۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰
کد خبر: 82190289
T T
۰ نفر
95 درصد ماشين هاي مورد نياز كشاورزي در كشور توليد مي شود

همدان - ايرنا - رئيس مركز مكانيزاسيون وزارت جهاد كشاورزي گفت: 95 درصد ماشين‌هاي كشاورزي از توليد داخلي تأمين مي‌شود و تنها پنج درصد از ماشين‌هاي جديد بويژه در حوزه شالي كاري وارد مي شود.

كامبيز عباسي شامگاه دوشنبه در آيين گشايش سيزدهمين نمايشگاه بين المللي كشاورزي و يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت مرغداري، دامپروري و شيلات در همدان افزود: در سال 92 در حوزه توليد‌كنندگان ماشين آلات مكانيزه و كشاورزي شاهد ركود بوديم اما در دولت يازدهم با تدبير ويژه وزير جهاد كشاورزي با تغييرهاي بزرگي در اين حوزه روبرو شديم.
وي اضافه كرد: دولت با تصويب برنامه جامع مكانيزاسيون بخش كشاورزي خطوط اعتباري راه‌اندازي و با همراه شدن اقتصاد مقاومتي در اين حوزه، اصلاح و بهبود مشكلات بخش مكانيزاسيون را در اولويت قرار داد.
وي با بيان اينكه پس از تدوين اين برنامه چهار خط اعتباري در حوزه مكانيزاسيون راه‌اندازي شد گفت: در مرحله اول و در سال 92، 75 هزار ميليارد ريال اعتبار براي اجراي برنامه اختصاص يافت كه 95 درصد آن به صورت كامل جذب شد.
رئيس مركز مكانيزاسيون كشاورزي با بيان اينكه در نتيجه خط اعتباري اول خط توليدي كارخانه هاي ماشين سازي كشاورزي رونق گرفت تصريح كرد: خط اعتباري دوم معادل هشت هزار ميليارد ريال و خط اعتباري سوم به ظرفيت 15 هزار ميليارد ريال در سال گذشته راه‌اندازي شد.
عباسي با بيان اينكه امسال نيز12 هزار ميليارد ريال خط اعتباري ويژه براي توسعه طرح راه‌اندازي شده است ادامه داد: يكي از نقاط مورد تأكيد در طرح توسعه مكانيزاسيون محصول برنج است كه در سه سال گذشته تعداد كمباين برداشت برنج به سه هزار و 709 دستگاه افزايش يافته است در حالي كه تعداد كمباين‌هاي برداشت برنج در سه دهه گذشته فقط يك هزار و 108 دستگاه بود.
وي افزود: در مجموع 241 هزار هكتار به سطح مكانيزه كشور در حوزه برنج اضافه شد كه پيش از اين 35 تا 50 هزار هكتار بود و اين رقم نشان دهنده رشد 335 درصدي در حوزه مكانيزاسيون برداشت برنج است.
عباسي تصريح كرد: در استان گيلان در سال 92 تنها 35 هزار هكتار از شاليزارها، كشت نشاء مكانيزه انجام شده بود كه امسال به 92 هزار هكتار افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه با انجام عمليات مكانيزه كشت نشاء هزينه‌هاي كشت برنج 55 تا 60 درصد كاهش يافته است گفت: ميزان توليد نيز 10 تا 15 درصد افزايش يافته است.
به گزارش ايرنا وي با بيان اينكه سطح زير كشت غلات در كشور هشت ميليون هكتار است بيان كرد: ممنوعيت واردات گندم، ركورد توليد مناسبي را در سال جاري رقم زد.
عباسي تصريح كرد: در حوزه مكانيزاسيون غلات شاهد اضافه شدن 2 ميليون و 100 هزار هكتار به سطح كشت مكانيزه بوده‌ايم و به اين ترتيب در سه سال گذشته 10 هزار و 500 دستگاه انواع كارنده به عرصه مزارع وارد شده است.
سيزدهمين نمايشگاه بين المللي كشاورزي از 25 تا 28 مرداد و به مدت چهار روز براي بازديد علاقمندان حوزه كشاورزي، صنعت مرغداري، دامپروري و شيلات برپا شده است.
7523/2087

سرخط اخبار استان‌ها