نبود حمایت شیلات تولیدکنندگان را زمین گیر کرد/ صادرات تنها مرهم تولید کنندگان قزل آلا

مسئول اتحادیه سراسری ماهیان سرد آبی گفت: تاکنون سازمان شیلات با وجود سود جویی دلالان مبنی بر واردات ماهیان قزل آلا و ضرر تولید کنندگان هیچ گونه حمایتی نداشته است.

آرش نبی زاده مسئول مسئول اتحادیه سراسری ماهیان سرد آبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دلایل کاهش قیمت ماهی قزل آلا اظهار داشت: بر اساس برآورد های صورت گرفته به طور متوسط قیمت تمام شده هر کیلو ماهی قزل آلا 11 هزار و 500 الی 12 هزار تومان بوده و این در حالی است که ماهی قزل آلا با این رنج قیمت در بازار عرضه می‌شود و از طرفی تولید کنندگان به سبب تامین نهاده ها و سر رسید اقساط مجبور به فروش ماهیان خود به هر قیمتی هستند.

وی افزود: در واقع عدم برنامه ریزی تولید و سودجویی دلالان مبنی بر واردات ماهیان تیلاپیا در این فصل موجب کاهش قیمت قزل آلا شده و حال باید گفت که سازمان شیلات برای جلوگیری از واردات این ماهیان هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان نداشته است.

نبی زاده با اشاره به تولید ماهیان قزل آلا بیان کرد: در سال جاری تولید ماهیان قزل آلا 80 هزار تن بوده که این رقم در مقایسه با سال گذشته 50 هزار تن کاهش یافته است.

وی در خصوص کاهش دلایل میزان تولید یادآور شد: در سال 92 با ورود بیماری به مزارع ماهیان پرورشی و از بین رفتن تولید بسیاری ازتولید کنندگان خود از میدان خارج شدند و حال با توجه به واردات ماهیان بی ارزش و کاهش قیمت دیگر تولیدکنندگان انگیزه خود را از دست داده اند زیرا تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مسئول اتحادیه ماهیان سرد آبی تصریح کرد: در واقع تاکنون بعد از گذشت 4 ماه مکاتبه با سازمان دامپزشکی تا کنون کد ES برای ماهیان قزل آلا صادر نشده و باتوجه به اینکه تاکنون به رویکرد بازار خارجی فکر نکرده ایم نباید فراموش کنیم که صادرات بر اساس استانداردهای قابل قبول کشور روسیه زمان برخواهد بود اما امیدواریم در سال آینده این امر با برخی تولید کنندگان بزرگ صورت گیرد زیرا با ادامه روند واردات و کاهش قیمت روند نزولی تولید ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار