از وضعیت قرمز قیمت برخی اقلام تا برنامه های تجاری آینده

بخش کشاورزی در هفته جاری با نوسانات قیمتی بازار گوشت آغاز شد. وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد با مدیریت بازار کالاهای اساسی مردم دغدغه کمتری در تامین مایحتاج خود در ماه مبارک رمضان داشته باشند.

 گوشت قرمز این هفته تیتر خبرها بود زیرا در کمتر از یک هفته قیمت آن ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پیش تر اگر گوشت گوسفندی هر کیلو ۳۳۰ هزار تومان بود در روزهای پایانی بهمن ران گوسفند بدون چربی هر کیلو ۴۸۰ هزار تومان شد.

وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار و تأمین نیاز ماه مبارک رمضان و ایام نوروز طرح فجر تا فطر را آغاز کرده که با توزیع گوشت قرمز گرم و منجمد وارداتی سعی در شکستن قیمت‌ها دارد. همچنین اجرای طرح از فجر تا فطر، از دهه مبارک فجر سال جاری آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: در این طرح، انواع کالاها (۳۴ محصول) با تخفیف‌های ویژه ۱۰ تا ۲۵ درصدی به فروش می‌رسد.

دلیل گرانی گوشت چیست؟

رئیس اتحادیه گوشت گفت: دامدار دام خود را به قیمت دلار عرضه می‌کند. دامدار با خرید جو کیلویی ۱۳ هزار تومان، یونجه ۹ هزار تومان طبیعی است راغب نباشد محصول خود را به تومان به فروش برساند.

در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون با تاکید بر سیستم توزیع ناکارآمد گوشت گفت: کسانی که سال هاست از این رانت استفاده کرده اند حاضر نیستند از منافع رانتی خود بگذرند.  ارسلان قاسمی اظهار کرد: سیستم توزیع ناعادلانه و رانتی کشور سبب شده تا سوداگران قیمت‌ها را مدیریت کرده و نرخ گوشت افسار گسیخته باشد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی هم عنوان کرد: در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان بازار تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش یافته است. در این راستا برای تأمین بازار با هر کدام از واردکنندگانی که اعلام آمادگی برای تأمین کالا کرده اند وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تأمین ارز مورد نیاز آنهاست تا مشکل بازار گوشت رفع شود.

عرضه کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های اسفند

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالاهای اساسی و ضروری در ایام پایانی سال جاری و ماه مبارک رمضان خبر داد.  شهیاد آبنار گفت: این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۸ اسفند به مدت ۱۰ روز در سراسر کشور دایر بوده و قیمت کالاهای عرضه شده در آن ۱۰ درصد کمتر از قیمت بازار خواهد بود.

محل برگزاری این نمایشگاه در تهران بوستان ولایت، خلیج فارس، مصلی تهران، حکیمیه و… است.

کالاهای عرضه شده شامل روغن نباتی، برنج، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، خرما، ماهی، صیفی‌جات (پیاز و سیب زمینی) و انواع میوه‌ها اعم از پرتقال و سیب است.

در بخش اقلام غذایی ماکارونی، کنسروجات، رب گوجه فرنگی، آجیل، شیرینی، کیک، کلوچه، شکلات، انواع شیرینی، آب معدنی، لبنیات و حبوبات عرضه خواهد شد.

چه خبر از بازار میوه و صیفی جات؟

هر کیلو پیاز شیری با نازل‌ترین کیفیت بر اساس قیمت عمده فروشی آن باید بین ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان باشد در حالی که در خرده فروشی‌های سطح شهر به قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی از مدیران تره بار در سطح شهر عنوان کرد برای خرید پیاز در میدان مرکزی تره بار باید ساعت‌ها در صف باشد. پس از خرید و عرضه در فروشگاه در نهایت همان صبح تمام بار به فروش رسیده و حتی به ظهر نمی‌رسد.

در حال حاضر بین میوه‌های طبقه متوسط سیب زرد قیمت بالایی داشته و به هر کیلو بالای ۴۰ هزار تومان می‌رسد.

نوسان قیمتی میوه و صیفی جات در میوه فروشی‌های مختلف حکایت از تعیین قیمت‌ها بر اساس سلیقه دارد.

دلال بازی در بازار حبوبات

قیمت حبوبات هفتگی افزایش می‌یابد. به عنوان نمونه در مدت یک هفته نرخ نخود از ۵۹ هزار تومان با افزایش ۳.۳۹ درصدی به ۶۱ هزار تومان رسید.  قیمت این دانه پروتئینی فقط در مدت یک ماه حدود ۱۳ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

در بازار حبوبات قیمت محصولات با بسته بندی کارخانه‌ای گران‌تر از فروش فله‌ای است. از این رو برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مبادرت به فروش این دانه‌های پروتئینی هم با بسته بندی فروشگاهی و هم فله‌ای کرده‌اند.

اما با این وجود باز هم قیمت فله‌ای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به فروشندگان سطح شهر بالاتر است.

دبیر انجمن حبوبات ایران درباره چرایی گرانی حبوبات در چند ماه اخیر گفت: تجار در مبادی ورودی کشور محصولات را با قیمت متعارف به بنکداران می‌فروشند؛ اگر در بازار حبوبات نوسان قیمتی وجود دارد موضوع به مدیریت و نظارت بر بازار بر می‌گردد.  سید عبدی افتخاری با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ هزار تن حبوبات وارد کشور می‌شود، یادآور شد: ۳۰ درصد نیاز کشور به وسیله واردات تأمین و باقی در داخل تولید می‌شود. سال گذشته ۱۹۴ هزار تن انواع حبوبات وارد کشور شد که این عدد امسال در ۹ ماهه نخست سال حدود ۱۶۲ هزار تن بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به ۲۵۰ هزار تن برسد.

آجیل ایام عید تأمین است؟

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به اینکه در بازار آجیل کمبودی وجود ندارد گفت: امسال آمار صادرات خشکبار ۵۰ درصد کاهش یافت. زین العابدین هاشمی عنوان کرد: صادرات سال ۹۹،  ۲.۵ میلیارد دلار بود. این عدد سال ۱۴۰۰،  ۱.۵ میلیارد دلار شد. امسال هم در ۱۰ ماهه نخست سال ۷۹۰ میلیون دلار خشکبار از کشور صادر شد.  بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده علاوه بر آنکه محصول صادراتی با آجیل عرضه شده در بازار متفاوت است.

دستاوردهای سفر به چین چه بود؟

در نهایت به دستاوردهای سفر وزیر جهاد کشاورزی به چین از زبان خودش اشاره می‌کنیم. سیدجواد ساداتی نژاد درباره تعاملات ایران و چین در بخش کشاورزی گفت: بازار چین بازار بزرگی است و در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی برای دستیابی به صادرات محصولات ایرانی به این کشور شده است.  سه تفاهم‌نامه امضا شد که یکی از تفاهم‌ها در زمینه صادرات انواع محصولات لبنی است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، بازار چین یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری در حوزه فرآورده‌های لبنی است که ۳.۵ میلیارد دلار آن از محصولاتی است که در کشورمان تولید می‌شود. پیش‌بینی این است تا دو سال آینده بتوانیم دو میلیارد دلار صادرات محصولات لبنی به چین داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد دومین حوزه سند همکاری را صادرات محصول سیب به این کشور عنوان کرد و گفت: یکی از محصولات باغی کشور سیب است که در فاز اول حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات برای کشور چین در نظر گرفته شد که در کنار بازار صادراتی کشور پاکستان می‌تواند برای تولید کنندگان ما مؤثر واقع شود.

وی سند سوم را اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور اعلام کرد و افزود: در زمینه‌های مختلف این مهم محقق می‌شود که زراعت یکی از حوزه‌های آن است؛ در این حوزه دیم و بذر دارای اهمیت بوده و مکانیزاسیون نیز جذابیت بسیاری برای بخش کشاورزی دارد.

به گفته ساداتی نژاد، در حوزه آبزیان اعم از تولید میگو، ماهیان خاویاری و… بازار خوبی در چین وجود دارد./ مهر

کد خبر 53779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =