۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82100778
T T
۰ نفر
كشتي هاي ترال تهديدي بزرگ براي صيد و صيادي در چابهار و كنارك

چابهار- ايرنا- شماري از صيادان كنارك و چابهار انجام صيد به وسيله كشتي هاي غول پيكر ترال در سواحل مكران را تهديد جدي در نابودي ذخاير دريا و آبزيان عنوان كرده و خواستار جلوگيري از فعاليت آنها در نزديكي سواحل شدند.

قاسم ميرزايي يكي از معتمدان شهرستان كنارك در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كشتي هاي ترال براساس ضوابط اعلام شده حق ندارند در يك يا دو مايلي خليج چابهار و كنارك صيد كنند.
وي افزود: اين كشتي ها مجهز به دستگاههاي ماهي ياب و تورهايي صيادي هستند كه در هنگام صيد هيچ آبزي نمي تواند در امان بماند و به نوعي با يك بار حركت كل مسير را جارو مي كنند.
وي گفت: كشتي هاي ترال علاوه بر صيد ماهي موجب نابودي ساير آبزيان و به خطر افتادن محيط زيست دريايي شده اند.
عبدالصمد باراني يكي از صاحبان شناورهاي صيادي نيز بيان كرد: از مسئولان انتظار است هرچه سريعتر كشتي هاي ترال را از خليج و ساحل چابهار و كنارك به مكان ديگري منتقل كنند.
وي خاطر نشان كرد: كشتي هاي ترال در خليج چابهار بيش از 80 درصد ماهيان را صيد مي كنند و براي صيد شناورهاي محلي كنارك و چابهار هيچ ماهي باقي نمي ماند.
علي رئيسي يكي ديگر از فعالان صيد و صيادي چابهار و كنارك نيز گفت: هيچ كس نمي داند كشتي هاي ترال متعلق به چه ارگان و نهادي هستند و سود آنها عايد چه كساني مي شود و جاي تعجب است كه كسي هم از فعاليت آنها در نزديكي ساحل جلوگيري نمي كند و به راحتي قوانين را زيرپا گذاشته و در يك يا دو مايلي سواحل تمامي ماهي ها را صيد مي كنند.
لال محمد رئيسي نيز بيان كرد: صيد و صيادي آنهم با تورهاي ريز كشتي هاي ترال براي زيست بوم هاي دريايي مخرب است و زيان هاي جبران ناپذيري را به آبزيان و دريا و محيط زيست دريايي وارد مي كند و بايد هر چه سريعتر مسئولان از فعاليت اين كشتي ها جلوگيري كنند.
منصور چابك يكي ديگر از صيادان اظهار داشت: دهها شناور صيادي كه با فعاليت هر يك از آنها چندين خانوار امرار معاش مي كنند در طول شبانه روز با صرف هزينه، سوخت و وقت حتي نمي توانند يك كيلو ماهي صيد كنند و اين نوعي بيكاري را در منطقه رواج داده و موجي از نارضايتي را به همراه دارد.
وي گفت: تا زماني كه اين كشتي ها در سواحل مكران و در چند مايلي ساحل صيد مي كنند نبايد انتظار صيد ماهي توسط شناورها را داشت و همه بايد خانه نشين شوند.

رييس حفاظت محيط زيست چابهار نيز گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه در كل دنيا صيد بوسيله كشتي ترال ممنوع شده است، اظهار داشت: محيط زيست شديدا با نوع صيد كشتي ها ترال مخالف است ولي با اين وجود متاسفانه بدون رعايت استانداردهاي زيست محيطي همچنان به كار خود در سواحل مكران ادامه مي دهند.
اشرفعلي حسيني افزود: كشتي هاي ترال با مجوز 45 روزه صيد از اداره كل شيلات سيستان وبلوچستان مبادرت به صيد مي كنند.
وي ادامه داد: متاسفانه نوع صيد كشتي هاي ترال با تورهاي كف روب علاوه بر صيد آبزيان تمام مكان ها را تخريب و نوزادان ميگو و ماهي و ساير آبزيان را از كف دريا از بين مي برند.
وي بيان كرد: كشتي هاي ترال صيد دور ريز زياد دارند و پس از كشيدن تورها كشتار آبزيان و موجودات ريز و كوچك آنان را دوباره به دريا مي ريزند و هيچ توجهي به حفظ محيط زيست، اكوسيستم دريايي و ساير آبزيان فاقد ارزش غذايي در دريا ندارند.
رئيس حفاظت محيط زيست چابهار خاطرنشان كرد: بايد روش صيد اين كشتي تغيير پيدا كند و دستگاه هاي ناظر بر كار اينها نيز بايد تخلفات شان را بطور مرتب رصد كنند.

مديركل شيلات سيستان و بلوچستان نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين اداره كل براي صيد كشتي هاي ترال مجوز تا 8 مايلي را داده است و آنها حق ندارند اين قانون را زيرپا بگذارند.
مهرداد ميرزايي افزود: پس از اعتراض صيادان چندين مرتبه از نوع صيد كشتي هاي ترال در محدوده كنارك و زرآباد بازديد و تذكرات لازم به آنان داده شده است.
وي ادامه داد: سيستم جي پي اس بر روي كشتي هاي ترال نصب شده است و تخلفات آنها از جمله نزديك به شدن به ساحل مرتب بصورت آنلاين رصد مي شود.
وي گفت: صيادان شهرستان هاي كنارك و چابهار هرگونه تخلف از سوي كشتي هاي ترال را سريعا به ادارات شيلات و يا اداره كل شيلات استان مستقر در چابهار اطلاع دهند.
مديركل شيلات سيستان وبلوچستان گفت: 11 اسكله و جايگاه تخليه صيد، 2 هزار و 330 شناور صيد وصيادي(930 لنج و هزار و 400 قايق)، حدود 25 هزار نفر صياد دائمي و فصلي در قالب 34 تعاوني صيادي، 6 شهرك و ناحيه صنعتي و بيش از 100 واحد توليدي صنايع شيلاتي در چابهار و كنارك وجود دارد.
وي افزود: بنادر چابهار و كنارك 36 درصد صيد آبهاي جنوب كشور، 31 درصد صيد كل كشور، 20 درصد كل توليد آبزيان كشور (صيد و آبزي پروري)، رتبه دوم صيد در اقيانوس هند بعد از اندونزي، رتبه نخست صيد در غرب اقيانوس هند و تأمين كننده بيش از 70 درصد تون ماهيان كشور را به خود اختصاص داده اند.
وي ادامه داد: سواحل مكران در حوزه چابهار و كنارك بيش از 42 هزار هكتار اراضي مستعد پرورش ميگو دارد كه مي توانند نقش مهمي در افزايش اشتغال، ارزآوري و توسعه روستايي در مناطق ساحلي جنوب سيستان و بلوچستان ايفا كنند.
وي بيان كرد: پس از گذشت 10 سال اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان با 230 هزار تن صيد مقام نخست صيد در كشور را در سال گذشته(1394) كسب كرده است كه اين نوعي افتخار براي صيادان سواحل مكران است.
مديركل شيلات سيستان وبلوچستان ادامه داد: اين آمار خود نشان دهنده فعاليت صيادان در چابهار و كنارك است و هيچ عاملي مانع صيد آنان نخواهد شد.
ميرزايي خاطرنشان كرد: اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان حامي صيادان است و به هيچ وجه نمي گذارد كار آنان با ركود مواجه شود.
وي از حمايت هاي دولت تدبيرواميد به ويژه استاندار سيستان وبلوچستان قدرداني كرد و افزود: براي اولين بار پرورش ماهي در قفس در سواحل مكران آغاز شده است و برنامه هاي خوبي در سال جاري براي توسعه صيد انواع آبزيان ماهي و ميگو داريم.
شهرستان چابهار با 13هزار و 161 كيلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زيباي چابهار در قلب مَكُّرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، شش دهستان و 549 آبادي داراي سكنه تشكيل شده است.
چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان در 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز اين استان قرار دارد.
3043 / 6081

سرخط اخبار استان‌ها