توانمندسازي 21 هزار دانش آموخته كشاورزي براي كارآفريني

تهران- ايرنا- رييس سازمان نظام مهندسي و منابع طبيعي كشور از مرحله نخست توانمندسازي 21 هزار نفر دانش آموخته رشته هاي مرتبط با كشاورزي براي توسعه كسب و كار و كارآفزيني خبر داد.

به گزارش ايرنا از سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي كشور، احمد كبيري افزود: با برنامه ريزي انجام شده در سازمان، طرح توانمندسازي اعضا براي راه اندازي كسب و كار در بخش كشاورزي اجرايي مي شود.
وي با بيان اهميت توسعه و ترويج كارآفريني در ميان اعضاي سازمان و رويكرد دولت براي كاهش نرخ بيكاري در كشور تصريح كرد: نرخ بالاي بيكاري دانش آموختگان بخش كشاورزي نگران كننده است و ما به سهم خودمان در سازمان براي اين امر مهم اقدام كرده ايم.
وي با تشريح فرآيند طرح اظهار داشت: در مدت حداكثر 6 ماه اين افراد با گذراندن دوره هاي آموزشي، تشكيل هسته هاي كارآفريني، اخذ مشاوره از متخصصان مجرب و معرفي ايده و طرح هاي نوين، مراحل رشد را با سرعت بيشتري گذرانده و در انتهاي طرح تعداد مناسبي هسته جديد ايجاد خواهد شد.
وي با مهم برشمردن ارايه ايده و طرح هاي نو به دانش آموختگان افزود: يكي از مهمترين موانع در حال حاضر نداشتن ايده و انگيزه كافي براي ورود به عرصه كسب و كار است و عمده دانش آموختگان منتظر استخدام در سازمان هاي دولتي و عمومي هستند.
به گفته وي، براي تمركز زدايي و ارايه خدمات به همه استان ها، بخش عمده اي از اين طرح بصورت الكترونيكي و در سامانه طرح به آدرس www.keshavarzyar.net اجرا مي شود.
به گزارش ايرنا، سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي بزرگترين و جامع ترين تشكل تخصصي در بخش كشاورزي است.
سازماني مستقل و غير دولتي كه براساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي پس از تصويب در سوم تير ماه 1380 در مجلس شوراي اسلامي، در سيزدهم تير ماه 1380 به تاييد شوراي محترم نگهبان رسيد و بعد از ابلاغ حكم رييس سازمان توسط ربيس محترم جمهوري در 13 مردادماه 1381، به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.
ظرفيت هاي قانوني كه سازمان را در تحقق اهداف كمك مي كند، قانون تاسيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي، سياست هاي كلي كشاورزي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، سياست هاي كلي اشتغال ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، سياست‌‌هاي راهبردي برنامه پنج ساله پنجم توسعه، قانون افزايش بهره وري بخش كشاورزي، قانون مديريت خدمات كشوري و قانون نظام جامع دامپروري است.
سازمان متشكل از اعضاي حقيقي شامل دانش آموختگان دانشگاهي اعم از خبرگان متخصص و جوانان تحصيلكرده در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي در رشته هاي كشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست و رشته هاي مرتبط و همچنين اعضاي حقوقي (شركتها، موسسات و بنگاههاي اقتصادي) كه تلاش مي كند در راستاي دفاع از حقوق صنفي و حرفه اي و اعتلاي منزلت و جايگاه اجتماعي آنان، دستگاه هاي اجرايي، كشاورزان و بهره برداران را در جذب و به كارگيري مؤثر اعضاي سازمان براي گذر از كشاورزي سنتي به 'كشاورزي تجاري' تشويق و ترغيب كند.
پذيرش عضويت اعضاي حقيقي و حقوقي و دريافت شماره نظام مهندسي از طريق سامانه خدمات الكترونيك سازمان صورت مي گيرد و همچنين فرايند رتبه بندي و تعيين صلاحيت حرفه اي اعضاي حقيقي و حقوقي نيز كه به عنوان اولين گام در جهت تخصصي كردن فعاليت هاي بخش كشاورزي است، در سازمان انجام و متناسب با رتبه احراز شده گواهي تشخيص صلاحيت، رتبه بندي و پروانه اشتغال صادر مي شود.
تلاش اعضا شورا، مديران سازمان مركزي و همكاري سازمان استان ها در تدوين و تصويب قوانين مهمي چون 'قانون افزايش بهره وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي' و 'قانون نظام جامع دامپروري' و 'نظام جامع گلخانه اي كشور' سرفصل مهمي را براي مهندسي كردن كارهاي كشاورزي و زمينه گسترده اي را براي اشتغال اعضا فراهم كرده است. صدور پروانه هاي واحدهاي دامپروري، توليدات گلخانه و قارچ خوراكي، كلينيك هاي گياهپزشكي، شركت هاي خدمات فني و مهندسي، تدوين تعرفه خدمات فني و مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي از جمله كارهايي است كه سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي در راستاي اصل 44 قانون اساسي برعهده گرفته است.
راهبرد سازمان در نظام آموزشي كمك به ارتقا توانمندي هاي حرفه اي و افزايش مهارت فني و تخصصي اعضا است كه در اين ارتباط دوره هاي آموزشي سراسري از جمله آزمون طراحي و اجراي سيستم هاي آبياري تحت فشار و آزمون كارشناسي رسمي و همچنين آزمون ادواري سراسري در رشته هاي زراعت و اصلاح نباتات، علوم باغباني، علوم دامي، ماشين آلات كشاورزي، شيلات، خاكشناسي برگزار مي شود.
اجراي دوره هاي آموزشي ملي، منطقه اي و استاني و دوره هاي آموزش الكترونيك نيز از ديگر برنامه هاي آموزشي سازمان است. اكنون اين سازمان داراي 210 هزار عضو حقيقي و 9 هزار عضو حقوقي در سراسر كشور است.
اقتصام**9186**1561** تنظيم كننده: هما همت خواه** انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد