۲۳ تیر ۱۳۹۶، ۷:۵۷
کد خبر: 82597678
T T
۰ نفر

90 درصد زعفران توليدي كشور، خام صادر مي شود

۲۳ تیر ۱۳۹۶، ۷:۵۷
کد خبر: 82597678
90 درصد زعفران توليدي كشور، خام صادر مي شود

مشهد - ايرنا - عضو كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني صنايع و معادن و كشاورزي مشهد گفت: از 350 هزار تن زعفران توليدي كشور، سالانه 90 درصد به صورت فله اي و خام صادر مي شود.

به گزارش ايرنا علي شريعتي مقدم، پنجشنبه شب در سلسله نشست هاي خبري با موضوع «بررسي چالش ها و فرصت هاي صنعت غذا در استان خراسان رضوي' افزود: تاكنون براي يكهزار تن زعفران توليدي، واحدهاي بسته بندي ايجاد شده است.
وي بيان كرد: در حوزه زعفران تكثر توليد كننده و صادركننده وجود دارد و فضاي كسب و كار متناسب با شرايط بازار و توليد، در جهتي كه برندها بر بازار مسلط شوند، قرار نگرفته است.
شريعتي مقدم اضافه كرد: از سوي ديگر مدل بازار ايران به گونه اي است كه مي توان كالاهاي تقلبي را به سرعت توليد و عرضه كرد.
وي بيان كرد: زعفران يك كالاي سنتي و ماده اوليه گران محسوب مي شود كه به سبب عدم برخورداري از دايره مصرف بالا، شركت هاي بين المللي بخش صنعت غذا در حوزه زعفران سرمايه گذاري زيادي نكرده اند.
شريعتي مقدم افزود: اگر زعفران به عنوان ماده اوليه اي به ماده غذايي ديگري افزوده شود، به مراتب مصرف كننده بيشتري داشته و ارزش آن ماده را افزايش مي دهد.
مديرعالي گروه توليدي نوين زعفران افزود: سالانه 350 هزار تن زعفران در كشور توليد مي شود كه معادل 96 درصد از توليد اين ماده گياهي در جهان است و 75 درصد از اين ميزان توليد به خراسان رضوي اختصاص دارد. در سال گذشته 200 تن زعفران به 40 كشور صادر شد.
شريعتي مقدم اظهار كرد: سرانه مصرف زعفران در كشور بين 70 تا 100 تن اعم از مصارف خانگي، صنعتي و مسافري است.
عضو كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني مشهد گفت: پيشينه صدور زعفران از ايران به زمان سامانيان برمي گردد و پياز زعفران نيز از اين كشور به خارج از مرزها رفته است.
وي با اشاره به قاچاق پياز زعفران به كشورهاي ديگر گفت: كشوري مانند افغانستان تلاش كرده تا ضمن توسعه كشت زعفران به جاي كشت خشخاش، بخشي از بازار صادراتي ايران را به خود اختصاص دهد و در اين راستا پياز زعفران نيز به سرعت مي تواند در آن كشور تكثير شود.
وي بيان كرد: بهترين راه مقابله با قاچاق پياز زعفران و حفظ بازارهاي خود، تعميق برندسازي در حوزه اين محصول غذايي است و بايد قدرت برندهاي داخلي حوزه زعفران را بالا برد تا پشتوانه درازمدتي براي توليد اين رسته از صنايع غذايي ايجاد شود.
شريعتي مقدم گفت: برندهاي خوب در حوزه زعفران ثبت جهاني شده اند و اقدامات اوليه براي ثبت ژنتيكي زعفران نيز از سوي وزارت جهاد كشاورزي در حال انجام است.

*آي سي تي، تجارت غذا را به پرسودترين تجارت در دنيا تبديل خواهد كرد
مدير گروه كارخانجات زيتون آرشيا نيز در اين نشست گفت: حوزه آي سي تي در صنايع غذايي بسيار اثربخش است و بزودي اين بخش صنايع غذايي دنيا را دگرگون خواهد كرد.
عليرضا نبي افزود: حوزه آي سي تي مي تواند عرصه عرضه و تقاضاي كالا را چنان گسترش دهد كه تجارت غذا را به يكي پرسودترين تجارت در صنايع دنيا تبديل كند، لذا افرادي موفق خواهند بود كه از امروز براي فردا تلاش كنند.
يكي از اساتيد حوزه صنايع غذايي دانشگاه فردوسي مشهد نيز در اين نشست گفت: ايران داراي غني ترين منابع در برخي حوزه هاست اما موفق نشده برندينگ اين منابع را داشته باشد و چنان كه در حوزه بازاريابي تلاش شده، در حوزه برندينگ كالا فعاليت گسترده اي نشده است.
علي بيات مختاري افزود: برندسازي الزاما ارتباطي به برخورداري يك كشور از منابع ندارد زيرا كشورهايي هستند كه در برخي صنايع غذايي صاحب برندهاي بزرگ جهانند در حالي كه فاقد ماده اوليه كالاي برند شده خود هستند.
وي بيان كرد: سه اصل تعهد، ميهن پرستي و اخلاق در حوزه برندينگ بسيار حايز اهميت است، و با لحاظ كردن اين سه اصل مي توان در برندسازي موفق بود.

*واحدهاي زيرپله اي، بهداشت مواد غذايي را به خطر انداخته اند
رئيس انجمن حمايت از حقوق مصرف كنندگان نيز در اين نشست گفت: مصرف كننده همچنان مظلوم است، مردم همين كه به يك توليد خوب اعتماد مي كنند، كيفيت آن كالا كاهش و قيمت آن افزايش مي يابد و اين مساله به تدريج اعتماد مصرف كننده را نسبت به كالاي داخلي كاهش مي دهد.
حسين ابراهيمي افزود: انجمن حمايت از حقوق مصرف كنندگان براساس فصل سوم قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان از سال 1390 در سه سطح شهرستاني، استاني و ملي تشكيل شده و ظرفيت هاي بالايي براي ارتقاي كيفيت توليد و رضايت مصرف كننده دارد.
وي بيان كرد: در صنايع غذايي توليد برخي مواد غذايي كه توسط واحدهاي زيرپله اي انجام مي شود، به لحاظ بهداشتي دچار مشكل بوده و دستگاه هاي نظارتي توجه زيادي به اين موضوع ندارند، از جمله استفاده از بلانكيت در 'قند كله' براي سپيد كردن آن است كه در برخي موارد بيش از حد مجاز آن استفاده مي شود.

*برپايي نخستين نمايشگاه اختصاصي برندهاي صنعت غذا
عضو كانون تبليغاتي و نمايشگاهي سپهر پارسيان نيز در اين نشست از برپايي نخستين نمايشگاه اختصاصي برندهاي لوكس و معتبر صنعت غذا، شيريني و خوراكي ها با عنوان نمايشگاه ستاره ها از 8 تا 10 شهريور ماه امسال در مشهد خبر داد.
مريم رجب پرور گفت: رويكرد برپايي اين نمايشگاه، معرفي برندهاي معتبر فعال در صنعت غذا با توجه به مزيت هاي رقابتي آنها، ايجاد ارتباط مستقيم و موثر بين برندهاي شركت كننده و حلقه مصرف كنندگان و مشتريان آنها، ايجاد ارتباط مستقيم و موثر بين برندهاي شركت كننده و حلقه مصرف كنندگان، اشاعه تغذيه و سبك زندگي سالم، بهينه سازي منوهاي غذا و خوراكي، شناسايي ظرفيت ها و معرفي خوراك ها و غذاهاي عمومي است.
وي بيان كرد: در اين نمايشگاه برندهاي منتخب حوزه رستوران ها، فست فودها، فينگرفودها، قنادي و شيريني هاي خانگي، كافي شاپ، نوشيدني و بستني، زعفران، زيتون، آجيل و خشكبار، چاي و قهوه و نان به نمايش درمي آيد.
7489/5132
خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي

سرخط اخبار استان‌ها