۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۰۸
کد خبر: 81944479
T T
۰ نفر
جهت گيري توسعه كشاورزي در استان اصفهان متناسب با شرايط كم آبي است

اصفهان – ايرنا – رييس سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان گفت: حفظ و توسعه كشاورزي استان با وجود محدوديت هاي آبي در دستور كار سازمان جهاد كشاورزي قرار دارد و در همين زمينه برنامه هاي ويژه اي براي مقابله با كم آبي برنامه ريزي شده است.

به گزارش ايرنا، قدرت الله قاسمي روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شرايط بارشي و آبي استان جهت گيري استان بهره برداري مناسب از سامانه هاي آبياري و استفاده از ظرفيت هاي آبي استان است.
وي افزود: در هين راستا احياي قنوات و چشمه ها، نصب كنترهاي هوشمند براي تعادل بخشي به آب هاي زير زميني و كاهش مدت كشت در مزرعه در دستور كار قرار دارد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان در تبيين محدود سازي دوره آبياري در عرصه مزرعه، گفت: تلاش مي شود با ايجاد گلخانه و پرورش نشاء در گلخانه، آبياري محدود گلخانه در دستور كار قرار گيرد و از مدت آبياري در مزرعه كاسته شود.
وي گفت: در اين روش براي انتقال نشاء از گلخانه به زمين كشاورزي، بهره گيري از ماشين آلات كشاورزي ضروري است و لذا ترويج استفاده از ماشين آلات كشاورزي در اين روش در دستور كار قرار دارد.
قاسمي ادامه داد: كشت به صورت گلخانه اي و انتقال آن به زمين زراعتي راندمان آبياري را در هر سطحي پنج تا 10 برابر افزايش مي دهد.
وي اظهار كرد: تكميل طرح هاي آبياري تحت فشار به صورت باراني و تيپ، تغيير الگوي كشت هاي پر مصرف با كشت هاي كم مصرف از ديگر برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي در مقابله با كم آبي است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي افزود: در حوزه دام و طيور كنترل واحدهاي طيور به منظور جلوگيري از توليد بيش از ميزان مصرف در دستور كار قرار دارد.
وي خاطر نشان كرد: همچنين ايجاد زنجيره هاي دام و طيور از توليد به مصرف نيز در دست اقدام است.
وي توسعه صنايع تبديلي، تلاش در جهت صادرات مواد لبني به ويژه به روسيه و كشورهاي آسياي غرب در دستور كار قرار دارد.
قاسمي اظهار كرد: در حوزه تنظيم بازار محصولات كشاورزي چهار دستگاه عمده از جمله اداره كل غله و خدمات بازرگاني، اداره تعاون روستايي، شركت پشتيباني امور دام و مديريت تنظيم بازار سازمان جهاد كشاورزي جلسات و پيگيري هاي بسيار داشته اند.
6022 /7134/پ

سرخط اخبار استان‌ها