۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۵۶
کد خبر: 82374760
T T
۰ نفر
صادرات روزانه 20 تن محصولات گلخانه اي آذربايجان شرقي به روسيه

تبريز- ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به سهم 12 درصدي بخش كشاورزي در صادرات غيرنفتي استان اعلام كرد: روزانه 20 تن محصولات گلخانه اي از اين خطه به روسيه صادر مي شود.

به گزارش ايرنا، كريم مهري روز چهارشنبه در آئين تجليل از برگزيده هاي بخش كشاورزي استان با بيان اينكه بسياري از واحدهاي برتر صادراتي استان در بخش صنايع غذايي مديون فعاليت توليدكننده هاي بخش كشاورزي هستند، از كم توجهي به بخش كشاورزي در همايش هاي صادرات غيرنفتي انتقاد كرد.
وي با انتقاد از سنگ اندازي مخالفان صادرات محصولات كشاورزي و زدن انگ هاي متعدد آلودگي به توليدات استان ، گفت: عده اي از واردات سود مي برند و براي حفظ درآمد خود توليد ملي را به چالش مي كشند.
مهري با اشاره به آسيب هاي واردات به بخش توليد، خاطرنشان كرد: سياست هاي اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي با افزايش بهره وري و توجه به بازرگاني محصولات كشاورزي پيگيري مي شود.
وي با تاكيد بر ضرورت استفاده بهينه از آب و خاك در راستاي توسعه پايدار بخش كشاورزي، از تشكل هاي اين بخش خواست براي حمايت از توليدكننده به موضوع عرضه و تكميل زنجيره توليد اهميت بيشتري بدهند.
وي با بيان اينكه صنايع تبديلي براي ايجاد ارزش افزوده بيشتر در بخش كشاورزي ضروري است، اين واحدهاي صنعتي نبايد در مركز استان و در شهر تبريز متمركز شوند زيرا از طرفي انتقال توليد به مركز هزينه بر بوده و از طرفي نقش اين واحدها را در آلودگي هواي اين كلانشهر نمي توان ناديده گرفت.
مهري بر يكپارچه سازي اراضي كشاورزي تاكيد كرد و گفت: با توجه به اينكه توليدكننده برتر گندم در استان امكان توليد چهار برابر ميانگين برداشت اين محصول در هكتار را دارد، بايد به جاي افزايش سطح به افزايش بهره وري متمركز شويم تا ارزش افزوده بخش افزايش يابد.
مدير هماهنگي امور ترويج سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي هم با بيان اينكه اختلاف فاحش در ميانگين توليد يك محصول در استان با ميزان توليد بهره برداران نمونه نشانگر ضرورت رفع كاستي ها و ارتقاي دانش فني فعالان اين بخش است، گفت: درصدد افزايش آگاهي كشاورزان با اجراي طرح پهنه بندي و استفاده از نيروهاي تحصيل كرده در مراحل مختلف توليد هستيم.
علي اكبر نژادرضا با اشاره به اينكه نيروي انساني محور توسعه به ويژه در بخش كشاورزي است، گفت: ارج نهادن به تلاش توليد كننده ها، ايجاد انگيزه براي رقابت سالم و معرفي الگوهاي برتر و عملي در بخش كشاورزي از اهداف انتخاب برترين هاست.
وي راهبري بودن محصولات از نظر امنيت غذايي و صادرات، فراگير بودن مشاركت در عرصه هاي توليد، ايجاد ارزش افزوده و جلوگيري از ضايعات را از عوامل انتخاب برگزيده هاي بخش كشاورزي عنوان كرد و گفت: 4 نفر از 57 برگزيده اين بخش در سال جاري ملي هستند.
در اين آئين از 57 برگزيده بخش كشاورزي استان آذربايجان شرقي در بخش هاي مختلف توليدي با حضور استاندار و روساي پيشين جهاد كشاورزي تجليل شد.
اين آئين با اجراي نمايشي و شعرخواني يكي از شعراي استان در وصف توليد در بخش كشاورزي همراه بود.
خبرنگار: پرويز انصاري**انتشاردهنده: محمد عزيزي راد
3071/518

سرخط اخبار استان‌ها