۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۹:۳۲
کد خبر: 81847975
T T
۰ نفر
یك صادر كننده: برای افزایش حضور در بازار جهانی رقابت را قبول كنیم

بیرجند - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و تجارت بیرجند گفت: بیایید برای افزایش حضور در بازار تجارت جهانی رقابت را قبول كنیم كه حرف نخست را می زند و عوامل افزایش بهره وری را هم بشناسیم.

محسن احتشام روزشنبه در آیین تجلیل از شش صادر كننده برتر و مدیران حامی حوزه تجارت خارجی استان در بیرجند افزود: با توجه به اینكه قیمت تمام شده و رقابت در بازار جهانی مهم است، باید به دنبال رقابت بود.
به گفته وی با وجود شرایط سختی كه از منظر اقتصادی با آن رو به رو بودیم با تلاش دولت پنجره جدید به روی اقتصاد باز شد، نباید این فرصت را از دست داد نیاز است تا به رشد شش تا هشت درصد اقتصادی برسیم.
وی ادامه داد: برای افزایش صادرات نیاز به داشتن بازارهای هدف جدید است باید شاهد افزایش تقاضا در كل بود تا از ركود اقتصادی خارج شویم.
وی اضافه كرد: بخشی خصوصی در سال های اخیر با ایثار خود دوران سختی را پشت سر گذاشت و ریسك های بزرگی را هم انجام داد .
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند تاكید كرد: یكی از مولفه های اقتصاد مقاومتی صادرات با ارزش افزوده بالا و پیشگیری از خام فروشی است.
این صادر كننده برتر زعفران استان در ادامه برند سازی، بازاریابی، بسته بندی و تولید كالا را مطابق با سلیقه مشتری برای گسترش صادرات مهم عنوان كرد و گفت: صادر كننده ایرانی با رقیبان قدرتمندی در عرصه تجارت خارجی رو به رو هستند.
احتشام با بیان اینكه در حلقه توزیع، صادرات، مصرف، سیاست مشخصی نداریم، اضافه كرد: با این وجود تحول خوبی در حوزه صادرات استان رخ داده است .
به گفته وی صادرات زنجیره ای از افراد مختلف كه در آن نقش دارند، است ؛ محصول صادراتی باید تولید ملی باشد تا با كمك آن تولید داخلی رشد كند.
وی اضافه كرد: در سال های اخیر صادرات ایران به دلیل تحریم های ظالمانه ای كه بر خلاف حقوق تجارت بود، استكبار اعمال كرد كه دچار ركود و چالش شدیم.
احتشام حمایت از تولید، اشتغال، سرمایه گذاری را ضروری دانست و تاكید كرد: برای صادرات حلقه توسعه اقتصادی، تولید، توزیع و مصرف اصلاح شود.
وی از سیاست مالی و پولی انتقاد كرد و خواهان اصلاح آن شد و گفت: برای فراهم كردن فضای كسب و كار در سال های گذشته تعدادی از قوانین اجرا و برخی هم اجرا نشد و حالت سردرگمی وجود داشت، حتی با تعدادی از كشورهای همسایه از این نظر فاصله داریم .
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در ادامه با اشاره به كمك دولت افغانستان برای پرداخت تسهیلات گفت: این كشور تسهیلات سه ساله با بهره صفر درصد در اختیار تولید كننده قرار می دهد در حالیكه هزینه سنگین به واحدهای صادر كننده ما تحمیل شده است.
وی در ادامه به تولید 18هزار تن محصول زرشك اشاره كرد و گفت: از این رقم سهم صادارت 300 تن است سود تسهیلات برای صادر كننده ایرانی 21درصد و در اسپانیا چهار درصد است.
به گفته وی در حالیكه ایران بزرگترین تولید كننده زعفران در جهان است، درآمد ایران از صادرات این محصول 300 میلیون دلار است در حالیكه كشورهای واردكننده پس از فراوری
زعفران ، برند آن را به نام خود در بازار جهانی عرضه می كند و ارزش محصول فراوری شده به سه برابر می رسد.
به گفته احتشام، 80 تن زعفران ایران به اسپانیا،50 تن به امارات متحده عربی و حتی در سال گذشته مقداری هم به افغانستان صادر شد.
وی در ادامه خواهان پرداخت مشوق های صادراتی به صادركندگان و پیله وران استان شد و گفت: استان هر چند محروم است، كه با توجه به مرزی بودن آن با بازار و فرصت های كشور افغانستان آشنایی دارد .
وی با بیان اینكه باید مشوق های جدیدی باشد تا واحدها رقابت پذیر باشند، گفت: زیر ساخت های گمرك ماهیرود ضعیف است و با گمرك استاندارد فاصله دارد و برخی مشكل رفع و برای رفع تعدادی از مشكلات هم قول هایی داده شد.
در این مراسم از شش صادركننده برتر استان خانم خاتمی، محسن احتشام، فلاحی، علیرضا خامه زر، عبدالله ناصر اكبری و محمد محسن موهبتی تجلیل شد.
همچنین از مدیران گمرك، سازمان بازارچه های مرزی، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و فرماندهی مرزبانی استان برای همكاری در حوزه تجارت خارجی قدردانی شد.ك2
2047/

سرخط اخبار استان‌ها