۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۵۸
کد خبر: 82374623
T T
۰ نفر
آئین تجلیل از تولید كنندگان برتر بخش كشاورزی كاشمر برگزار شد

مشهد- ایرنا- آئین تجلیل از تولید كنندگان برتر بخش كشاورزی كاشمر روز چهارشنبه با حضور رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی، فرماندار و تنی چند از مسولان این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، ‌در این مراسم از چهار تولید كننده نمونه كشوری و استانی و 45 نمونه شهرستانی در بخش های مختلف كشاورزی و دامپروری تجلیل به عمل آمد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی در این مراسم گفت: توجه دولت به بخش تولید و اقتصاد موجب شد از یك كشور وارد كننده در یك بازه زمانی سه ساله به یك كشور صادر كننده تبدیل شویم.
مجتبی مزروعی اظهار كرد: بعد از انقلاب دو مرتبه در تولید گندم خودكفا شده ایم كه مرحله دوم مربوط به دولت تدبیر و امید و حاكی از یك برنامه منسجم و مدیریت عالمانه است.
وی افزود:در طول تاریخ، دولت گندم را زیر قیمت جهانی از كشاورزان خریده و همیشه به كشاورزان خارجی یارانه و سوبسید داده است ولی در دولت تدبیر و امید برای اولین بار گندم را بالاتر از قیمت جهانی از كشاورزان داخلی خریداری كرده ایم.
وی با بیان اینكه خراسان رضوی سال قبل 9 نمونه ملی و امسال 13 تولید كننده برتر در سطح كشور داشته است، گفت: این امر نشان دهنده دانش و آگاهی تولید كنندكان استان است.
مزروعی بیان كرد: در سال 83 و 84 شش میلیون تن چغندر قند تولید می شده كه به دلیل واردات بی رویه شكر در سال 85 و سوء تدبیر مدیریت كارخانجات چغندر قند ، تولید این محصول به یك میلیون و 700 تن كاهش یافت ولی با حمایت از تولید و اقتصاد بخش كشاورزی، امسال پنج میلیون و 70 هزار تن چغندر قند تولید كرده ایم و در خصوص شكر نیز به مرز خودكفایی رسیده ایم.
مزروعی با اشاره به اینكه رویكرد دولت و مجلس به تولید كنندگان بسیار مهم است، عنوان كرد: در دوران تحریم به لحاظ نبود كود و سم مناسب و گران شدن نهاده ها و پایین بودن قیمت محصولات كشاورزی بیشترین خسارت به بخش كشاورزی وارد شد.
وی با اعلام اینكه در دهه گذشته بخش عمده ای از سرمایه های بخش كشاورزی، صرف بورس، زمین، ساخت و ساز و راه اندازی موسسات مالی و اعتباری شد و سرمایه گذاری در بخش كشاورزی صورت نگرفت، افزود: امروز همه ما باید تلاش كنیم كه سرمایه های از دست رفته را جذب بخش كشاورزی كنیم.
وی ضرورت گذر از بحران آب را نیازمند سرمایه گذاری مناسب و مدیریت علمی و دانایی دانست و گفت: برای عبور از بحران آب علاوه بر موضوع توجه به بازرگانی و صرفه اقتصادی باید شیوه های كشت را هم تغییر دهیم.
مدیر جهاد كشاورزی خراسان رضوی
دولت تدبیر و امید حمایت خوبی از بخش كشاورزی داشته است
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگاران در كاشمر نیز گفت: دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر حمایتهای خوبی از بخش كشاورزی داشته است
وی با بیان اینكه كسب توفیقات بخش كشاورزی نیازمند سرمایه گذاری است كه بخشی توسط دولت باید تامین شود، اظهار كرد: بانك ها باید آسان تر و با سود و بهره كمتر تسهیلات را به كشاورزان بدهند و شركت های تعاونی از سرمایه های خرد استفاده كنند.
وی خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه در 15 ساله گذشته با كاهش بارندگی و خشكسالی های شدیدی مواجه بوده ایم؛ هیچ برنامه ای برای افزایش سطح زیر كشت محصولات كشاورزی نداریم.
مدیر جهاد كشاورزی كاشمر نیز با بیان اینكه كشاورزان و دامداران افرادی نجیب، آگاه و كم توقع هستند گفت: كشاورزان در عرصه های اقتصادی، سازندگی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی طلایه داران امنیت و سلامت جامعه هستند.
سید ابوالقاسم موسوی با یادآوری رشد مثبت اقتصادی بخش كشاورزی افزود :شهرستان كاشمر با 21 هزار خانوار بهره بردار در بخش كشاورزی و دامداری، دارا بودن 36 هزار 600 هكتار سطح زیر كشت محصولات زراعی، باغی، آبی و دیم و داشتن 55 واحد صنعتی مرغ تخم گذار و گوشتی، 175 هزار راس دام سبك، هفت هزار و 200 راس دام سنگین و راه اندازی بزرگترین و اولین زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان خراسان توانسته به یك شهر كشاورزی و باغبانی تبدیل شود.
وی همچنین از وجود 27 هزار و 600 هكتار سطح زیر كشت باغ دیم و آبی در شهرستان خبر داد و گفت: بیشترین میزان سطح باغ ها در استان خراسان رضوی مربوط به شهرستان كاشمر است.
به كفته او شهرستان كاشمر در 19 محصول مختلف زراعی و باغی به خصوص محصولات بادام آبی و دیم، زعفران، انگور، زردآلو، بادمجان توانسته مقام اول تا سوم را در سطح استان و كشور به خود اختصاص دهد.
وی افزود: ارزش تولید محصولات زراعی و باغی این شهرستان در سال 94 معادل 355 میلیارد تومان و محصولات دامی معادل 155 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی با بیان اینكه محصولات و تولیدات شهرستان به چندین كشور دنیا از جمله برزیل، تركمنستان، افغانستان و روسیه با ارزش ناخالص حدود 100 میلیارد تومان صادر شده است، افزود: در سه ساله اخیر شبكه های انتقال و توزیع آب به طول سه كیلومتر با مبلغ یك میلیارد تومان اجرا شده است.
موسوی گفت: مرمت و بازسازی 15 رشته قنات با اعتبار 600 میلیون تومان، اجرای آبیاری تحت فشار در سطح 230 هكتار با اعتبار دولتی یك میلیارد و 600 میلیون تومان، احداث و تكمیل كارخانه های صنایع تبدیلی در سطح شهرستان با تسهیلات 11 میلیارد تومان، تهیه و توزیع كود مورد نیاز در سطح شهرستان به میزان13 هزار و 500 تن، تهیه و توزیع 200 تن بذرهای اصلاح شده، اجرای طرح سالم سازی محصولات و مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری ها در سطح 8 هزار و 250 هكتار، واگذاری 65 دستگاه تراكتور و تامین نهادهای مورد نیاز دامداران به صورت یارانه دار و مدت دار مثل جو، ذرت، سبوس و كنستاتره به میزان 25 هزار تن، توزیع 825 میلیون تومان یارانه شیر از دیگر اقدامات این اداره طی سه سال اخیراست.
وی با یادآوری اعطای تسهیلات مختلف به متقاضیان به میزان 68 میلیارد تومان در سه ساله اخیر گفت :شهرستان كاشمر 685 منبع آبی داررد كه در هر یك ثانیه چهار هزار و 700 لیتر آب استحصال و به مصرف كشاورزی می رسد كه با كاشت گیاهان كم آب بر و مدیریت مصرف، این میزان باید كاهش یابد.
موسوی افزود: تاكنون 95 درصد باغ های شهرستان كه بالای دو هكتار بوده اند مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده اند و افزود: انتظار داریم سهمیه شهرستان برای آبیاری تحت فشار به میزان هزار هكتار در سال در نظر گرفته شود.
شهرستان 195 هزار نفری كاشمر درفاصله 228 كیلومتری مشهد قرار دارد .
7497/ 6012 خبرنگار لیلا قرائی ** انتشاردهنده:‌علی حیدر شاه حسینی

سرخط اخبار استان‌ها