۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۴۱
کد خبر: 81939431
T T
۰ نفر
سالانه 40 هزار تن گوجه فرنگي خارج از فصل در سيستان وبلوچستان توليد مي شود

زاهدان- ايرنا- مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: سالانه حدود 40 هزار تن گوجه فرنگي خارج از فصل در استان توليد و روانه بازار مصرف مي شود.

حسين كيخا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هم اينك هزار و 200 هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان به كشت گوجه فرنگي خارج از فصل اختصاص دارد.
وي با بيان اينكه متوسط برداشت گوجه فرنگي از هر هكتار 30 تن است گفت: برداشت اين محصول از آذرماه آغاز و تا پايان ارديبهشت ادامه دارد.
وي تصريح كرد: بيشترين سطح زير كشت گوجه فرنگي خارج از فصل استان در شهرستان هاي چابهار، كنارك، سرباز و نيكشهر وجود دارد كه زمينه اشتغال هزار نفر را فراهم كرده است.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان افزود: با توجه به مطلوب بودن شرايط كشت به صورت نشايي 60 درصد كشت هاي انجام شده گوجه فرنگي خارج از فصل استان به اين شكل صورت گرفته است.
وي افزود: در اين راستا امسال 260 هزار اصله نهال كشت نشايي گوجه فرنگي در استان توليد شده است.
كيخا بيان كرد: با توجه به شرايط مطلوب آب و هوايي پيش بيني مي شود سطح زيركشت گوجه فرنگي در جنوب استان تا دو هزار هكتار نيز افزايش يابد.
وي خاطر نشان كرد: شرايط آب و هوايي مناسب جنوب سيستان و بلوچستان اين منطقه را به گلخانه طبيعي تبديل كرده به طوري كه كشاورزان با كشت محصولات خارج از فصل نظير گوجه فرنگي، هندوانه، بادمجان و پياز ضمن ايجاد درآمد براي خود نياز بازار را نيز تامين مي كنند.
سيستان و بلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا و بهره گيري از رطوبت دريا توانمندي زيادي در توليد محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپايا، گواوا، هندوانه آناناسي، نارگيل، زيتون محلي، مركبات و غيره دارد.
توليد محصولات كشاورزي در سيستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمين هاي برخي مناطق اين استان مانند نيكشهر، سرباز، ايرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان توليد دو بار محصول را دارند.
هم اينك در بيش از 200 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان محصولات زراعي و در 80 هزار هكتار از باغ هاي استان انواع ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري توليد مي شود.
7316 / 6081

سرخط اخبار استان‌ها