بُکُش و لاغرم کن تا عید!

اخیرا قرص‌های لاغری که تا عید چند ده کیلو از وزن‌تان را کم می‌کند به بازار آمده است که با آن تناسب اندام را تجربه خواهید کرد.

با نزدیک شدن به عید نوروز تبلیغات قرص‌های لاغری زیاد شده است. خانمی می‌گوید که «خیلی وزنم زیاد بود و با مصرف قرص لاغری ۱۰ کیلو به راحتی کم کردم، اما بعد از یه مدت که قرص رو دیرتر می‌خوردم، حالم بد می‌شد، کم‌کم فهمیدم به قرص معتاد شدم.» 

یک پزشک با انجام آزمایش گفته است که در این قرص «مت‌آمفتامین یا مخدر شیشه» وجود دارد. این درحالی است که قرص‌ها از یک «عطاری به ظاهر معتبر به نام قرص لاغری گیاهی» تهیه شده است.

پیش از این در دی ماه امسال، در حوالی شرق پایتخت ۱۳ هزار و ۹۰۰ عدد انواع قرص‌های لاغری غیرمجاز و تقلبی حاوی شیشه در بسته‌بندی‌های مختلف جعلی کشف و ضبط شد. این مقدار مساوی با افرادی است که از اعتیاد و مرگ نجات پیدا کردند.

قرص

این قرص‌های لاغری در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود و در باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها یا عطاری‌ها به فروش می‌رسد. 

این درحالی است که قرص‌های لاغری مجوزی از سازمان غذا و دارو ندارد و این سازمان بار‌ها نسبت به وجود شیشه در مکمل لاغری هشدار داده است. 

مجیک اسلیم، جنی سیل، ترمواسلیم، تایم‌لایف، گلوریا نام‌های تجاری این محصولات است که در دل خود آمفتامین، سیبوترامین و افدرین دارند و با استناد به هشدار‌های سازمان غذا و دارو عوارض جبران‌ناپذیری را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند.

طبق آمار ۷۰ درصد افراد جامعه ما چاق هستند؛ فارغ از کپسول‌های لاغری محتوی شیشه، یکی دیگر از راه‌هایی که افراد چاق برای یک شبه لاغر شدن انتخاب می‌کنند، عمل جراحی، بای‌پس و اسلیو معده است. راهکار‌هایی که نشان می‌دهد که رژیم غذایی و ورزش کردن دیگر جزء اولین و البته اصلی‌ترین پیشنهاد‌ها برای تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده‌آل نیست؛ چراکه خیلی از افراد در لاغر شدن و کاهش وزن هم به دنبال کوتاه‌ترین راه هستند.

مریم‌سادات عمادی، متخصص تغذیه، معتقد است که در برخی شرایط، اضافه‌وزن فرد آن‌قدر بالا است که نیاز به میانبر دارد، وقتی «چاقی آن‌قدر طولانی شده و فرد موفق به کاهش وزن نشده، تنها راه چاره عمل‌های جراحی مانند بای‌پس و اسلیو معده» یا استفاده از قرص‌های لاغری است. 

دارو

اما امید صمدپور، یک متخصص تغذیه دیگر، می‌گوید که استفاده از کپسول‌های لاغری و عمل جراحی عواقب جبران ناپذیری دارد و بهترین راه لاغری «ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی اصولی است که عادت‌های بد غذایی را تغییر دهد»، اما قرص‌های لاغری به‌صورت غیرارادی و کاملا اجباری اشتهای فرد را کاهش می‌دهد که با قطع مصرف آن اشتها و وزن گذشته فرد بازمی‌گردد. «خوردن یک قرص نمی‌تواند درون و افکار را تغییر دهد».

کارشناسان معتقدند که باید نظارت بیشتری بر فضای مجازی صورت بگیرد و از عرضه دارو غیر مجاز در اماکنی مانند آرایشگاه‌ها، عطاری و اماکن ورزشی جلوگیری شود. همچنین علی اکبر صفری، دکتر داروساز، هم معتقد است که «هر دارویی را فقط از داروخانه‌ها تهیه کرده و با مشاوره و نظارت پزشک مصرف کنید.»

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
روغن مورچه هم داریم،!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
من نمیدونم تو عید چه اتفاقی میوفته دقیقا؟ هم میخوان عوضشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
ب نکته بسیار خوبی اشاره کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
لاغری باید طبیعی باشه نه به ضرب قرص و کپسول و جراحی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
لاغری به قیمت نابودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
طب سنتی برای لاغری راهکار داره افرادی که طبع سرد و تر دارن باعث تجمع چربی در بدنشون میشه نباید مواد غذایی طبع سرد بخورن مثل سالاد برنامه انارستان از شبکه افق سیما ساعت ۴ بعدازظهر کارشناسان طب سنتی در این مورد راهکار میدن
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۳:۴۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
یعنی آدم بمیره لاغرمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
نخیر اگه شیشه مصرف کند اول لاغر میشود بعد میمیرد
آخرین اخبار