۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85418541
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۷۲ هزار هکتار از شالیزاهای گیلان شخم اولیه شدند

۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۲۲
کد خبر: 85418541
۷۲ هزار هکتار از شالیزاهای گیلان شخم اولیه شدند

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارها استان زیر شخم اولیه رفتند.

صالح محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شخم اولیه بر افزایش تولید برنج و باروری شالیزار تاثیر مثبتی داشته و موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به ویژه کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود.

وی افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در زمان کم‌آبی از مزایای شخم اولیه است از اینرو ضروریست تا شالیکاران با بهره‌گیری از بارندگی‌های اخیر نسبت به شخم اولیه اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: شالیکارانی که زمین‌های شالیزاری آنان خارج از آبیاری سد سپیدرود بوده و اتکاء آنان به این سد نیست حتما باید با استفاده از نزولات آسمانی برای شخم اولیه اقدام کنند.

محمدی با اشاره به سطح زیرکشت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان افزود: شهرستان رشت با ۶۲ هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت و آستارا و املش با سه هزار و ۲۰۰ هکتار کمترین سطح زیرکشت را دارند.

بر اساس آخرین آمار دریافتی از سازمان جهادکشاورزی گیلان، ۶۵ درصد از شالیزارهای استان قابلیت شخم زمستانه دارند که معمولا از اوایل بهمن ماه هرسال در استان گیلان آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند، با توجه به جایگاه استان گیلان در کشت برنج بسیار مهم است تا برنجکاران به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی برای کشت این محصول استراتژیک در موضوع شخم و شیار زمستانه توجه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha