۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۳۵
کد خبر: 81939646
T T
۰ نفر
مديركل جهاد كشاورزي تهران: براي ادامه حيات كشاورزي چاره اي جز حركت به سمت آبياري مدرن نداريم

شهرري ـ ايرنا ـ مدير كل جهاد كشاورزي استان تهران گفت: براي ادامه حيات كشاورزي در مناطق مختلف كشور از جمله استان تهران چاره اي جز حركت به سمت آبياري هاي مدرن و تكنولوژيك نداريم.

به گزارش ايرنا، علي اشرف منصوري روز پنجشنبه در مراسم تبادل تفاهم نامه سه جانبه همكاري در مديريت بر منابع آب سد فشافويه ،توسعه سيستم نوين آبياري با هدف افزايش بهره وري در مزارع و باغات كشاورزي را رويكرد اصلي جهاد كشاورزي عنوان كرد.
وي از تجهيز حدود 7 هزار هكتار از اراضي استان تهران كه بخش عمده آن در شهرستان ري قرار دارد به آبياري مدرن خبر داد و افزود: به رغم محدوديت هاي مالي براي آبياري تحت فشار سرمايه گذاري گسترده اي شده است.
منصوري خواستار همراهي و همكاري كشاورزان در اين زمينه شد و افزود: در بخش كشاورزي به جاي افزايش افقي و سطح به دنبال افزايش عمودي يعني بهره وري در سطح دنبال مي شود.
وي گفت: امروز در صنعت كشاورزي ،توليد با كنترل مصرف آب و بذر ،تهيه زمين و مكانيزاسيون امكانپذير است.
منصوري بر توسعه واحدهاي گلخانه اي تاكيد كرد و افزود: در اين زمينه با همكاري بانك كشاورزي 20 هزار ميليارد ريال فراهم شده است.
به گفته وي ،يك هكتار واحد گلخانه اي معادل 12 هكتار فضاي آزاد كشاورزي است و 12 برابر كشاورزي سنتي توليد و به ازاي هر هكتار 6 اشتغال مستقيم را ايجاد مي كند.
منصوري از كشاورزان خواست كه از فرصت ماه بهمن استفاده كرده و قبل از نزديك شدن پايان سال براي جذب منابع تخصيص يافته بانكي براي توسعه كشاورزي گلخانه اي بشتابند.
وي گفت: استان تهران به رغم مركزيت از نظر توسعه مكانيكي كشاورزي وضعيت مطلوبي ندارد و حتي از ساير استان ها عقب تر است و براي مكانيزاسيون بخش كشاورزي استان تهران يك خط اعتباري با 170 هزار ميليارد ريال سهم جهاد كشاورزي ايجاد شده است.
منصوري همچنين با بيان اينكه حفاظت از اراضي كشاورزي كه مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب است مورد نظر است افزود: طرح حفاظت از اراضي كشاورزي در مجلس شوراي اسلامي در حال تصويب است ضمن اينكه همه طرح هاي كشاورزي از پرداخت عوارض معاف شده اند.
تبادل تفاهم نامه سه جانبه همكاري در مديريت بر منابع آب سد فشافويه في مابين جمالي پور فرماندار ويژه شهرستان ري ،ارتقايي مدير عامل شركت آب منطقه اي تهران و منصوري رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران انجام شد.
اين تفاهم با هدف مديريت بر تامين و تقسيم آب سد شهيد كلانتري فشافويه بدون ورود به ساختگاه سد و مديريت بر سازه آن انجام شد و بر اساس آن از 12 ميليون متر مكعب آب ذخيره شده در اين سد 4.6 دهم درصد به دامداري و 7.4 دهم درصد به كشاورزي اختصاص مي يابد.
سد فشافويه هم اكنون 12 ميليون متر مكعب آب درخود ذخيره دارد كه با لايروبي و برداشت اضافه زمين، امكان ذخيره 30 ميليون متر مكعب آب را نيز دارد.
منابع آب اين سد از سيلاب هاي رودخانه كرج و كن و همچنين روان آب هاي شهرها و شهرك هاي اسلامشهر، بهارستان و رباط كريم تامين مي شود.
فشافويه يكي از بخش هاي شهرستان ري است كه داراي دو دهستان است و شامل دره پهناوري است كه ميان آرادكوه و حسن آباد در شمال و كوه مره در جنب و كوه هاي كورابلاغ در جنوب غربي قرار دارد.
زمين هاي شمالي آن نيز در نقاطي كه شيب مناسب دارند قابل كشت هستند و غلات، حبوبات، پنبه، چغندر، سيب زميني، انجير و انار از جمله فراورده هاي كشاورزي اين بخش است.
6139
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد