۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 83002791
T T
۰ نفر

142هزار تن گندم گلستان به ديگر استان ها حمل شد

۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 83002791
142هزار تن گندم گلستان به ديگر استان ها حمل شد

گرگان - ايرنا - مديركل شركت غله و خدمات بازرگاني گلستان گفت: امسال 142 هزار تن گندم مازاد استان به 13 استان ديگر براي تامين مواد اوليه كارخانه هاي مواد غذايي حمل شده است.

حميدرضا علي محمدي روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار داشت: از اين ميزان، 107 هزار تن گندم از طريق زميني و بقيه به صورت ريلي از استان خارج شده است.
وي همچنين به رويكرد فرآوري گندم گلستان اشاره كرد و افزود: از امسال تلاش مي شود كه گندم بيشتري پس از فرآوري (تبديل به آرد ) به ديگر استان ها حمل شود تا ارزش افزوده و درآمد حاصل از آن نصيب گلستاني ها شود.
علي محمدي با يادآوري خريد 929 هزار تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان گلستان با نرخ تضميني در 100 مركز اضافه كرد: پيش بيني مي شود از اين ميزان 600 هزار تن آن تبديل به آرد شده و مابقي براي مصرف ساكنان ديگر استان ها ارسال شود.
به گفته وي، در اين استان 33 واحد فرآوري گندم با ظرفيت توليد سالانه يك ميليون و 500 هزار تن فعاليت دارد.
به گزارش ايرنا بر اساس داده هاي آماري سازمان جهاد كشاورزي گلستان گندم توليدي استان با داشتن 12 تا 13 درصد پروتئين، 28 تا 30 درصد گلوتن مرطوب و 78 تا 80 كيلوگرم وزن هكتوليتر در رده مرغوب‌ترين محصول كشور است و به حدود نيمي از استان هاي ديگر نيز براي مصرف ساكنان آنها حمل مي شود.
مدير كل شركت غله و خدمات بازرگاني گلستان در خصوص پرداخت مطالبات گنمكاران هم گفت: با پرداخت بخشي از مطالبه اين قشر كه به تازگي از مركز به حساب بانكي آنها واريز شده، ميزان دريافتي كشاورزان به 69 درصد رسيده است.
وي افزود: تاكنون هشت هزار و 587 ميليارد ريال از اين مطالبات واريز و سه هزار و 832 ميليارد ريال ديگر از طلب كشاورزان بابت محصول تحويلي به مراكز خريد تضميني باقي مانده كه به مرور از طريق سازمان مركزي به حساب آنها واريز خواهد شد.
به گفته وي، ارزش ريالي گندم تحويل شده كشاورزان گلستان به شركت غله استان در سال زراعي جاري 12 هزار و 410 ميليارد ريال بوده است.
علي محمدي ادامه داد كه امسال هر كيلوگرم گندم با نرخ 13 هزار ريال به صورت تضيني توسط دولت خريداري شد، برداشت و تحويل اين محصول در گلستان از خرداد تا ميانه مردادماه ادامه داشت.
گلستان با 650 هزار هكتار زمين كشاورزي، از قطب هاي توليد گندم كشور به شمار مي رود و مازاد توليد آن به استان هاي ديگر ارسال مي شود.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها