۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82430137
T T
۰ نفر
اعمال مقررات قرنطينه اي بر واردات و صادرات 550 هزارتن محصولات كشاورزي البرز

كرج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز گفت كه از ابتداي سال جاري بر روي صادرات و واردات 550 هزار تن انواع محصولات كشاورزي كه وارد فرودگاه پيام مي شوند، مقررات قرنطينه اي انجام شده است.

سيد مجيد موسوي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با راه اندازي دفتر قرنطينه در فرودگاه پيام با نام 'پنجره واحد' قرنطينه هر گونه واردات و صادرات محصول كشاورزي مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي اظهار داشت: به همين منظور در اين مدت 400 هزار تن محموله وارداتي و 110 هزار تن محموله هاي صادراتي به كشورهاي روسيه، عراق و كشورهاي حاشيه خليج فارس مقررات قرنطينه اي اعمال شد.
وي يادآور شد: از اين ميزان صادرات، 79 هزار و 650 هزار تن محصولات كشاورزي به ارزش 94 ميليون دلار به كشورهاي حاشيه خليج فارس صادر شده اند.
وي به وضعيت توليدات گياهي استان البرز و جايگاه شاخص آن در سطح كشور اشاره كرد و گفت: با توجه به جايگاه مناسبي كه اين استان در توليدات كشاورزي دارد از لحاظ صادرات اين محصولات به ديگر استان ها وضعيت خوبي داريم به طوريكه از ابتداي سال 50 هزار تن انواع محصولات باغي، قارچ و محصولات گلخانه اي صادر شده است.
موسوي افزود: همچنين از ابتداي سال جاري 1.5 ميليون اصله نهال مثمر به ديگر استان ها صادر شده است.
وي افزود: كشاورزان اين استان با توليد 183 هزار تن هلو و شليل رتبه اول، 76 هزار تن گيلاس و گلابي رتبه دوم و 26 هزار تن قارچ دكمه اي رتبه دوم و 25 ميليون شاخه گل لاله رتبه اول كشور را به خود اختصاص داده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز اضافه كرد: اين استان در سال جاري با پرورش گل لاله سفيد ايراني و ثبت آن به نام البرز توانست در عرصه ي بين المللي در اين حوزه شناخته شود.
***شناسايي 72 فروشنده غيرمجاز سم كشاورزي
وي يكي ديگر از فعاليت هاي جهاد كشاورزي را در عرصه حفظ نباتات دانست و گفت: حفظ نباتات يكي از فعاليت هاي مهم و اساسي در حوزه كشاورزي است زيرا كوچكترين غفلتي در اين عرصه منجر به خسارات زياد در حوزه اقتصادي و سلامت مي شود.
موسوي ادامه داد: كارشناس اين حوزه با نظارت بر فعاليت فروشگاه هاي سموم در استان موفق به شناسايي 72 فروشنده غيرمجاز سموم كشاورزي شدند كه با پيگيري هاي انجام شده 51 مورد از آن ها نسبت به دريافت مجوز اقدام كردند.
وي اظهار داشت: مبارزه با علف هرز، سن غلات و ملخ هاي مضر كشاورزي و مبارزه غيرشيميايي با آفات از ديگر فعاليت هاي بخش حفظ نباتات است.
6156/1535خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشار دهنده:داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها