صادرات سیب آذربایجان غربی کاهش یافت

جانشین سرپرست جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: مقدار صادرات سیب در سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار تن بود، ولی امسال صادرات این محصول کاهش یافته است.

مظلومی با اشاره به موجودی بیش از ۴۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان افزود: تا پایان سال باید شرایط تسهیل صادرات سیب از سوی مسئولان چاره‌اندیشی شود.

وی عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، روسیه، هند، کویت، عمان و...را کشورهای هدف صادرات سیب استان اعلام کرد.

جانشین سرپرست جهادکشاورزی با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه اول تولید سیب در کشور را به خود اختصاص داده است گفت: امسال یک میلیون و ۱۲۲ هزار تن سیب در استان تولید شده است که از این میزان ۳۰۵ هزار تن به صورت سیب صنعتی جذب کارخانجات استان شده و ۸۲ هزار تن به صورت تازه‌خوری بوده است. 

مظلومی اظهار کرد: مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات، از مهمترین موانع صادرات سیب استان است.

وی ادامه داد: نبود آزمایشگاه‌های مجهز در استان برای صدور گواهی‌های سلامت، اصلاح شاخص‌های بسته‌بندی برای محصولات کشاورزی، مشکل صادرات از مسیرهای دریایی و نبود مقدار کافی کشتی برای حمل به مقصد، مشکل تهاتر سیب با موز از اهم مشکلات و موانع پیش روی صادرات سیب استان است.

جانشین سرپرست سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: ضرورت تامین یارانه برای حمل و نقل هوایی، افزایش زمان رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، فراهم شدن واردات محصولات گرمسیری، از دیگر مشکلات این بخش است./خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد

کد خبر 53623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =