۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82374132
T T
۰ نفر

همدان 9 درصد عسل كشور را توليد مي كند

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82374132
همدان 9 درصد عسل كشور را توليد مي كند

همدان- ايرنا- مدير امور طيور و زنبور عسل سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: زنبورداران استان همدان 9 درصد محصول عسل كشور را توليد مي كند.

محمدرضا خدابنده لو روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا بر اهميت تقويت صنعت پرورش زنبور عسل در استان به منظور ايجاد رشد و توسعه اقتصادي بخش كشاورزي تاكيد كرد و گفت: يك هزار و 962 تن عسل در سال جاري در استان همدان توليد شده است.
وي كيفيت عسل همدان را در كشور به لحاظ تنوع اقليمي و وجود انواع گياهان و گل هاي پر شهد براي پرورش زنبور عسل مطلوب ارزيابي كرد و افزود: دو هزار و 228 نفر زنبوردار در استان همدان به اين صنعت مشغول هستند.
وي تصريح كرد: 202 هزار و 950 فروند كندو مدرن زنبور عسل در استان همدان وجود دارد و پرورش زنبور عسل در كندوهاي بومي انجام نمي شود.
خدابنده لو ادامه داد: هشت درصد كلني زنبور عسل كشور و 9 درصد توليد عسل كشور در استان همدان است و آمارها نشان مي دهد ميانگين توليد در همدان از ميانگين كشوري بالاتر است.
وي سرانه مصرف عسل در استان همدان را 930 گرم ذكر كرد و افزود: استاندارد سرانه مصرف جهاني 2 كيلوگرم است و بر اساس ميزان مصرف در استان حدود 160 تن مازاد توليد وجود دارد.
مدير امور طيور و زنبور عسل سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: تنوع گياهي در منطقه همدان قابل توجه است و كيفيت عسل هم بالا مي رود و موجب مي شود عسل توليدي از كيفيت بهتري برخوردار است.
وي اظهار كرد: باتوجه به وجود ظرفيت هاي طبيعي مستعد در استان، هيچ گونه محدوديتي براي توسعه زنبورداري و پرورش عسل وجود ندارد.
خدابنده لو همچنين رعايت زمان كوچ دهي كلني هاي زنبور عسل را در افزايش توليد بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: زنبورداران با كوچ به موقع كلني ها مي توانند افزون بر بهره مندي مناسب از تنوع گياهي و ذخاير طبيعت ، مانع از تحميل خسارت هاي سنگين ناشي از سرما زدگي و افت دما به زنبورداران شوند.
7523/6993
خبرنگار: مرضيه بختياري**انتشار دهنده: اكبر بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها