۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۵۷
کد خبر: 82429606
T T
۰ نفر
تولید چهار رقم لوبیا اصلاح شده با ارزش افزوده بالا در استان مركزی

اراك - ایرنا - رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی گفت: چهار رقم لوبیا اصلاح شده مقاوم به خشكی، افزایش تولید در هكتار و با ارزش افزوده بالا در این استان تولید شد.

حمید رضا دری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ارقام با نام های درسا، غفار، كوشا و صدری در مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی تولید و به چرخه مصرف وارد شده است.
وی ادامه داد: با توجه مصرف بسیار بالای آب در گیاه لوبیا و حساسیت زیاد این محصول به كنه، رقم اصلاحی درسا با تحمل بسیار بالا به تنش آبی و مقاوم به كنه دو لكه ای در این مركز تولید شده است.
رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی بیان كرد: رقم درسا علاوه بر برخورداری از عملكرد مناسب در واحد سطح هكتار، با توجه به بحران خشكسالی های اخیر در كاهش مصرف آب كشاورزی نیز موثر است.
دری متوسط عملكرد سه هزار و 400 كیلوگرم در هكتار و بازار پسندی مناسب را از دیگر ویژگی های مهم رقم تولیدی درسا عنوان كرد و گفت: با تولید این رقم افزایش تولید در هر هكتار تا 550 كیلوگرم افزایش می یابد و با متوسط قیمت كیلویی 40 هزار ریال ارزش افزوده 22 میلیون ریالی در هر هكتار را برای كشاورزان به همراه دارد.
رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی بیان كرد: همچنین با توجه به مقاومت این گیاه به كم آبی كشت این رقم در كشور 22 و 6 دهم میلیون متر مكعب صرفه جویی در مصرف آب كشاورزی صرفه جویی را به همراه دارد.
دری مقاومت به آفت كنه دولكه ای، فرم بوته ایستاده، رشد نامحدود، متوسط عملكرد سه هزار و 420 كیلوگرم در هكتار و بازار پسندی عالی را از ویژگی های لوبیا چیتی غفار دانست و گفت: تولید ارقام اصلاح شده مقاوم در برابر آفت كنه علاوه بر صرفه اقتصادی مزایای زیست محیطی قابل توجهی را به همراه دارد و گامی مطمئن برای نیل به اهداف كشاورزی پایدار در زراعت لوبیا است.
وی ادامه داد: افزایش تولید 570 كیلوگرم در واحد سطح در رقم غفار با قیمت متوسط قیمت هر كیلو 50 هزار ریال ارزش افزوده 28 و پنج دهم میلیون ریالی را در هر هكتار را برای استان و كشور ایجاد می كند و با توجه به مقاومت این رقم به آفت كنه، 60 میلیارد ریال ارزش ناشی از كاهش مصرف سم در كشور را به همراه دارد.
رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی گفت: یكی از مهمترین اهداف اصلاحی در لوبیا معرفی ارقام ایستاده با قابلیت برداشت مكانیزه در كنار سایر صفات مطلوبی نظیر عملكرد دانه بالا، تحمل به تنش های زنده و غیر زنده و بازار پسندی مطلوب است كه بر این اساس لوبیا چیتی رقم كوشا پس از یك دهه تحقیق، معرفی و نامگذاری شده است.
دری افزود: لوبیا چیتی رقم كوشا علاوه بر قابلیت برداشت مكانیزه، متوسط عملكرد سه هزار و 320 كیلوگرم در هكتار را داراست.
دری، افزایش تولید در واحد سطح به میزان 470 كیلوگرم در هكتار، ارزش افزوده 23 و پنج دهم میلیون ریال در هكتار و ارزش 60 میلیارد ریالی ناشی از كاهش مصرف سم در كشور را از دیگر مزایای لوبیا چیتی رقم كوشا دانست.
رئیس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی افزود: لوبیای چیتی صدری علاوه بر كیفیت دانه و بازارپسندی، از شرایط اصلی مقبولیت یك رقم اصلاح شده جدید نیز برخوردار است.
دری ادامه داد: عملكرد بیشتر از رقم محلی، كیفیت پخت و پز و لعاب عالی و سازگار با اكثر مناطق لوبیا كاری را از ویژگی های لوبیا چیتی صدری است.
وی افزایش تولید 350 كیلوگرم در واحد سطح، ارزش افزوده 17 و 5 دهم میلیون ریال در هر هكتار را از مزایای اقتصادی اقتصادی معرفی رقم لوبیا چیتی صدری دانست.
ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین كانون های تحقیقی برای تولید لوبیا این ماده غذایی است كه سال 1373 فعالیت خود را آغاز كرد.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست كشور در بخش كشاورزی است كه 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هكتار اراضی باغی و كشاورزی در استان مركزی وجود دارد كه یك و دو دهم درصد تولیدات كشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مركزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش كشاورزی و دامداری برخوردار است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشكده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مركزی است.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی

سرخط اخبار استان‌ها