۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82073695
T T
۰ نفر
بودجه سه هزارمیلیاردریالی كشت دانه های روغنی/ جهادكشاورزی مسوول تنظیم بازار روغن

تهران- ایرنا- مجری طرح دانه های روغنی در وزارت جهادكشاورزی گفت: برای كاهش میزان واردات روغن خام و تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی، امسال سه هزار میلیارد ریال(300 میلیارد تومان) بودجه به كشت دانه روغنی كلزا اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علیرضا مهاجر روز شنبه در نشستی خبری با اشاره به این كه هم اكنون 90 درصد روغن خام و كنجاله مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می شود، افزود: همین امر باعث شده است سالیانه میلیاردها دلار ارز از كشور خارج شود.
وی اظهار داشت: برای خودكفایی در تولید گندم، خوراك دام و طیور و روغن خوراكی به تامین دانه های روغنی در كشور نیاز داریم و در این راستا دولت به پشتوانه رهبر معظم انقلاب طرح اقتصاد مقاومتی را تدوین و یكی از اولویت های اقتصاد مقاومتی طرح تولید دانه های روغنی در كشور است.
وی گفت: بنابراین دولت امسال مبلغ سه هزار میلیارد ریال (300 میلیارد تومان) بودجه در اختیار طرح دانه روغنی كلزا قرار داده است.
مهاجر تصریح كرد: براساس برنامه ریزی درنظر داریم در یك دوره 10 ساله میزان وابستگی را از بالای 90 درصد به كمتر از 30 درصد برسانیم یعنی حدود 70 درصد نیاز كشور را در داخل تامین كنیم.
وی گفت: هم اكنون سطح زیركشت كلزا در كشور حدود 60 هزار هكتار است كه براساس برنامه ریزی باید امسال به 200 هزار هكتار معادل 300 درصد افزایش یابد.

** تخصیص یارانه بلاعوض به ادوات كشت دانه های روغنی
وی اضافه كرد: برای خرید ادوات كشت و برداشت دانه روغنی كلزا تسهیلاتی همچون یارانه 50 درصد بلاعوض و وام هایی با كارمزد 12 درصد توسط بانك های عامل در اختیار بخش كشاورزی قرار خواهد گرفت.

** وزارت جهادكشاورزی عهده دار تنظیم بازارروغن
مشاور وزیر جهادكشاورزی افزود: دولت و مجلس شورای اسلامی در دو سال اخیر اختیارات واردات روغن خام و تولید دانه روغنی را به وزارت جهادكشاورزی سپردند، بنابراین تنظیم بازار روغن كشی، دانه های روغنی و واردات را این وزارتخانه تنظیم می كند.
وی خرید دانه های روغنی توسط شركت بازرگانی دولتی ایران و پرداخت به موقع پول كشاورزان و افزایش نرخ خرید تضمینی كلزا را از دیگر مشوق های طرح تولید دانه های روغنی در كشور برشمرد.
به گفته مهاجر، شركت بازرگانی دولتی برای جلوگیری از مشكلات كشاورزان متولی خرید دانه‌های روغنی و پرداخت پول به كشاورزان شد و امسال بالاترین افزایش نرخ خرید تضمینی در كلزا صورت گرفت، تا كشاورزان رغبت بیشتری برای تولید كلزا پیدا كنند.
به گفته مجری طرح دانه های روغنی، یكی دیگر از مشوق ها پرداخت حق بیمه تولید دانه‌های روغنی است كه امسال وزارت جهادكشاورزی پرداخت می‌كند، زیرا كشاورزان قدرت پرداخت حق بیمه ندارند و با این اقدام محصول آنها در مقابل حوادث غیرمترقبه تضمین می‌شود.
وی تامین بذر كیفی كلزا را یكی دیگر از مشوق ها برشمرد و گفت: بذر مورد نیاز كشت سال‌های 1395 و 1396 را وزارت جهاد كشاورزی تامین كرده است.
مهاجر با بیان این كه حدود 80 درصد هزینه تهیه بذر دانه‌های روغنی برای كشاورزان در قالب یارانه پرداخت می‌شود، افزود: هم اكنون بذر معمولی كلزا با قیمت 50 هزار ریال(پنج هزارتومان)، بذر هیبرید داخلی با قیمت 150 هزار ریال(15 هزارتومان) و بذر هیبرید وارداتی با نرخ 180 هزار ریال(18 هزارتومان) در اختیار كشاورزان قرار می گیرد.
به گفته مشاور وزیر جهاد كشاورزی، كشاورزان برای تولید دانه روغنی كلزا باید اموزش های لازم تخصصی را كسب كنند، به طوری كه برای هر هكتار باید حدود 4 كیلوگرم بذر مورد استفاده قرار گیرد و مصرف بیش از این می تواند خسارت زا باشد.

** خودكفایی گندم با تناوب كشت كلزا
مهاجر گفت: گندم كالای استراتژیك كشور است كه برای خودكفایی درتولید این محصول باید تناوب كشت با كلزا را رعایت كنیم زیرا باعث حاصلخیزی خاك و كاهش آفات گندم می شود.

** بخش عمده روغن مصرفی كشور پالم است
مجری طرح دانه‌های روغنی افزود: هم اكنون بخش عمده روغن مصرفی كشور پالم است كه از كشورهای جنوب شرقی آسیا تامین می شود. ترانس روغن پالم بالای 50 درصد است و از لحاظ بهداشتی می تواند مشكل ساز باشد.

** روغن خوراكی تولید داخل كیفی است
وی با اشاره به این كه روغن خوراكی محصول فسادپذیری است، اظهارداشت: روغن خامی كه از كشورهای آرژانتین و برزیل وارد می شود حتی در صورتی كه مرغوب ترین روغن دنیا باشد با طی كردن مسافت طولانی نمی تواند كیفیت خود را حفظ كند، بنابراین تولید روغن خوراكی از دانه های روغنی داخلی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و بعد مسافتی كم به مراتب می تواند كیفی تر از روغن های خارجی باشد.
وی درباره تراریخته بودن روغن های وارداتی گفت: بخش عمده روغن مصرفی كشور تراریخته نیست و آنچه كه از محصولات تراریخته تهیه شده دارای برچسب است.
مهاجر افزود: اتحادیه اروپا و آمریكا در مورد تولید محصولات تراریخته دو بحث جدا از هم دارند؛ اتحادیه اروپا معتقداست هنوز ضرر و زیان مصرف محصولات تراریخته برای انسان ثابت نشده است بنابراین از مصرف خودداری می‌كنیم یا در صورت مصرف با برچسب‌گذاری روی كالا نوع محصول را به اطلاع مصرف‌كنندگان، می‌رسانیم.
وی كشورهای آمریكا، كانادا و برزیل را بیشترین تولیدكنندگان محصولات تراریخته در دنیا عنوان كرد و گفت: این گروه براین باورند كه هنوز ضرر و زیان محصولات تراریخته ثابت نشده، پس تولید می‌كنیم.

** خرید بیش از 16 هزارتن كلزا در استان های جنوبی
مهاجر گفت: از ابتدای فصل برداشت تاكنون بیش از 16 هزارتن دانه روغنی كلزا در استان های جنوبی، مازندران و گلستان خریداری شده و 70 درصد پول كشاورزان نیز به حسابشان واریز شده است.
به گفته وی، امسال هركیلوگرم دانه كلزا با قیمت 25 هزار و 300 ریال (2 هزارو 530 تومان) از كشاورزان خریداری می شود.
به گزارش ایرنا، هم اكنون سرانه مصرف روغن ایران 18 تا 19 كیلوگرم است كه بالاترین رقم مصرف روغن خوراكی را در دنیا به خود اختصاص داده است.
سرانه مصرف روغن در دنیا حدود 12 كیلوگرم است و در برخی كشورهای پیشرفته كه مصرف بیشتری دارند بخش عمده این مصرف به مصارف صنعتی مربوط می شود.
اقتصام**9186**1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد