۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱
کد خبر: 82101055
T T
۰ نفر

صرفه جويي بيش از 25 درصدي آب در مزارع با نوار تيپ

۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱
کد خبر: 82101055
صرفه جويي بيش از 25 درصدي آب در مزارع با نوار تيپ

كرج- ايرنا- مدير امور زراعت جهاد كشاورزي استان البرز گفت: با استفاده از نوارهاي تيپ يا قطره اي در آبياري حداقل 25 درصد در مصرف آب كشاورزي صرفه جويي مي شود.

علي حيدري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به برنامه هاي جديد دولت و وزارت جهاد كشاورزي در صرفه جويي آب، طرح استفاده از نوارهاي تيپ براي آبياري به استان ها ابلاغ شد.
وي اظهار داشت: به همين منظور در سال زراعي جاري در مقداري از مزارع گندم، جو، كلزا و پنبه به صورت پايلوت از نوارهاي تيپ براي آبياري قطره اي استفاده شد.
وي با اشاره به اينكه اين طرح پايلوت در مزارع شهرستان هاي اشتهارد، ساوجبلاغ و نظرآباد اجرا شده، گفت: استفاده از اين نوارها براي كشاورزان صرفه جويي خوبي را در مصرف آب در پي داشت كه براي استفاده از آن در سال هاي آينده نيز راغب شده اند.
حيدري افزود: يكي از مشكلات بر سر راه كشاورزان براي استفاده از اين نوارها، هزينه 20 ميليون ريالي براي هرهكتار است و اين در حالي است كه اين نوارها بايستي هر ساله تعويض شوند.
وي بيان داشت: با توجه به كمبود آب در استان، اگر دولت حمايت مناسبي از كشاورزان براي تهيه اين نوارها كند به هر سختي و مشقتي كشاورزان اين نوارها را تهيه خواهند كرد.
مدير امور زراعت جهاد كشاورزي استان البرز گفت: در سال زراعي جاري اين نوارها در 120 هكتار از مزارع گندم و جو و 400 هكتار از مزارع ذرت استفاده شده است.
نوار تيپ يا نوار آبياري قطره‌اي (به انگليسي: Drip tape) نواري با ديواره نازك است كه براي آبياري قطره‌اي استفاده مي‌شود.
*** اولين نمونه‌هاي نوار يا تيپ قطره‌اي در دهه شصت ميلادي در آمريكا ساخته شد.
نوارهاي قطره‌اي از جنس پلي اتيلين ساخته شده و در درازاي چندين متري به صورت خوابيده و حلقه شده به فروش مي‌رسند. نوارهاي ضخيم‌تر معمولاً براي آبياري قطره‌اي در زير سطح خاك استفاده شده و جنبه دائمي تري دارند.
روش‌هاي آبياري قطره‌اي براي بخش زارعت و باغباني مؤثر بوده و در كشاورزي پيشرو از روش‌هاي آبياري قطره‌اي و تيپ استفاده مي‌كنند.
لوله‌هاي تيپ داراي انواع يك، دو و سه ساله هستند و با توجه به شرايط آب منطقه مي‌توانند در مزارع مختلف كاربرد داشته باشند كه نوع يك‌ساله آنها مي‌تواند در مزارعي كه آب مناسبي ندارد، مورد استفاده قرار گيرد.
در برخي مناطق كه تلفات آب بيشتر از 50 درصد است، مي‌تواند روش آبياري تيپ جايگزين مناسبي براي روش‌هاي مرسوم باشد.
6156/ 6155

سرخط اخبار استان‌ها