۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۱
کد خبر: 83002085
T T
۰ نفر
كالاهای اساسی  باید با قیمت منطقی به دست مردم برسد

قم- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی كه ارز دولتی به كالاهای اساسی مردم تخصیص داده شده است، این كالاها باید با قیمت شفاف و منطقی به دست هموطنان كشور برسد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز چهارشنبه در جلسه كارگروه تنظیم بازار استان قم، افزود: كالاهایی از جمله قند شكسته، شیرخام، پنیر، ماست، شكر، برنج، گوشت و نان از جمله كالاهایی است كه قیمت آن ها باید كنترل شود.
وی با انتقاد از عملكرد كارگروه تنظیم بازار قم، تصریح كرد: آمار نشان می دهد قیمت كالاهای اساسی در هفته های گذشته تفاوت زیادی داشته، در حالی كه بر اساس بخشنامه دولت، اجناس نباید بیش از 10 درصد افزایش قیمت داشته باشد.
لاریجانی با اشاره به حساسیت قیمت كالاهای اساسی، افزود: زمانی كه اولویت تخصیص ارز 4200 تومانی به كالاهای اساسی داده شده، قیمت ها هم باید كنترل شود؛ چرا برخی كالاها حدود 20 درصد افزایش قیمت داشته است؟
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: كارگروه تنظیم بازار برای تحقق این بخشنامه دولت چه اقدامی انجام داده است؟ می توانیم خیالمان راحت باشد كه اجناس با قیمت قانونی به دست مردم می رسد؟ آیا با این راهكارهایی كه دارید موفق می شوید قیمت ها را كنترل كنید؟
لاریجانی اضافه كرد: اگر راهكار تخصیص ارز دولتی به كالاهای اساسی و حتی نهاده های دامی و جو، جواب نمی دهد، لازم است سیستم كارت هوشمندی درست كنیم كه كالاهای اساسی سهمیه بندی شود.
وی بیان كرد: درست است كه در شرایطی كنونی اولویت را به تخصیص ارز دولتی داده ایم، اما دستگاه های ذیربط می توانند به صورت رسمی اعلام نمایند كدام راه حل می تواند كنترل قیمت را به نتیجه برساند.
وی با اشاره به گزارش های پخش شده از احتكار كالا در صدا و سیما، گفت: این كالاها باید زودتر در بازار عرضه شود و در چرخه توزیع قرار بگیرد.
لاریجانی اضافه كرد: كارگروه تنظیم بازار باید پیش بینی لازم برای چگونگی عرضه كالاهای كشف شده به بازار را داشته باشد تا دستگاه های ذیربط اجناس را به سرعت پس از كشف به بازار عرضه نماید.
وی در پاسخ به گلایه تولیدكنندگان مبنی بر الزام ترخیص كالاهایشان از گمرك با ارز آزاد، گفت: در نظر گرفتن ارز 4200 تومانی برای كالاهایی كه هنوز ترخیص نشده منطقی نیست، زیرا این كالاها به محض ورود به بازار به نرخ دلار آزاد به فروش خواهد رسید.

* تخصیص ارز 2 قسمتی شود
لاریجانی با بیان این كه بازار باید با عرضه و تقاضا كنترل شود، افزود: تخصیص ارز باید 2 قسمت شود، كالاهای اساسی ارز 4200 تومانی و كالاهای غیراساسی ارز آزاد دریافت كنند كه این رویكرد به نفع بازار است و باعث جلوگیری از رانت خواری می شود.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دولت پول ندارد یارانه به نان تخصیص دهد؛ از سوی دیگر منطقی نیست قیمت نان افزایش زیادی داشته باشد.
در جلسه كارگروه تنظیم بازار كه در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، دستگاه های اجرایی گزارشی از روند قیمت كالاهای اساسی ارائه كردند .
/2085/ 1175

سرخط اخبار سیاست