۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۵۰
کد خبر: 82077314
T T
۰ نفر
همایش اقتصادی مشترك ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد

باكو – ایرنا – همایش اقتصادی مشترك جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روز دوشنبه با حضور مسوولان و نمایندگان شركتهای فعال دو كشور در بخش كشاورزی و صنایع غذایی در باكو برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این همایش اقتصادی كه از سوی بنیاد ترویج صادرات و سرمایه گذاری با همكاری وزارت كشاورزی جمهوری آذربایجان برگزار گردید، محمود حجتی وزیر جهاد و كشاورزی كشورمان، حیدر اسداف همتای آذربایجانی وی و نیز محسن پاك آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان حضور داشتند .
محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی ایران طی سخنانی در این همایش دیدار روز گذشته با الهام علی اف و تاكید رییس جمهوری آذربایجان برای توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان این كشور و ایران و بخصوص در بخش كشاورزی را خاطر نشان كرد و گفت: هر دو كشور به دنبال آن هستند كه وابستگی به نفت را در اقتصاد خود را كاهش دهند .
وی افزود: بخش كشاورزی می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد و به همین دلیل ما قرار است روابط خود را در این بخش گسترش دهیم و با كمك به یك دیگر هر چه بیشتر همكاری را در این حوزه توسعه دهیم .
وزیر جهاد كشاورزی جمهوری اسلامی ایران همچنین در باره ظرفیت های كشاورزی كشورمان گزارشی را به حا ضران ارایه كرد و گفت ، ایران در حال حاضر نزدیك به 112 میلیون تن محصولات كشاورزی را جهت تامین نیاز داخلی و نیز برای اهداف صادرات تولید می كند .
محمود حجتی افزود ، امروز طرح های كلان در بخش كشاورزی از جمله در زمینه آبیاری در ایران اجرا می شود و كشورمان در زمینه تقویت همكاری های بین المللی در این حوزه و نیز به كار گیری نتایج تحقیقات علمی روز تلاش می كند.
وی آمادگی كشورمان برای گسترش همكاری با جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف كشاورزی از جمله تولیدی ، خدماتی ، تحقیقات علمی و بازرگانی را اعلام كرد .
وی مسوولان بخش خصوصی هر دو كشور را برای تقویت همكاری در بخش كشاورزی دعوت كرد و افزود: دولت ایران نیز برای ارایه هر گونه كمك به آنها در این زمینه آمادگی لازم را دارد.
حیدر اسداف وزیر كشاورزی جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی حضور مسوولان و نمایندگان بیش از 80 شركت در این همایش را نشانه علاقه متقابل محافل بخش خصوصی برای توسعه همكاری در بخش كشاورزی دانست .
وی با اشاره به اهمیت این چنین همایش ها در راستای مبادله تجربیات و برقراری و توسعه روابط و همكاری ، مذاكرات انجام گرفته با همتای ایرانی در راستای توسعه همكاری در حوزه های مختلف كشاورزی از جمله دامداری و دامپروری و نیز در عرصه تحقیقات و آموزش كشاورزی مهم ارزیابی كرد .
وی افزود: دو كشور برای عملی كردن توافقات حاصله در بخش كشاورزی گروه كاری ویژه را تاسیس كردند .
محسن پاك آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز گفت ، امروز به چند دلیل فرصت زیادی برای گسترس همكاری در حوزه های اقتصادی و بخصوص در بخش كشاورزی میان دو كشور وجود دارد .
سفیر كشورمان برقراری روابط جوب میان دو كشور بر اثر اراده سیاسی روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان كه موجب رفع هر گونه موانع در راه توسعه روابط فیمابین شده را خاطر نشان كرد و گفت ، فعالین اقتصادی باید از این شرایط استفاده كنند .
محسن پاك آیین لغو تحریم های ایران و فضای ایجاد شده بر اثر آن را بسیار مناسب برای گسترش همكاری عنوان كرد و گفت ، امروز ساختار تحریم ها بر علیه ایران شكسته شده و سیستم تحریم فروپاشیده است .
وی همچنین خاطر نشان كرد ، در حال حاضر ایران با 300 بانك دنیا همكاری می كند و لذا در فضای اقتصادی مثبت شرایط لازم برای همكاری بخش های خصوصی فراهم است .
رفعت محمد اف رییس بنیاد ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به این كه در سالهای اخیر شاهد برگزاری چند همایش اقتصادی مشترك بزرگ با حضور مسوولان و نمایندگان محافل كاری این كشور و ایران شدیم گفت ، این همایش ها به گسترش همكاری در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله بخش كشاورزی كمك می كند .
خاورم ** 337 ** شبد **1095

سرخط اخبار جهان