قرداد با چین برای اجرای آبیاری تیپ در تولید برنج/ ٩٠ درصد ادوات آبیاری تحت فشار، تولید داخلی است

تهران- ایرنا- معاون امور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی، 90 درصد ادوات آبیاری تحت فشار را محصول داخلی دانست و گفت: در حال انعقاد قرارداد با شركت چینی هستیم تا با اجرای سیستم آبیاری تیپ(نواری) در تولید برنج، مصرف آب را كاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، علیمراد اكبری روز جمعه در افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات كشاورزی سیستم های آبیاری و صنایع وابسته كه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارشد، این مطلب را بیان كرد.
وی درباره اجرای پروژه های مشترك با كشورهای خارجی افزود: برخی شركت ها از جمله شركت های چینی با سرمایه گذاری بخش خصوصی ما كارخانه زده اند تا تكنولوژی خود را به ایران وارد كنند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی اضافه كرد: یكی از برنامه هایی كه در دست اجرا داریم این است كه با یك شركت چینی در حال انعقاد قرارداد هستیم تا بتوانیم سیستم آبیاری تیپ (نواری) را در برنج تست كنیم.
به گفته این مقام مسول، این اقدام باعث كاهش شدید مصرف آب كشاورزی در كشور می شود .
**٩٠ درصد ادوات آبیاری تحت فشار، تولید داخلی است
معاون امور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی با بیان این كه بیش از ٩٠ درصد لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، در كشور تولید می شود، اضافه كرد: امكان دارد برخی لوازم هوشمند و قطره چكان های خاصی كه در دنیا تولید شده اند، وارد كشور شود .

** شتاب اجرای طرح آبیاری نوین
اكبری با بیان این كه در سال 95 هدفگذاری ما در زمینه تجهیز اراضی كشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین، بالغ بر 200 هزار هكتار بوده است، اضافه كرد: تاكنون حدود 43 هزار هكتار از این طرح، عملیاتی شده و 67 هزار هكتار نیز در حال اجرا است.
وی با بیان اینكه بالغ بر 100 هزار هكتار از اهداف ما در این زمینه اجرایی شده و یا در دست اجرا قرار دارد، افزود: دلیل این مساله، تخصیص اعتبار دیرهنگام است و به تازگی، با تخصیص‌هایی كه انجام شده، كار شتاب خوبی گرفته است.

** اجرای ٦٠٠ هزار هكتار آبیاری نوین در هرسال برنامه ششم توسعه
معاون وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه در برنامه ششم توسعه، سالیانه 600 هزار هكتار توسعه روش‌های نوین آبیاری، سطوح آبگیر و آب‌بندان‌ها را داریم، گفت: همه این موارد در برنامه ششم توسعه مصوب شده و ما تلاش می‌كنیم در بحث مدیریت منابع آب و مصرف آن، گام‌های موثری برداریم.
اكبری با بیان اینكه در بخش ماشین‌آلات كشاورزی اقدامات موثری انجام شده است، افزود: میزان تراكتورهایی كه در سه سال گذشته توسط دولت توزیع شده، هشت برابر سنوات قبل بوده است، ضمن اینكه منابع لازم را از محل صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات در اختیار كشاورزان و بهره‌برداران قرار می‌دهیم؛ بنابراین در بحث ماشین‌آلات مشكلی نداریم.

**با اجرای آبیاری نوین 11 میلیارد متر مكعب در مصرف آب صرفه جویی می شود
وی با اشاره به اینكه تاكنون حدود یك میلیون و 550 هزار هكتار از اراضی كشاورزی كشور، مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است، گفت: بنابراین بالغ بر 6 میلیارد متر مكعب آب، در این زمینه صرفه‌جویی شده است.
وی اضافه كرد: به ازای اجرای هر هكتار سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی كشاورزی، چهار هزار و 400 متر مكعب آب صرفه‌جویی می‌ شود.
به گفته وی، این اقدام باعث كاهش شدید مصرف آب در كشور می شود.
این مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزی با تاكید بر اینكه در انتهای برنامه ششم توسعه قرار است 11 میلیارد متر مكعب آب در بخش كشاورزی كشور صرفه‌جویی شود، گفت: این هدف با اقدامات وزارت نیرو، انسداد چاه‌های غیرمجاز، تغییر الگوی كشت، توسعه روش‌های نوین آبیاری، تحویل حجمی آب در زمان و مكان مورد نیاز ما و مدیریت تقاضا محقق خواهد شد.
اكبری افزود: ما برای اجرای هر هكتار سیستم آبیاری نوین، حدود 10 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم كه 85 درصد آن، توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می‌شود؛ ضمن اینكه قبلا این یارانه تا 85 درصد بوده؛ اما در برنامه ششم توسعه مصوب شده كه میزان آن حداقل 85 درصد باشد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: امیدواریم با یك نگاه جامع نگر و با بهره وری سبز ( بهره وری همراه با حفظ منابع پایه و محیط زیست ) بتوانیم منابع آب كشور را حفظ و مدیریت كنیم .
اقتصام**9186 **2022**1429
خبرنگار: هما همت خواه**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد