المللی صورت گرفته که ضمن بررسی وضعیت امنیت غذایی کشور، چالش ها و راهکارها در این ارائه شده اند.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با تاکید بر نتایج این پژوهش ها ادامه داد: با توجه به خلاء‌های اشاره شده، نبود متولی برای موضوع استراتژیک امنیت غذایی در کشور به عنوان مهمترین چالش پیش رو در این زمینه مطرح است.

وی ضمن اشاره به نقش و جایگاه موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در حوزه امنیت غذایی تاکید کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به عنوان تنها مرجع پژوهشی تخصصی وزارت علوم در صنعت غذا، امنیت غذایی است و می‌تواند به خوبی نقش محوری خود در مدیریت و نظارت بر تحقیقات حوزه امنیت غذایی را ایفا کند تا از این طریق ضمن بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی و دانش موجود با مشارکت سایر نهادهای علمی و اجرایی و بخش خصوصی به تامین و تضمین امنیت غذایی کشور کمک کند./ مهر

کد خبر 53612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =