۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۱۶
کد خبر: 82432703
T T
۰ نفر
حفاظت بهینه منابع طبیعی با حفظ معیشت مردم گره خورده است

اراك - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی گفت: حفاظت بهینه از منابع طبیعی با حفظ معیشت مردم، فرهنگ سازی و حضور همه دستگاه های اجرایی در روند حفظ و نظارت از این منابع باارزش گره خورده است.

علی بابایی روز پنج شنبه در نشست هماهنگی ستاد هفته منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی افزود: در سند ارتقاء حفاظت از منابع طبیعی كه برای نخستین بار در كشور در استان مركزی تدوین شده، برای 48 دستگاه اجرایی استان به منظور حفاظت از منابع طبیعی وظیفه تعیین شده است كه حفاظت از اراضی طبیعی استان با فعالیت و عمل كردن این دستگاه ها به وظایف خود و آگاهی مردم به مزایای حفاظت از منابع طبیعی عنوان بهره برداران اصلی این اراضی میسر می شود.
وی ادامه داد: مردم با افزایش فرهنگ سازی توسط دستگاه های مسئول در این عرصه باید بدانند كه صاحبان اصلی منابع طبیعی هستند و اداره كل منابع طبیعی به عنوان حفاظت كننده از این اراضی ایفای نقش می كند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی بیان كرد: با افزایش احساس مسئولیت همگانی در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست می توان امید داشت كه حل معضلات و چالش های زیست محیطی رفع شود و محیطی سالم برای نسل های آینده باقی بماند.
بابایی، تخریب منابع طبیعی و مراتع را عامل اصلی بیابان زایی دانست و گفت: اگر جلوی گسترش و پیشروی اراضی بیابانی گرفته نشود، وجود ریزگردها علاوه بر ایجاد خسارت در زیرساخت های شهری زندگی و معیشت بهره برداران از این اراضی را با تهدید مواجه می كند.
وی ادامه داد: هفته منابع طبیعی فرصت مناسبی برای مسئولان و دستگاه های ذیربط فعال در حوزه حفاظت از منابع طبیعی است تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت فعالیت های خود برای رفع مشكلات و ارتقاء نقاط قوت حفاظت از منابع طبیعی تلاش كنند.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی نیز در این نشست گفت: برنامه های هفته منابع طبیعی از 15 تا21 اسفند ماه هر سال با هدف ارتقا و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در استان و كشور برگزار می شود كه شعار امسال این هفته همیار طبیعت باشیم است.
یوسف یوسفی افزود: یكصد برنامه شامل تجلیل از خانواده شهدای منابع طبیعی، برگزاری نمایشگاه ترویجی، كاشت نهال در گلزار شهدای مدافع حرم، پیاده روی خانوادگی، برگزاری شب شعر با موضوع منابع طبیعی، برگزاری كلاس های آموزشی حفاظت از منابع طبیعی در مقاطع مختلف تحصیلی، برگزاری مانور یگان حفاظت و بهره گیری از نفوذ اجتماعی هنرمندان برای حفاظت از منابع طبیعی در هفته منابع طبیعی دراستان برگزار می شود.
وی ادامه داد: 11 هزار همیار طبیعت با عنوان های مروج، محافظ و دانش آموز برای حفاظت از منابع طبیعی با این اداره كل همكاری دارند كه سه هزار و 500 نفر این افراد در سال جاری همكاری خود را با این اداره كل آغاز كرده اند.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی بیان كرد: این اداره كل با بهره گیری از این میزان همیار طبیعت برای محافظت از منابع طبیعی توانسته رتبه نخست را در كشور به خود اختصاص دهد.
دستگاه های مسئول در حفاظت از منابع طبیعی استان مركزی در این نشست نظرات و پیشنهادهای خود را برای برگزاری هرچه بهتر برنامه های هفته منابع طبیعی و گسترش برنامه های این هفته در طول سال ارائه كردند.
از سه میلیون و 120 هزار هكتار عرصه های استان مركزی ، دو میلیون و 124 هزار هكتار آن منابع طبیعی است كه 15 هزار هكتار را جنگل های دست كاشت و طبیعی، 490 هزار هكتار عرصه های بیابانی و بقیه را مراتع شامل می شود.
1955/6013/خبرنگار : مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری

سرخط اخبار استان‌ها