۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82431434
T T
۰ نفر

معاون وزیر: رشد كشاورزی كشور به 5.9 درصد رسید

۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82431434
معاون وزیر: رشد كشاورزی كشور به 5.9 درصد رسید

اهواز- ایرنا - معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور تولید دامی گفت: رشد اقتصادی تولیدات كشاورزی كشور در شش ماهه اول امسال به 5.9 درصد رسید این درحالی است كه وضعیت بارندگی مطلوب نبود..

به گزارش ایرنا حسن ركنی روز چهارشنبه در سومین همایش ملی گاومیش ایران در سرسرای اداری دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی رامین ملاثانی خوزستان بیان كرد: میزان تولید گندم كشور در سال 1392 حدود 4.8 میلیون تن بود كه این میزان در سال 1395 از 11.5 میلیون تن گذشت.
وی یكی از هدفهای اصلی وزارت جهاد كشاورزی را صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: در سال 1392 بیش از 6.2 میلیون هكتاراز اراضی كشاورزی كشور به زیر كشت گندم رفت اما امسال 5.8 میلیون هكتار از این اراضی به كشت گندم اختصاص یافته كه به معنی صرفه جویی در آب و نیز افزایش بهره وری است.
ركنی در ادامه افزود : در سال 1392 تراز تجاری وزارت جهاد كشاورزی هشت میلیارد و 100 میلیون دلار منفی بود این در حالی است كه سال گذشته این تراز به 3.4 میلیارد دلار منفی رسید و در سال جاری بیش از پنج میلیارد دلار بهبود پیدا كرده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: در 9 ماهه اول امسال چهار میلیارد و 150میلیون دلار صادرات محصولات كشاورزی داشته ایم كه این میزان 13درصد صادرات غیر نفتی را تشكیل داده است.
وی بیان كرد: در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد در صادرات محصولات كشاورزی افزایش و چهار درصد هم در واردات كالاهای كشاورزی كاهش داشته ایم كه این تراز خوبی را نشان می دهد .
وی ادامه داد: در سال 1392 در حوزه دام و طیور 136 میلیون دلار تراز تجاری منفی داشتیم اما در 10 ماه اول امسال در این بخش بیش از 500 میلیون دلار تراز تجاری مثبت شده است.
ركنی بیان كرد: سال گذشته صادرات شیر و لبنیات كشور كمتر از 600 هزار تن بوده اما در 10 ماهه امسال 650 هزار تن شیر صادر شده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور تولید دامی در خصوص تولیدات مرغ و تخم مرغ هم گفت: سرانه تولید مرغ و تخم مرغ در كشور 25 تا 26 كیلو گرم است اما در دنیا 13 تا 15 كیلوگرم است.
وی افزود: در 10 ماهه اول امسال 100هزار تن صادرات مرغ و تخم و مرغ داشته ایم.
ركنی در ادامه بیان كرد: پرورش گاومیش از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و استان های مازنداران، ایلام ، خوزستان، آذربایجانهای غربی و شرقی و اردبیل از جمله استان هایی هستند كه بیشترین تعداد جمعیت گاومیش را دارند و از 220 هزار راس گاومیش موجود در كشور 80 هزار راس مربوط به استان خوزستان است.
وی با اشاره به اینكه متوسط تولید شیر هر گاومیش در خوزستان یك هزار و 800 تا یك هزار و 900 لیتر است افزود: گاومیش از حیواناتی است كه در تولید شیر با كیفیت بهترین شیر را دارد و در شرایط آسان و هزینه كم و استفاده از كم ارزش ترین علوفه، كیفی ترین محصول را می دهد .
ركنی گفت: با وجود اینكه اقداماتی در خصوص ژنتیك و اصلاح نژاد در كشور در این زمینه انجام شده است اما كافی نیست و نسل جدید گاومیش ها لزوما با این شرایط نمی توانند خود را سازگار كنند و به همین دلیل در سیستم پرورش گاومیش در كشور باید بازنگری شود.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور تولید دامی با اشاره به اینكه گاومیش های ایران در مقایسه با گاومیش كشورهای اروپایی در خصوصیت های رفتاری متفاومت هستند اظهار كرد: به عنوان مثال گاومیش های ایران تا كنون تجربه شرایط صنعتی و نیمه صنعتی را نداشتند و محدودیت های شرایط شیردوشی از جمله مشكلاتی است كه باید در این بخش رفع شود.
ركنی بیان كرد: به صورت پایلوت دستگاهی ساخته شده كه سرشاخه های نیشكر را به جای سوزاندن برداشت می كند كه می تواند منابع غذایی خوبی برای دام های منطقه باشد كه در صورت استفاده از این دستگاه می توان دو میلیون تن به منابع خوراك دام در استان اضافه كرد.
سومین همایش ملی گاومیش ایران 27 بهمن ماه در دانشگاه علوم كشاوری و منابع طبیعی رامین استان خوزستان در حال برگزاری است.
از 96 مقاله ارسالی به دبیرخانه این جشنواره 86 مقاله آن پذیرفته شد.
محورهای این همایش، ژنتیك و اصلاح نژاد گاومیش،جنبه های اقتصادی و اجتماعی پرورش گاومیش، بهداشت و بیماری های گاومیش و بازاریابی محصولات گاومیش می باشد.
7158/3004/6064
خبرنگار: زینب فرحانی*خاطره غفاری** انتشار دهنده: محسن بهاروند
۰ نفر