وزیر جهاد کشاورزی از ساخت بزرگترین سیلوی شرق کشور در گرمسار بازدید کرد

سمنان - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه در بدو ورود به استان سمنان از طرح ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی در گرمسار به عنوان بزرگترین سیلوی ذخیره گندم در شرق کشور بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد علی نیکبخت روز پنجشنبه در ابتدای سفر به استان سمنان در قالب سفر دولت سیزدهم، وارد شهرستان گرمسار در غرب استان شد و از طرح ساخت بزرگترین سیلو شرق کشور که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد.

سیلوی گرمسار یکی از مهم ترین طرح های عمرانی این شهرستان است که از سال ۱۳۹۳ قرارداد این طرح آغاز شد و اکنون در آستانه بهره برداری قرار دارد.

فرماندار گرمسار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره این طرح ملی گفت: شروع قرارداد طرح ملی سیلو گرمسار سال ۱۳۹۳ با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن است که در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار بنا شده است.

رضا خانی با بیان اینکه مبلغ اولیه قرارداد ۴۱۷ میلیارد ریال به علاوه ۴.۴۷ میلیون یورو بود، افزود: مبلغ قرارداد با احتساب تغییر مقادیر به ۴۳۵ میلیارد ریال به علاوه ۷.۶۸میلیون یورو افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه این قرارداد به مدت سه سال منعقد شده بود، تصریح کرد: تا کنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تولید سالانه ۳۰ هزار تن گندم در غرب استان سمنان

رییس جهاد کشاورزی گرمسار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در مورد مشخصات فنی طرح سیلوی این شهر گفت: نوع سیلو بتنی قائم با ارتفاع برج کار ۶۰ متر بنا شده است.

علی جورابلو با بیان اینکه ۳۶ کندو با ارتفاع ۴۵ متر در این بنا ساخته شده است، اضافه کرد: هر کندو ۲ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت دارد و همچنین این طرح دارای ۱۶ ستاره با ظرفیت هر ستاره ۶۰۰ تن است.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار تن گندم در شهرستان های گرمسار و آرادان تولید می شود، بیان کرد: با بهره برداری از این طرح ملی علاوه بر ایجاد فضایی مناسب برای ذخیره گندم کشاورزان این شهرستان می توان از ظرفیت مازاد سیلو برای ذخیره سازی گندم کشاورزان در شهر های اطراف به ویژه شهر های شرقی پایتخت استفاده کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این طرح ملی برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند، تصریح کرد: بهره برداری از این طرح علاوه بر اینکه ظرفیتی مطلوب برای ذخیره ایمن و مطمئن گندم کشاورزان است، بخش مهمی از هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی گندم را در غرب استان کاهش می دهد.

برنامه‌های دومین سفر دولت سیزدهم به استان سمنان

دومین سفر آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم به استان سمنان امروز پنجشنبه سی‌ام فروردین ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

با حضور رییس جمهور دیدارهای مردمی در مسجد امام(ره) سمنان و در استادیوم شاهرود، جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم در یکی از کارخانه‌ها، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی ، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، و نشست شورای اداری، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برگزار می‌شود.

وزیران دولت سیزدهم به هشت شهرستان استان سمنان برای افتتاح طرح‌هایی مانند مدارس، آبرسانی، مراکز بهداشت، تقاطع‌های غیرهمسطح سفر می‌کنند. دیدار با نخبگان و نشست‌های شورای اداری در شهرستان‌ها با حضور وزیران، دیگر برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان است.

در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است.

۵۵۵ طرح نیمه تمام استان سمنان وجود دارد که اعتباری بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح‌ها نیاز است.

در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد.

در سفر اول آیت‌الله رئیسی به استان سمنان ۴۶۷ ریزپروژه تخصیص اعتبار شد که از این تعداد ۲۱۱ طرح به بهره‌برداری رسید و ۲۵۶ طرح هم در دست اقدام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha