۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰
کد خبر: 81689340
T T
۰ نفر
كيفيت داروي ايراني را بپذيريم

تهران - ايرنا - رييس سازمان غذا و دارو گفت: انتظار كشيدن براي واردات برخي داروهاي برند، باوري بسيار خطرناك است و بهتر است به كيفيت داروي ايراني اطمينان كنيم و آن را بپذيريم.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از سازمان غذا و دارو، رسول ديناروند افزود: بايد كمبود دارويي را اطلاع رساني و جايگزين آن را نيز به متقاضيان معرفي كرد.

وي با اشاره به برخي اظهار نظرها در خصوص تغيير تعريف كمبود دارويي، گفت: اينكه برخي همكاران مي گويند طبق تعاريف جديد از كمبود دارو به هر دارويي كه در دسترس نباشد ديگر نمي توان قيد كمبود را افزود، مورد نظر ما نيست؛ بلكه در تفسير عام ، هر دارويي كه پزشك بنويسد و در دسترس نباشد كمبود دارويي به شمار مي آيد.

معاون وزير بهداشت ادامه داد: هنر ما در اين است كه هم پزشكان و هم بيماران را به درستي و به گونه اي توجيه كنيم كه يقين حاصل كنند اين كمبود دارويي قابل رفع است و به سلامتي آنان آسيبي وارد نمي كند.

ديناروند اظهار داشت: كمبود برخي دارو ها به هر دليلي و در هر جاي دنيا ممكن است رخ دهد كه اين موضوع امري طبيعي است ؛ مساله مهم اين است كه بطور قطع براي اينگونه داروها، جايگزين وجود دارد.

رييس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: مهم اين است كه بتوانيم استدلال منطقي داشته باشيم و اين موضوع را كه داروي داخلي داراي گواهي تاييد سازمان غذا و داروي داروي كشور و مورد وثوق بسياري از پزشكان مبرز است و از پس نياز هاي درماني آنان بر مي آيد ، آويزه باور متقاضيان شود.

وي تصريح كرد: مديريت صحيح دارويي اين است كه ضمن اطلاع رساني سريع كمبود يك دارو، جايگزين (آلترناتيو) آن را هم به بيمار معرفي كنيم؛ اگر برندش در دسترس نيست ژنريك آن را و اگر ژنريكش هم موجود نبود، داروي مشابه اش را معرفي كنيم.

ديناروند يادآور شد: هرچند ممكن است عده كمي از پزشكان باشند كه تعمدي نسخه هايي غير قابل دسترس مي نويسند و به بيمار مضطر هم تلقين مي كنند كه همين نسخه شفابخش اوست و لاغير؛ اما مطمئن هستيم اغلب پزشكان و بيماران اهل لجاجت نيستند و اگر پاسخ هاي قانع كننده ما را بشنوند مجاب مي شوند وحتي اعتمادشان به ما بيش از پيش مي شود.

اجتمام(1)**9185**1776

سرخط اخبار جامعه