۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82106524
T T
۰ نفر
سهل انگاری،عامل 95 درصد آتش سوزی جنگلها

شیراز - ایرنا - معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور با بیان اینكه 95 درصد از آتش سوزیها به دلیل سهل انگاری و بی توجهی رخ می دهد گفت: به احتمال قوی آتش سوزی منطقه پاسارگاد فارس نیز به دلیل سهل انگاری و بی توجهی بوده است.

خداكرم جلالی روز پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در شیراز اظهار داشت: ما در آتش سوزی منطقه پاسارگاد فارس به دنبال مقصر نمی گردیم اما چیزی كه اتفاق افتاده این است كه بالگرد برای حمل نیرو اعزام نشده و عملیات مربوط بموقع انجام نگرفته و همین موضوع دامنه این آتش سوزی را گسترش داده است .
وی اضافه كرد : بخش های مختلف تقاضای كمك و اعزام بالگرد كرده اند اما ظاهرا نیروهای مسئول آمادگی لازم را نداشتند و چون می بایست از جاهای مختلف بالگرد تهیه شود، صبح پنجشنبه این امكانات وارد منطقه شد اما اگر روز پیش از آن این بالگردها وارد می شد مقدار كمتری از آسیب و صدمه را شاهد بودیم .
وی با بیان اینكه سال گذشته با همكاری ستاد مدیریت بحران كشور با وزارت دفاع در زمینه مهار آتش سوزی ها قرار داد بسته ایم گفت : این قرار دادها باید بتواند نیازهای بالگرد هوایی ما را تامین كند امسال هم این قرار داد تمدید شده است در آتش سوزی پاسارگاد متاسفانه بموقع بالگرد و ناوگان هوایی تامین نشد و اعزام نیرو تاخیر داشته است ولی طبق گزارش ها با تلاش های دستگاه های مختلف و مشاركت مردم آتش سوزی مهار خواهد شد .
جلالی افزود: امروز هم ما تقاضای اعزام بالگرد كردیم، در ستاد بحران كشور ابعاد حادثه در حال بررسی است تا بموقع بتوانیم از امكانات هوایی استفاده كنیم .
معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور ادامه داد : یگان های زمینی حفاظت در سراسر كشور به صورت آماده باش داریم، از نظر ناوگان زمینی و انفرادی آمادگی ما كامل است اما ناوگان هوایی ما امكاناتی ندارد از این رو از امكانات نیروهای مسلح استفاده می كنیم، امید است آتش سوزی رخ ندهد و در صورت اتفاق در ساعت های اولیه بتوانیم با استفاده بهینه از امكانات و نیروها آتش را مهار كنیم .
جلالی با بیان اینكه از همه امكانات لشكری و كشوری باید در این زمینه استفاده شود گفت : دستگاه های استان در این زمینه همكاری خوبی داشتند ، نیروهای بومی همكاری كردند و این آتش امید است در ساعت های آتی بطور كامل مهار شود .
وی گفت : بر اساس قرار دادهای موجود وزارت دفاع هم باید همكاری كند و در 14 استان حادثه خیز باید نیروها در حال آماده باش باشند و در صورت بروز حادثه بموقع خود را به منطقه آتش برسانند.
آتش سوزی در جنگل ها و مراتع منطقه پاسارگاد استان فارس صبح چهارشنبه 19 خرداد 95 به دلایل نامعلوم رخ داد.
پاسارگاد به مركزیت سعادت شهر در 110 كیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
6113 /1876
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد