۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82430183
T T
۰ نفر
پيش بيني 20 هزارهكتارزراعت چوب درشمال كشور در قانون برنامه ششم توسعه

نوشهر- ايرنا - مدير كل دفترجنگل كاري ، پارك ها و ذخيره گاههاي جنگلي سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري ، از پيش بيني 20 هزار هكتاري زراعت چوب در شمال كشور در برنامه ششم توسعه خبر داد.

كوروش خلعتبري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : بايد براي صيانت از پهنه هاي كشاورزي، جنگل و مرتع و همچنين دستيابي به ظرفيت هاي پيش بيني شده در برنامه ششم توسعه در استان هاي شمالي به ويژه مازندران تلاش كرد.
وي اظهار داشت : البته نشست هاي متعددي با صاحبان صنايع چوب ، صنوبركاران و حتي مسئولان مرتبط خارج از شمال كشور برگزار و در اين نشست ها نسبت به خريد تضميني رويش سالانه چوب از بخش هاي خصوصي هم تاكيد فراواني شده است.
خلعتبري ، ارائه تسهيلات بانكي به فعالان اين بخش و انجام كارهاي تلفيقي يعني صنوبركاري و كشاورزي از ديگر موضوعات مورد بحث در اين نشست ها بوده است.
مديركل دفترجنگل كاري، پارك ها و ذخيره گاه هاي جنگلي سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري با بيان اينكه كشت صنوبر اصلي ترين زراعت چوب در جنگل هاي شمال است ، گفت : هم اكنون در استان هاي شمالي به ويژه گيلان در حوزه توسعه زراعت چوب و كشت صنوبر بيشتر مردم اين منطقه استقبال كردند و گستره زيادي از زمين هاي اين استان به كشت اين گونه درختي اختصاص دارد.
خلعتبري بدون اعلام ميزان ظرفيت توليد چوب صنوبر در شمال كشور افزود : در مازندران نيز گستره زيادي از زمين هاي شيبدار و نيز قطعات 10 هكتاري جنگلي و جلگه اي وجود دارد و بايد براساس طرح 10 ساله تنفس جنگل هاي شمال از اين اراضي براي توسعه زراعت چوب و كشت صنوبركاري استفاده كرد.
قطعات 10 هكتاري در واقع همان جنگل هاي جلگه اي موجود در غرب مازندران است كه به موجب ماده 39 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع، مصوب 30 مرداد 1346 كليه اين اراضي، نقشه برداري و آماده واگذاري شد.
هدف اوليه از اين واگذاري كه در سال 1346 و اغلب به نزديكان دربار پهلوي انجام شد، تعيين مرز دائم جنگل ها، كم كردن مشكلات حفاظت از اراضي جنگلي جلگه اي، بهره برداري بهينه از اراضي موجود، ايجاد درآمد براي وزارت منابع طبيعي از طريق اجاره و فروش، افزايش توليد كشاورزي، ايجاد كار براي دامداران سنتي و جنگل نشينان وبهره برداري از درختان در اراضي جنگلي جلگه اي بود.
خلعتبري نقش ادارات كل منابع طبيعي استان هاي شمالي ، همكاري و همياري مردم به ويژه اعضاي شوراهاي اسلامي ودهياران و بانك ها براي ارائه تسهيلات به متقاضيان واجد شرائط در اجراي اين طرح را بسيار موثر دانست .
صنوبر دلتوئيدس با نام علمي پوپولوس دلتوئيدس( Populus deltoides) درختي است از تيره بيد (Salicaceae) كه گونه اي جنگلي محسوب نمي شود ولي به دليل تُند رشدي و چوب مناسب، به فراواني در مناطق مختلف ايران كاشته شده است.
طبق آمار منابع رسمي ، هم اكنون سالانه از زراعت چوب كه در حدود 90 درصد آن اختصاص به صنوبركاري دارد، 2.5 ميليون متر مكعب چوب در كشور به دست مي آيد كه معادل 58 درصد چوب مصرفي كشور است.
فعال ترين استان كشور در صنوبركاري استان گيلان است و در آن 62 هزار هكتار صنوبركاري مي شود كه برداشت چوب سالانه آن نيز در حدود 410 هزار متر مكعب برآورد مي شود.
بنا به گفته كارشناسان با توسعه زراعت چوب مي توان از واردات چوب بي نياز شد و مهم تر از همه اين مسائل صنوبركاري باعث افزايش درآمد روستائيان ، اشتغالزايي و نيز بستري براي استفاده از زمين هاي بدون كشت فراهم خواهد كرد.
خبرنگار: مهراب زكي پور كينجي **انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
7078 /1602/1899
🆔 @IRNASARII
https://t.me/joinchat/AAAAAD6WUOEHOj10XQIq5w

سرخط اخبار استان‌ها