۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۸
کد خبر: 82106969
T T
۰ نفر
مدیر شركت تایلندی: صنعت میگوی ایران به افزایش بهره وری نیاز دارد

تهران- ایرنا- مدیر فروش شركت شیلاتی «گلد كوین»* تایلند گفت: اكنون تراكم پرورش میگو در مزرعه های ایران نزدیك 20 قطعه در هر مترمربع است كه می توان آن را به 50 قطعه در مترمربع یا حتی بیشتر افزایش داد.

«آرفیندی آبروو»** كه برای شركت در همایش بین المللی میگو به تهران سفر كرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: می توان با افزایش بهره وری، سطح تولید این آبزی در ایران را كه از تقاضای جهانی خوبی برخوردار است، بالا برد.
تایلند سالیانه بیش از 500 هزار تن میگو تولید می كند و دومین كشور تولیدكننده میگوی جهان است.
اكنون تراكم ذخیره سازی در كشور تایلند 90 تا 120 قطعه در هر مترمربع است و 85 درصد میگوی پرورشی این كشور به خارج صادر می شود.
مدیر فروش شركت شیلاتی گلد كوین تایلند گفت: صنعت پرورش میگو در ایران، جوان است و امكان رشد زیادی دارد.
وی آینده صنعت پرورش میگو در ایران را خوب توصیف كرد و گفت: این صنعت می تواند با استفاده از فناوری پیشرفته، بكارگیری گونه های مقاوم و اعطای تسهیلات، توسعه یابد و به رشد اقتصادی و اشتغالزایی ایران كمك كند.
به گفته این مدیر تایلندی، شركت گلد كوین در زمینه اصلاح ژنتیك و تولید غذای میگو فعالیت می كند و بیش از 9 سال است به ایران غذای میگو صادر می كند.
وی اضافه كرد: این شركت می تواند افزون بر فروش محصول، دانش و فن لازم را در اختیار شركت های ایرانی قرار دهد.
آبروو گفت: ممكن است ایران برای توسعه این صنعت به آموزش برخی مهارت ها نیاز داشته باشد كه این شركت می تواند در این زمینه كمك كند. همچنین شرایط برای همكاری با ایران به منظور انتقال گونه های مقاوم در برابر بیماری ها، فراهم است.
به گزارش ایرنا، آنگونه كه رییس سازمان شیلات ایران ششم خردادماه در همایش بین المللی میگو اعلام كرد تولید بیش از دو میلیون قطعه بچه میگو در سال های گذشته سبب فعال شدن 500 باب مزرعه با حجم تولید 23 هزار تن شده است.
«حسن صالحی» شمار مركزهای كنونی تكثیر میگو را 47 واحد و مجموع ظرفیت تولید آنها را بیش از سه میلیارد قطعه اعلام كرد و افزود: اكنون هشت كارخانه تولید خوراك میگو با ظرفیت نزدیك به 190 هزار تن، امكان تولید غذای این محصول را فراهم كرده است.
پنج استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان كانون های پرورش میگو در ایران به شمار می رود.
دبیركل اتحادیه صادركنندگان آبزیان ایران نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد، پارسال 82 هزار و 354 تن انواع آبزیان و محصولات پرورشی به بازارهای هدف صادر شد كه 12 هزار و 850 تن مربوط به صادرات میگو بود.
«علی اكبر خدایی» ارزش صادرات میگو در سال 1394 را 56 میلیون دلار اعلام كرد و گفت: میگوی ایران به بیش از 20 كشور جهان صادر می شود كه برخی از آنها مانند ویتنام، امارات، تایلند، مالزی، چین و اسپانیا قطب تولید میگو در منطقه خود به شمار می روند اما به دلیل كیفیت خوب محصول ایرانی، از واردات آن استقبال می كنند.
به گفته خدایی، كویت، مصر، لبنان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس دیگر واردكنندگان میگوی ایران به شمار می روند. همچنین در سال 1394 این محصول كشور ما از طریق مكزیك به آمریكا صادر شد و از راه چین نیز به بازارهای كانادا راه یافت.
آمریكا و ژاپن بزرگ ترین مصرف كنندگان پروتئین دریایی به شمار می روند و 75 درصد میگوی تولیدی جهان به این دو كشور صادر می شود.
......................................
* Gold Coin
** Arfindee Abru
اقتصام**1063**1961
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد