۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82221175
T T
۰ نفر
جايگاه پايين ايران در نوآوري/بين 143 كشور ايران رتبه 120 است

كرج - ايرنا- معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان آموزش وترويج كشاورزي گفت: ايران از لحاظ نوآوري دچار مشكل جدي است و از بين 143 كشور در زمينه نوآوري ايران رتبه 120 است.

به گزارش ايرنا، اسكندر زند روز چهارشنبه در هفتمين كنگره ملي علوم دامي در پرديس كشاورزي افزود: از لحاظ توليد علم جز رتبه هاي برتر دنيا هستيم اما در نوآوري دچار ضعف هستيم.
وي افزود: براي اينكه آينده كشاورزي ايران را از ابهام خارج كنيم تنها راه تامين غذاي جمعيت رو به رشد كشور، دانش بنيان كردن كشاورزي است.
زند افزود: اكنون سالانه جمعيت جهان حدود 78 ميليون نفر رشد مي كند و ظرف 13 سال آينده يك ميليارد به جمعيت جهان افزوده مي شود كه جمعيتي معادل جمعيت ايران است.
وي اظهار داشت: اين افزايش جمعيت نيازمند تامين غذا است كه بخش كشاورزي متولي تامين امنيت غذايي اين جمعيت است كه بايد به خودكفايي در توليد بعضي از محصولات برسيم.
وي با اشاره به اينكه در بخش تحقيقات براي پاسخگويي به اين نيازها و برنامه ها بايد عزم جدي تري داشته باشيم، گفت: الزامات كشاورزي و عوامل موثر بر كشاورزي تحت يكسري عوامل طبيعي و انساني است.
زند با بيان اينكه در سال 1350 در سراسر ايران 50 هزار چاه وجود داشت و اكنون 16 برابر شده، بيان داشت: در همان سال 26 سد داشتيم و اكنون به حدود 600 سد رسيده و اين در حالي است كه تعداد زيادي هم در دست ساخت است، در حاليكه كشاورزي كه وابسته به آب است، اكنون وضع خوبي ندارد.
معاون وزير جهاد كشاورزي به عوامل انساني موثر در كشاورزي اشاره كرد و گفت: سهم سرمايه كشاورزي در دهه هاي گذشته هيچوقت از 4 درصد بيشتر نشده و 96 درصد اين سرمايه دولتي به بخش صنعت و خدمات رسيده است.
زند به ميزان مهارت نيروي انساني بخش كشاورزي تاكيد كرد و اظهار داشت: ما در بخش كشاورزي 4 ميليون بهره بردار داريم كه 55 با سواد هستند كه از اين ميزان 67 درصد ديپلم و زير ديپلم هستند.
وي همچنين به سهم آموزش نيروي انساني در كشاورزي اشاره كرد و گفت: در برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه متوسط آموزش كشاورزان به 20 دقيقه نرسيده است.
زند همچنين با اشاره به موضوع فناوري در كشاورزي، افزود: طرح كشاورزي خانوادگي در سال گذشته ارايه شد ولي متاسفانه آن را به رسميت نشناخته ايم و تكنولوژي ما در اين بخش بسيار پايين است.
وي گفت:نرم افزار كردن بخش كشاورزي ودامي را جدي بگيريم و به جاي اينكه از بازو و دست بيشتر استفاده شوداز فكر استفاده كنيم.
2098/6156/1535

سرخط اخبار استان‌ها