۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۵
کد خبر: 82104881
T T
۰ نفر
پودرهاي چاقي عامل اصلي بروز بسياري از بيماري ها است

ايلام - ايرنا - اين روزها قرص ها، كپسول ها و پودرهاي متنوع چاقي كه داراي عوارض جسمي متعددي هستند بازار گرم خوبي در ايلام پيدا كرده اند و خريد و فروش اين داروها رونق زيادي دارد.

به گزارش ايرنا، مصرف قرص ها و پودرهاي چاق كننده در ميان زنان و مردان افزايش چشمگيري پيدا كرده و محل عرضه اين مواد نيز رو به فزوني است و در اين ميان عده اي سودجو بدون توجه به عوارض اين مكمل هاي زيان آور، آنها را در ميان مردم توزيع مي كنند.
به طور معمول عطاري ها و گاهي آرايشگاه هاي زنانه و باشگاه هاي ورزشي جز مكان هايي هستند كه به صورت آشكار اين مكمل ها در آنها به وفور يافت مي شود.
نظر بيشتر كارشناسان تغذيه و سلامت بر اين است افراد تا جاييكه امكان دارد از روش هاي سالم و طبيعي براي بر طرف كردن مشكلات تغذيه اي چه كاهش و چه افزايش وزن و چه دريافت ويتامين و املاح استفاده كنند مگر در شرايطي كه پزشك متخصص و يا كارشناس تغذيه به مصرف دارو و يا مكملي خاص آنها را توصيه كند.
بسياري از اين پودرها حاوي پروتئين هاي خيلي بالايي هستند و دريافت پروتئين اضافي به وسيله رژيم‌هاي غذايي غلط يا مكمل‌هاي غذايي مي ‌تواند ارگان‌هاي بدن از جمله كليه و كبد را دچار اختلال كند و بر عملكرد قلب و عروق و همچنين سيستم عصبي بدن نيز تاثيرگذار باشد.
برخي ديگر از آنها داراي هورمون با عوارض جانبي جبران ناپذير هستند و برخي ديگر حاوي كورتون ها هستند كه عوارض آنها بر كسي پوشيده نيست، با اين حال پودرها به فراواني در همه جا يافت مي شوند از داروخانه گرفته تا باشگاه ورزشي، فروشگاه هاي لوازم آرايشي و بهداشتي و .....
از آنجا كه اين پودرها عوارض جبران ناپذيري بر سيستم بدن مي گذارند اما برخي افراد با وجود آگاهي از اين موضوع، باز هم از اين پودرها براي كاهش يا افزايش وزن استفاده مي كنند.
تبليغات ماهواره اي و شبكه هاي مجازي نيز با ادعاي اينكه محصولات شان بدون عوارض جانبي است مردم را به مصرف اين پودرها و قرص ها تشويق مي كنند در حاليكه مصرف بدون تجويز پزشك انواع قرص ها و پودرهاي چاقي سلامت افراد را به خطر مي اندازد و عوارض شديد ماندگاري روي سيستم بدن به جا مي گذارند.
يك دكتر دارو ساز در اين باره گفت: مصرف اين پودرها شايد ريشه فرهنگي داشته باشد كه هر فردي كه لاغر است بايد از هر راهي براي چاق شدن بدون در نظر گرفتن تبعات آن استفاده كند.
دكتر علي تقوي با اشاره به علاقه عده اي به چاق شدن اظهار كرد: استان ما از جمله استان هايي است كه به چاقي اهميت مي دهند و طبق فرهنگ ديرين در بين برخي مردم، افراد فربه يا به قولي سرخ و سفيد افراد سالم تري هستند در صورتي كه اين سخنان از نظر علمي مردود است چرا كه عقل سالم در بدن سالم است نه در بدن چاق.
اين مسئول فني داروخانه افزود: افراد براي چاق شدن بايد طبق رژيم غذايي خاصي زير نظر پزشك و كارشناس تغذيه اين دوره را طي كنند و در صورت صلاحديد پزشك از مكمل هاي غذايي داراي مجوز استفاده كنند.
وي با اشاره به وجود و عرضه پودرها در اماكن عبر مجاز توصيه كرد اين افراد در صورت تجويز پزشك به مصرف اين مكمل ها، تا حد امكان سعي شود اين اقلام را از داروخانه ها و مراكز مجاز تهيه كنند چرا كه سلامت اين مواد در داروخانه تاييد شده است.
دكتر تقوي يادآور شد: بعضي افراد سودجو بدون در نظر گرفتن سلامتي و فقط براي كسب سود بيشتر به صورت دست ساز و غير بهداشتي به ساخت اين پودرها مبادرت مي ورزند و جان انسان هاي بي شماري را به خطر مي اندازند.
وي افزود: هميشه جهت استفاده از تركيبات چاقي يا لاغري با افرادي كه تخصص دارند مشورت و سعي شود در موارد غيرمجاز نظير باشگاه ها و عطاري ها خريداري نشود زيرا در صورت به جود آمدن مشكل مسئوليت آن بر عهده شخص مصرف كننده است و كسي مسئوليت آن را نمي پذيرد.
كارشناس مسئول مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور (دارو، مكمل، آرايشي بهداشتي، غذايي و دارويي) معاونت غذا و دارو در اين رابطه گفت: با توجه به تبليغات اغوا كننده كه از طريق منابع غير رسمي و شبكه هاي اجتماعي و ماهواره ها انجام مي شود گرايش مردم به مصرف اين محصولات افزايش پيدا كرده است.
نصراله شمسي در اين رابطه مي گويد: اين مكمل ها فاقد مواد موثر دارويي و درماني هستند و بيشتر حاوي مواد كورتون و آمفتامين ها هستند كه باعث تجمع آب و املاح در بدن مي شوند و عوارض جبران ناپذير كبدي و كليوي به همراه دارند.
وي افزود: چاقي و افزايش وزن مناسب با توجه به سن و جنس فرد با مصرف صحيح مواد غذايي و ورزش كردن ايجاد مي شود و ماندگار است و مصرف اين داروها جز آسيب رساندن به سيستم دفاعي بدن سودي ندارند.
شمسي ادامه داد: دليل مصرف اين داروها شايد با فرهنگ شهرها و كشورها در ارتباط باشد زيرا كه در شهرهاي پيشرفته تر لاغري را نشانه زيبايي و چاقي را مظهر تنبلي و بيماري مي دانند و گاهي نيز در برخي شهرها فربهي عامل سلامتي است و اين موضوع ريشه در فرهنگ و باور بعضي افراد دارد.
وي يادآور شد: از نظر پزشكان وزن مناسب نسبت به قد و وزن و سن و جنس ميزان سلامتي را در هر فرد مشخص مي كند چرا كه لاغري و چاقي مفرط هر دو به يك اندازه مي تواند مشكل ساز باشد چاقي منشا بسياري از بيماري ها از جمله ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي و آرتروز مفاصل مي شود.
اين كارشناس ادامه داد: افرادي كه مايل هستند افزايش وزن سالم داشته باشند بايد تحت نظر پزشك و كارشناسان تغذيه اين پروسه را طي كنند و از مصرف خودسرانه اين داروها پرهيز كنند چرا كه باعث تجمع چربي و توده غير فعال در بدن مي شود.
شمسي تاكيد كرد: در صورت تجويز پزشك متخصص اين داروها و مكمل ها بايد از داروخانه ها تهيه شوند و بايد داراي تاييديه وزارت بهداشت باشند و داروهاي كه از اماكن ديگر و غير از داروخانه خريداري مي شوند فاقد مجوز از وزارت بهداشت و درمان هستند و مواد تشكيل دهنده آنها را مواد تقلبي مانند آرد و مقداري شير خشك و كورتون و آمفتامين ها هستد.
وي با اشاره به نداشتن اطلاعات كافي در مصرف اين داروها افزود: افراد قبل از مصرف اين مكمل ها بايد اطلاعات كافي اين داروها را از داروخانه يا از پزشك متخصص دريافت كنند و با عوارض استفاده از آنها آشنا شوند و بدانند بعضي از اين داروها حاوي مواد روانگردان نيز هستند.
اين كارشناس گفت: در هنگام خريد اين داروها اگر مورد مصرف ايراني باشد بايد داراي پروانه ساخت دارو و اگر خارجي باشد حتما بايد برچسب كنترل اصالت دال بر دارا بودن مجوز ورود و ترخيص از وزارت بهداشت و درمان را داشته باشد كه بدليل بالا بودن تقاضا روز بروز فروش اين داروها بدون توجه به موردهاي ذكر شده افزايش پيدا كرده است.
شمسي تاكيد كرد: معاونت غذا و دارو در راستاي كنترل و پيشگيري و آموزش در زمينه كنترل محصولات سلامت محور در قالب گشت هاي مشترك تلفيقي در معيت كارشناس ادارات مبارزه با قاچاق كالا از جمله تعزيرات حكومتي سازمان صنعت معدن و تجارت، اداره اماكن و نيروي انتظامي به طور منظم و ماهانه از تمام مراكز بازديد به عمل مي آورد.
وي با ابراز نگراني از افزايش اين مصرف اين داروها اظهار كرد: تمام تلاش معاونت غذا و دارو در راستاي كنترل سلامت و خريد و فروش اين مواد و همچنين كنترل تاييديه بهداشت و مجوز است و اميدواريم بتوانيم با اطلاع رساني مناسب و علمي در اين رابطه مانع مصرف اين داروهاي زيان آور در افراد شويم.
مصرف اين داروها در بين جوانان و نوجوانان به خصوص افرادي كه در باشگاه هاي بدن سازي فعاليت مي كنند و به توصيه مربيان يا دوستان نا آگاه به سمت مصرف اين مواد مي روند ديده مي شود.
مصرف اين مواد كه بيشتر آنها از مواد نامرغوب و غير بهداشتي و به صورت دست ساز تهيه مي شوند آسيب هاي جبران ناپذيري را به جسم و روح مصرف كنندگان وارد مي كند.
7180/9002

سرخط اخبار استان‌ها