۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۵۹
کد خبر: 82374766
T T
۰ نفر
ديدگاههاي امام جمعه گرگان و استاندار گلستان براي توسعه كشاورزي استان

گرگان - ايرنا - نماينده ولي فقيه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت كه براي افزايش بهره وري بخش كشاورزي اعم در كشور و استان نياز مبرم به داشتن جغرافياي كشاورزي داريم.

به گزارش ايرنا آيت الله سيدكاظم نورمفيدي روز چهارشنبه در مراسم تجليل از 44 نفر فعالان و نمونه هاي بخش كشاورزي گلستان در سال زراعي 95 – 94، اظهار داشت: از اين كه وزارت جهادكشاورزي جغرافيايي كشاورزي دارد يا نه، اطلاعي ندارم ولي اگر بنا باشد كشور پيشرفت و توسعه داشته باشد بايد به اين مهم توجه شده و از روزمرگي خارج شويم.
عضو مجلس خبرگان افزود: از اينكه گلستان، استان شالي كار در كشور نيست ناراحتم ولي اين محصول در سطح وسيع كشت مي شود و آبهاي زير زميني استان به فراوان صرف كشت شالي مي شود و تداوم آن آينده خوبي براي استان نخواهد داشت.
آيت الله نورمفيدي بر دانش بنيان كردن كشاورزي، سرمايه گذاري و برنامه ريزي در اين بخش تاكيد كرد و افزود: براي پيشرفت و توسعه كشاورزي به اين سه عامل نياز داريم تا از هدر رفت سرمايه ها جلوگيري شود.

*كشاورزان نقش به سزايي در امنيت غذايي و سلامت جامعه دارند
استاندار گلستان نيز در اين مراسم گفت: كشاورزان با توليد محصولات زراعي و باغي نقش به سزايي در امنيت غذايي و سلامت جسمي و رواني جامعه دارند و زحمت آن ها ناديده گرفته نمي شود.
حسن صادقلو افزود: امروز تحول در بخش كشاورزي نيازمند دو عامل مديريت جهادي و تسلط بر علم و دانش و به كار گيري آن در عمل است.
استاندار بر پهنه بندي كشاورزي در گلستان تاكيد كرد و گفت: با بهره گيري از اين ظرفيت مي توان از ظرفيت كشاورزي استان بيش از اين بهره برد كه متاسفانه به آن كم توجهي مي شود.
وي ادامه داد: كشت شالي در گلستان به ازاي هر هكتار نيازمند 15 تا 18 هزار متر مكعب آب با هزينه كرد 150 ميليارد ريال است در حالي كه فقط 100 ميليون ريال درآمد نصيب كشاورز مي كند است و اين آسيب زيان سنگيني عايد استان مي كند.
وي با تصريح بر اينكه كشت شالي در گلستان توجيه ندارد و لازم است براي برون رفت از آن و حفظ منابع آب استان اقدام جدي صورت گيرد بر توسعه روستاها تاكيد كرد و گفت: يكي از راهكارهاي ماندن جمعيت در روستاها اين است كه از دانش بومي با بهره گيري از علم روز استفاده شود تا درآمد پايدار ايجاد شود.
نيمي از جمعيت 1.9 ميليون نفري گلستان در روستاها و عمدتا بخش كشاورزي فعاليت دارند.
استان گلستان با وسعت افزون بر 20 هزار كيلومتر مربع علاوه بر 650 هزار هكتار زمين كشاورزي، ظرفيت هايي همچون 30 هزار هكتار باغ، 452 هزار و 185 هكتار عرصه جنگلي، 862 هزار و 825 هكتار مرتع، 120 كيلومتر ساحل، بيش از سه ميليون واحد دامي و حدود 900 واحد مرغداري دارد و از 26 هزار و 800 دستگاه تراكتور نو و فرسوده در توليد محصول هاي كشاورزي بهره برداري مي شود.
6204/6203
* خبرنگار: علي اصغر تيموريان ** انتشار: كرماني

سرخط اخبار استان‌ها