۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۶
کد خبر: 81683115
T T
۰ نفر
مصرف نمك مردم را طی چهار سال به نصف می رسانیم

تهران-ایرنا- رییس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف نمك، شكر، چربی های مضر از مهمترین عوامل بیماریهای غیر واگیر است و با مداخلات جدی به عنوان مثال میزان مصرف نمك مردم را طی چهار سال از 10گرم به 5 گرم در روز می رسانیم.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا، رسول دیناروند امروز - دوشنبه - در نشست كمیته كشوری پیشگیری و كنترل بیماریهای غیر واگیر در وزارت بهداشت افزود: سازمان بهداشت جهانی اهداف 9 گانه ای را برای كنترل بیماریهای غیر واگیر اعلام كرده كه یكی از آنها كاهش مصرف روغن های با اسید چرب و ترانس بالاست.

وی گفت: هم اكنون بیش از 14 میلیون نفر در كشور با چربی خون بالا زندگی می كنند و افزایش مصرف چربی های مضر مانند روغن های جامد و روغن پالم می‌تواند برای آنها بسیار خطرناك باشد و به ابتلای آنها به بیماریهای قلبی-عروقی و سكته منجر شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود: یكی دیگر از این اهداف كاهش 30 درصدی مصرف نمك در بین مردم كشورهاست كه البته من پیشنهاد می‌كنم در كشور ما برنامه ریزی ها برای كاهش 50 درصدی نمك مصرفی مردم باشد.

وی گفت: آمارهای فعلی نشان می دهد كه هر ایرانی روزانه حدود 10 گرم نمك مصرف می كند. این آمار از آزمایش ادرار 24 ساعته گروهی از ایرانیان به دست آمده است اما به نظر من اگر آمار دقیق تر و كشوری به دست آ‌وریم میزان مصرف نمك در بین كل ایرانیان حدود 12 گرم در روز است.

دیناروند ادامه داد: اگر بخواهیم به كاهش 30 درصدی فكر كنیم باید میزان مصرف نمك مردم را به 9 گرم در روز برسانیم كه باز هم بالاست. باید با كاهش 50 درصدی حداقل به رقم مصرف سرانه روزانه 6گرم نمك در كشور برسیم.

رییس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نان‌های سنتی نیز به علت داشتن جوش شیرین و نیز نمك بالا در بروز بیماریهای غیر واگیر نقش قطعی دارند، علاوه بر آن باقیمانده سموم آفات نباتی، فلزات سنگین موجود در مواد غذایی یا نیترات و نیتریت موجود در آبهای كشاورزی كه وارد میوه و سبزی ها می‌شود نیز در بروز سرطان نقش اساسی دارند.

وی گفت: كاهش مصرف نمك، شكر و چربی های مضر در بین مردم با توصیه میسر نمی شود اما وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می‌توانند با ابزازهای و اقدامات قانونی مانند اجبار تولید كنندگان در كاهش میزان نمك مثلا در پنیر،كنسرو و سایر مواد غذایی صنعتی و حتی نظارت و پایش جدی نانوایی ها و قنادی ها (برای كاهش مصرف شكر و روغن) وارد عمل شود.

دیناروند گفت: ما می‌توانیم مصرف اسید چرب بالای 20 درصد را به طور كامل در كشور ممنوع كنیم،‌علاوه بر آن باید افراد در معرض خطر مانند 14 میلیون نفری كه چربی خون بالا دارند شناسایی كنیم با اقدامات دارویی اولیه اجازه بروز بیماری را ندهیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد كه سرانه مصرف داروی مورد نیاز بیماران سرطانی یا كلیوی حدود 2700 دلار در سال است. در حالی كه سرانه هزینه داروی افرادی كه دچار چربی خون هستند 27دلار است، ما می‌توانیم با كنترل چربی با هزینه كم جلوی بیماریهایی كه هزینه های زیادی را به نظام سلامت و مردم تحمیل می كند، بگیریم.

وی گفت:‌ سالانه حدود 1.4 میلیارد دلار برای بیماریهای غیر واگیر در كشور هزینه می شود كه یك سوم كل بازار دارویی كشور را شامل می شود.

دیناروند افزود: یكی از مهمترین اقدامات برای كنترل بیماری‌های و عوامل خطری مانند چربی خون در دسترس بودن داروهای مورد نیاز است كه در این زمینه توانسته‌ایم، مشكل را حل كنیم و اكنون داروهای اولیه كنترل عوامل خطر مانند چربی خون حتی در پایین ترین سطوح داروخانه‌ها در خانه‌های بهداشت نیز وجود دارد.

اجتمام(4)**3063 ** 1418

سرخط اخبار جامعه