ظرفیت های خوبی برای بهره مندی كشاورزی قم از فناوری های روز وجود دارد

قم - ایرنا - رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی قم با بیان این كه این استان در حوزه صنایع غذایی جزو استان های پیشرو در كشور محسوب می شود، گفت: ظرفیت های مناسبی برای توسعه فناوری های جدید در بخش كشاورزی قم فراهم است.

به گزارش ایرنا، عباس پور میدانی روز چهارشنبه در آیین آغاز به كار سمینار تخصصی فرصت های تجاری و اقتصادی استفاده از فناوری نانو در صنایع غذایی و نوشیدنی در مركز آموزشی شهید علیمحمدی جهاد كشاورزی قم، اظهار داشت: در حال حاضر صنایع غذایی مختلفی در گرایش های گوناگون كشاورزی در این استان فعالیت می كنند كه كاملا بروز و فن آور هستند.
وی با تاكید بر نقش موثر استفاده از فناوری های روز در افزایش بهره برداری، كاهش هزینه ها و هم چنین دست یابی به بازارهای هدف، افزود: كشاورزان و بهره برداران قمی در زمینه به كارگیری فناوری های پیشرفته روز به حدی مستعد هستند كه در برخی مواقع فناوری هایی از طرف آنها مطرح می شود.
وی با تاكید بر ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای توسعه نانو تكنولوژی در صنایع مختلف استان قم بویژه كشاورزی، گفت: متاسفانه برغم وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های مورد نیاز برای استفاده نانو در قم، این استان در این فناوری به پیشرفت مطلوبی دست نیافته و از میانگین كشوری نیز عقب است.
وی اذعان كرد: با توجه به فن آور بودن واحدهای كشاورزی استان و علاقه و اشتیاق تولیدكنندگان به فراگیری و آشنایی با فناوری های جدید تاكنون اهتمام چندان زیادی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اقدام های صورت گرفته از سوی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی قم به منظور ارتقاء جایگاه نانو فناوری در استان، افزود: اجرای یك طرح مشترك پژوهشی با همكاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در مورد تولید نانو ذرات نقره از عصاره گیاهان از جمله آن به شمار می آید
پور میدانی هم چنین با اشاره به نهمین هفته نانو تكنولوژی كشور در قم افزود: سمینار تخصصی مذكور از سری برنامه های این هفته است، كه طی 2 روز با هدف تشریح كاربردهای این فناوری در صنایع غذایی و علوم كشاورزی برای كشاورزان، بهره برداران و تولیدكنندكان استان ترتیب یافته است.
از ابتدای سال 94 تاكنون ویژه برنامه های هفته نانو در قالب یك ستاد تخصصی تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند استان كشور از جمله قزوین، یزد، سمنان، فارس، خراسان رضوی، اردبیل و آذربایجان غربی در سه سطح دانش آموزی، دانشجویی و صنعتی برگزار شده و پس از برگزاری این هفته طی روزهای 20 تا 27 آبان در آذربایجان شرقی ویژه برنامه های هفته نانو در بازه زمانی اول تا چهارم آذرماه و هم چنین 13 تا 18 آذر ماه سال جاری به ترتیب در استان های قم و بوشهر برگزار خواهد شد.
فعالیت ها برای توسعه فناوری نانو به عنوان یكی از تكنولوژی های روز و پیشرفته جهان، از سال 1379 در كشور آغاز و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به منظور پیگیری توسعه این فناوری در سال 1382 تشكیل شد و برنامه راهبردی 10 ساله فناوری نانو نیز در مرداد ماه 1384 به تصویب هیات دولت وقت رسید.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

سرخط اخبار استان‌ها