۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۹
کد خبر: 81867341
T T
۰ نفر
رئیس اتاق ایران: نبود نقدینگی مشكل اساسی تولیدكنندگان داخلی است

تبریز - ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی ایران، نبود نقدینگی را از مشكلات اساسی تولید كنندگان و صنعتگران كشور دانست و گفت: درسال های اخیر نه تنها نقدینگی به درستی مدیریت و هدایت نشده، بلكه منابع موجود هم بدون هدف و تاثیرگذاری به بدنه اقتصاد كشور تزریق شده است.

محسن جلالی پور روز یكشنبه در آیین افتتاح اتاق بازرگانی بناب افزود: بررسی های مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مركز مطالعات اتاق بازرگانی ایران نشان می دهد هم اكنون درسراسر كشور فضای ساكت و یكنواختی بر اقتصاد ملی حاكم است.
وی سیستم اقتصادی كشور در سال های اخیر را معیوب دانست وگفت: در ماه های اخیر كه رویداد پیوستن ایران به بازارهای جهانی درحال انجام است می توان به اتصال اقتصاد كشورمان به اقتصاد جهانی امیدوار شد.
جلالی پور به كمبود سرمایه ملی در كشور اشاره كرد وگفت: درحال حاضر طرح های عمرانی متعددی به ارزش چهار هزار میلیارد ریال به صورت نیمه تمام روی دست دولت مانده است كه با بودجه فعلی تكمیل آنها حداقل 20 سال طول می كشد.
وی همچنین از راه اندازی مركز آمار اقتصادی اتاق بازرگانی ایران تا دوسال آینده خبر داد و گفت: با فعالیت این مركز اطلاعات دقیق، مستند و شفافی از بخش های صنعتی، معدنی، تجاری و كشاورزی به اطلاع ملت ایران خواهد رسید.
رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر ضرورت افزایش و ساماندهی تشكل های اقتصادی و بازرگانی در كشور از این اقدام مهم به عنوان راهی برای افزایش اختیارات و امكانات بخش خصوصی و دخالت فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی بخش خصوصی در اداره چرخه اقتصادی كشور نام برد.
به گفته جلالی پور بر اساس قانون جدید اتاق بازرگانی ایران، از این پس هر صنف یك تشكل و هر شهرستان یك اتاق خواهد داشت كه در مجموع اتاق بازرگانی استان را تشكیل خواهند داد.
فرماندار شهرستان بناب هم در ادامه این نشست از وجود 230 واحد تولیدی فعال در این شهرستان خبر داد و گفت: هم اكنون 20 درصد فولاد مورد نیاز كشور در بناب تولید می شود و سال گذشته با صادرات 32 هزار تن انواع محصولات غیرنفتی توانستیم مقام نخست استان را كسب كنیم.
ولی الله فرج اللهی افزود: امسال هم تا پایان آبان ماه با صادرات بیش از 21 هزار تن محصول در رتبه نخست استان قرار داریم و بر اساس سند تدبیر و توسعه شهرستان پیش بینی می شود تا پایان سال 96 این میزان را به 38 هزار تن برسانیم.
فرج اللهی همچنین از عضویت 130 بازرگان دارای كارت بازرگانی معتبر در اتاق بازرگانی شهرستان بناب خبر داد و گفت: اطمینان داریم با راه اندازی اتاق بازرگانی این شهرستان، تولید و صادرات رونق بیشتری خواهد یافت.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت بناب هم در این نشست از حاكمیت مشكلات تكنولوژی صنعت در جامعه انتقاد كرد و گفت: برای وضعیت پساتحریم، تغییر تكنولوژی و در نهایت بهینه سازی آن باید راهكار اساسی اندیشیده شود.
جواد فشنگچی افزود: برای بهبود اقتصاد كشور فقط برداشتن تحریم ها و وارد كردن اجناس كشورهای بیگانه كافی نیست بلكه باید تكنولوژی صنعت و تولید آنها هم به كشورمان وارد شود.
شهرستان بناب با 140 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 كیلومتری جنوب تبریز مركز آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
7230/3072/518/1352
۰ نفر