چشمه طبیعی کورسا (کهگیلویه) ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی را آب می دهد

یاسوج - ایرنا - رییس اداره منابع آب شهرستانهای کهگیلویه ولنده گفت: با توجه به حجم دبی آب چشمه فصلی کورسا و احداث چندین کانال هدایت، آب ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای پایین دست را تامین می کند.

سیدهادی خاضعی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: چشمه فصلی کورسا هر سال با شروع بارندگی در فصلهای زمستان وبهار دبی آب قابل توجهی را از دل تخته سنگها به مزارع پایین دست روستاها هدایت می کند.

وی میزان دبی آب خروجی چشمه فصلی کورسا را سه متر مکعب در ثانیه دانست و بیان کرد: منابع آب کهگیلویه در سال جاری در راستای تحقق شعار سال با در مدار قرار دادن بند ایستگاه کورسا رونق کشاورزی منطقه را شتاب بخشید.

چشمه طبیعی کورسا (کهگیلویه) ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی را آب می دهد

خاضعی تصریح کرد: ۲۰ کیلومتر کانال هدایت آب برای اراضی کشاورزی روستاهای کورسا و شیخ حسین و دیگر روستاهای در طول مسیر وجود دارد.

چشمه طبیعی کورسا (کهگیلویه) ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی را آب می دهد

وی با اشاره به مشارکت دادن دهیاران و شورای اسلامی روستاها برای بهره برداری و مدیریت توزیع آب افزود: با اجرای این طرح علاوه بر مزایای گردشگری و اکوتوریستی روستا، کشاورزی به عنوان زیربنای توسعه با مشارکت جوامع محلی نیز توسعه می باید.

خاضعی اضافه کرد: برای حمایت بیشتر از کشاورزان و مشارکت دادن آنها در رونق تولید هیچ گونه هزینه ای از کشاورزان و بهره برداران اخذ نشده است.

به گزارش ایرنا، چشمه فصلی کورسا در ۱۴ کیلومتری حومه شرق شهر دهدشت واقع شده است.

کورسا نامی است قدیمی بر چشمه‌ای زیبا با آبی زلال و گوارا که از پر آب‌ترین چشمه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود و از دل رشته کوه‌های زاگرس بیرون می‌آید.
این چشمه در میان دو روستای موگرم و تنگه پیرزال واقع شده است و با خارج شدن از شکاف‌های تخته سنگ و جاری شدن در دشت، منظره‌ای زیبا و دل‌انگیزی را به وجود آورده است.

۲۵ هزار هکتار دشت و زمین کشاورزی شهرستان کهگیلویه در جنوب استان کهگیلویه وبویراحمد در کنار رودخانه های پرآب و دائمی وجود دارد که می شد از گذشته های دور تاکنون از این ظرفیت برای توسعه منطقه استفاده کرد

از ۷۰ هزار هکتار زمین های زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.

مهار آب رودخانه ها بخصوص آبهای سطحی و تزریق آن به اراضی و زمین های مستعد برای خارج شدن این منطقه از بن بست محرومیت با ایجاد طرح های آبرسانی و سدهای خاکی کوهبرد و سرپری در دولت سیزدهم که عملیات تکمیل و اجرایی شده کشاورزی این منطقه را توسعه خواهد داد.

چرام، سرزمین باغ ها و چشمه ساران

چشمه طبیعی کورسا

چشمه کورسا، شگفتی طبیعت در دل تخته سنگ

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha